سویه جدید کرونا را بشناسید/ ایالات متحده پیشتاز در آمار مبتلایان

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، زیرسویه XBB امیکرون در حال حاضر گونه غالب ویروس کرونا است که در کشورهای مختلف مخصوصا ایالات متحده در حال افزایش است.

هادی نیوز: درست زمانی که مردم بالاخره نفس راحتی می کشیدند و از زندگی عادی بدون کرونا نهایت لذت را می بردند و ماسک ها را کنار گذاشته بودند، گزارش هایی درباره نوع دیگری از کرونا به نام Omicron's XBB، نسخه نوترکیبی از زیرسویه های قبلی BA.2.75 و BJ.1 منتشر شد.

ایندیپندنت در تاریخ هفتم آبان گزارشی را منتشر و از شیوع دو زیرسویه جدید از ویروس کرونا به نام های BQ.1 و XBB  خبر داد. این خبرگزاری درباره این زیرسویه ها نوشت: طبق گزارش‌ها، این نوع فرعی که XBB نامیده می‌شود، مسری‌تر از انواع قبلی یا زیرسویه های قبلی است و به بیش از 17 کشور از جمله استرالیا، سنگاپور، دانمارک و ژاپن گسترش یافته است.

زیرسویه XBB چیست؟

مانند هرنوع ویروسی دیگری، کرونا نیز همچنان در حال جهش است و به سویه ای خطرناک تر، قابل انتقال و فریبنده تر تبدیل می شود. نوع XBB در اصل متعلق به دودمان امیکرون است که به طور علمی BA.2.10 نامیده می شود و ترکیبی از زیرشاخه های قبلی BJ.1 و BA.2.75 است. با اطلاعات محدود در مورد این زیرسویه جدید، اعتقاد بر این است که نوع XBB دارای مزیت رشد نسبت به BA.2.75 قبلی است و خاصیت گریز ایمنی شدید دارد.

آیا گونه XBB خطرناک تر از گونه های قبلی است؟

آخرین داده‌های پزشکی نشان می‌دهد که نوع XBB تغییرات بیش‌تری در DNA نسبت به زیرشاخه‌های قبلی امیکرون دارد. این سویه به گونه‌ای جهش یافته که به آن یک مزیت مضاعف برای فراتر رفتن از آنتی‌بادی‌های افزایش یافته از طریق واکسیناسیون یا عفونت طبیعی می‌دهد.

کارشناسان به ایندیپندنت گفته اند که XBB و BQ.1 هر دو بسیار مقاوم هستند و حتی ممکن است در برابر واکسن های فعلی مصون باشند.

به نظر می رسد XBB می تواند سریع تر از نوع BA.5 گسترش یابد، اما تاکنون شواهد قطعی وجود ندارد که باعث بیماری شدیدتر شده باشد. سویه BQ.1 نیز حاوی جهش هایی است که به ویروس کمک می کند از ایمنی واکسن فرار کند.

راس کدل، متخصص ایمونولوژی و واکسن دانشکده پزشکی CU گفت: این گونه های جدید بسیار مسری هستند و سطح انتقال بسیار قابل توجهی دارند. به نظر می‌رسد که انواع BQ.1.1 و XBB آنتی‌بادی‌های مونوکلونال bebtelovimab و Evusheld را که هر دو در کمک به محافظت از افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف در برابر کرونا مهم هستند، بی‌اثر می‌کنند.

علائم سویه XBB چیست؟

درست مانند سویه های تشخیص داده شده قبلی، نوع XBB علائم خفیف تا متوسط دستگاه تنفسی فوقانی مانند گلودرد، احتقان، تنگی نفس، گیجی، خستگی، درد عضلانی و بدن درد را برای مبتلایان به همراه دارد. برخی از بیماران علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال را نیز گزارش کرده اند. اگرچه این علائم ممکن است شبیه علائم آنفولانزای معمولی باشد، اما نباید آنها را ساده انگاشت و باید در اولین فرصت به پزشک معالج گزارش شود.

اگرچه برخی از موارد گزارش شده چندان شدید نیستند، اما موارد خاصی نیز وجود دارد که در آن افرادی که ایمنی بدن آنها به دلیل برخی شرایط دیگر کمتر شده یا به خطر افتاده است، افرادی که دیابت دارند یا افراد مسن علائم شدیدی از خود نشان داده اند و ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشند.

XBB مقاوم‌ترین انواع ویروس کرونا تا امروز

ایندیپندنت به نقل از کارشناسان نوشته: این دو سویه بسیار ایمنی گریز بوده و ممکن است نسبت به واکسن‌های فعلی مقاوم باشند.

ان بی سی درباره مقاومت این زیرسویه ها به واکسن  و با استناد به یک مطالعه جدید نوشته: زیر متغیرهای امیکرون که در ماه‌های اخیر غالب شده‌اند، تهدیدی جدی برای اثربخشی تقویت‌کننده‌های جدید هستند، درمان‌های آنتی‌بادی را بی‌اثر می‌کنند و می‌توانند باعث افزایش عفونت‌های جدید شوند.

به گفته دانشمندان وابسته به دانشگاه کلمبیا و دانشگاه میشیگان، زیر متغیرهای BQ.1، BQ.1.1، XBB و XBB.1 ایمن‌گریزترین گونه‌های ویروس کرونا هستند. طبق داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، این گونه ها، روی هم، در حال حاضر باعث ۷۲ درصد از عفونت های جدید در ایالات متحده شده اند.

دانشمندان نوشتند، اگرچه این گونه های فرعی بیشتر احتمال دارد که باعث ایجاد عفونت های جدید شوند، اما نشان داده شده است که واکسن ها در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان و بیماری های شدید ناشی از امیکرون موثر هستند.

زیرسویه XBB در 35 کشور شناسایی شده است

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که نوع فرعی XBB در 35 کشور ظاهر شده و به نظر می‌رسد توانایی انتشار سریع آن را دارد. اما، تا کنون، ابتلاها مردم را بیمارتر از زیرمجموعه های قبلی نکرده است.

براساس تخمین‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، زیرسویه XBB مسئول 18 درصد از ابتلا موارد جدید کروناویروس در این هفته در این کشور بود. این زیرسویه که ترکیبی از زیرمتغیرهای اومیکرون BA.2.10.1 و BA.2.75 است، کمتر از 3 درصد موارد را در یک ماه پیش به خود اختصاص داده است.

افزایش زیرسویه XBB در حالی اتفاق افتاده که ابتلا به کرونا، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر در ایالات متحده در حال افزایش است و انتظار می‌رود پس از تجمعات در تعطیلات سال نو نیز افزایش یابد.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.