«ایران استوار، 44 سال افتخار»

بازخوانی رزمایش «ولایت ۹۰ نیروی دریایی ارتش»/ از آزمایش موفق موشک محراب تا شناسایی ناو آمریکایی

نیروهای مسلح در رزمایش‌هایی که تاکنون برگزار کرده‌اند، ضمن به نمایش گذاشتن تجهیزات جدید، انواع تمرینات با هدف حفظ آمادگی نیروها اجرا کرده‌اند.

هادي نيوز: رزمایش‌ها در سطح جهان یکی از راه‌های حفظ و ارتقای آمادگی نیروهای مسلح هستند. رویدادهایی که نیروهای مسلح با حضور در آن‌ها دو کار مهم را انجام می‌دهند؛ نخست، تمرین آموخته‌های قبلی، دوم، تمرین تاکتیک‌های جدید.

باید به این نکته هم اشاره کرد که برگزاری رزمایش‌ها پیام‌هایی نیز به همراه دارد؛ پیام‌هایی که هم خطاب به دوستان است و هم خطاب به دشمنان. به ویژه اینکه اگر موقعیت کشور برگزارکننده رزمایش مانند جمهوری اسلامی ایران باشد، کشوری با دوستان بسیار و اندک دشمنان.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پس از پایان دفاع مقدس توانسته‌اند رزمایش‌های مختلفی را در مناطق مختلف کشورمان برگزار کنند. 

گروه سیاسی خبرگزاری فارس قصد دارد تا به مناسبت فرارسیدن چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی، رزمایش‌های مهم برگزار شده توسط جمهوری اسلامی ایران را در یک مجموعه مرور کند.

اولین گزارش از این مجموعه به رزمایش ولایت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد که دی‌ماه سال 1390 در منطقه تنگه هرمز، دریای عمان، آب‌های آزاد شمال اقیانوس هند و تا مدار ۲۰ درجه شمالی برگزار شد.

رزمایش ولایت 90 نداجا شامل چه مراحلی بود؟

رزمایش بزرگ «ولایت ۹۰ نیروی دریایی ارتش» از صبح شنبه ششم دی ماه سال ۱۳۹۰ با گسترش یگان‌های شناور این نیرو در منطقه عملیاتی از تنگه هرمز و دریای عمان و تا آب‌های آزاد شمال اقیانوس هند و تا مدار ۲۰ درجه شمالی را در بر می‌گرفت آغاز و تا 13 بهمن ماه همان سال ادامه پیدا کرد.

در این رزمایش، بخشی از توانمندی نیروهای عمل کننده، ارائه می‌شد و نیروهای عمل کننده در آن با استفاده از انواع زیرسطحی‌های سبک و سنگین، انواع ناو شکن‌ها در عرصه و سطح دریا، ناوهای موشک انداز، ناوهای پشتیبانی و اطلاعاتی، توان بازدارندگی و اقتدار دفاعی این نیرو را در عرصه آب‌های آزاد و بین المللی به نمایش گذارند.

انواع زیردریایی‌ها در کلاس‌های مختلف از جمله طارق و غدیر و بالگرد برای استفاده در پشتیبانی دریایی، هواپیمای بدون سرنشین، انواع سلاح‌های ساحل به دریا در بردهای مختلف و همچنین تیپ‌های تفنگدار دریایی در این رزمایش حضور داشتند.

در مرحله اصلی این رزمایش، پرتاب انواع موشک‌های بُرد بلند، بُرد کوتاه ساحل به دریا، پرتاب انواع موشک‌های سطح به سطح و سطح به هوا توسط یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی که از سوی متخصصان نیروی دریایی ارتش، مراکز علمی و صنایع دفاعی کشور طراحی و تولید شده است، انجام شد.

در این مرحله همچنین انواع اژدرهای ساخت صنایع دفاعی کشور از جمله «اژدر الکتریکی» توسط زیرسطحی‌های نیروی دریایی ارتش به سوی اهداف تعیین شده پرتاب خواهد شد.

شلیک انواع «دوش پرتاب‌ها» توسط دریادلان نیروی دریایی ارتش از دیگر برنامه‌های این مرحله از رزمایش بود.

رصد رزمایش ولایت ۹۰ نداجا توسط نیروهای فرامنطقه‌ای

رزمایش بزرگ ولایت ۹۰ نیروی دریایی ارتش که با هدف انجام آزمایش انواع تجهیزات و دستاوردهای دفاعی کشور برگزار شد بود به شدت مورد توجه کشورهای منطقه و غربی بویژه آمریکا قرار گرفت.

نیروهای فرامنطقه‌ای حاضر در منطقه خلیج فارس از جمله آمریکا، با یک ناو هواپیمابر خود از آب‌های نزدیک به محدوده برگزاری رزمایش ولایت ۹۰، این رزمایش را مورد رصد قرار دادند.

همچنین در طول مدت برگزاری مراحل پیشین این رزمایش، برخی یگان‌های شناور و پروازی نیروهای فرامنطقه‌ای به نزدیکی محدوده برگزاری رزمایش وارد شده بودند که با هوشیاری و رصد نیروهای شرکت کننده در رزمایش، با اختار شدید روبرو و مجبور به ترک منطقه شدند.

تهدید به بستن تنگه هرمز در صورت تحریم نفت ایران یکی از حواشی رزمایش ولایت ۹۰ نیروی دریایی ارتش بود در همان ایام محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت کشورمان در پی فشار آمریکا و احتمال تحریم خرید نفت از ایران تهدید کرد که در صورت تحریم نفت ایران یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.

این حواشی و موضوعات به برنامه تلویزیونی که ۱۸ دی ماه همان سال با حضور امیر دریادار سیاری فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش برای تشریح اهداف، دستاوردها و مراحل رزمایش کشیده شد و دریادار سیاری در پاسخ به سوال مجری این برنامه در خصوص بستن تنگه هرمز، با بیان اینکه بستن تنگه هرمز برای ایران بسیار ساده است گفت: توانمندی کشورهای منطقه به اندازه توانمندی ایران نیست و ما ثابت کردیم که به تنهایی می‌توانیم امنیت منطقه را برقرار کنیم.

پرویز سروری نماینده وقت مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تنگه هرمز را جزئی از ظرفیت‌های دفاعی ایران دانست و تهدید کرد که در صورت بروز جنگ اجازه استفاده از این تنگه را به هیچ کشوری نخواهیم داد. وی این نکته را پیام رزمایش مدافعان ولایت ۹۰ بیان کرد.

 

رزمایش ولایت 90 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مراحل مختلفی را سپری کرد که در ادامه مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

آزمایش دو سلاح‌های جدید

در این رزمایش دو نوع سلاح جدید توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آزمایش شد. نخستین آزمایش مربوط به موشک محراب که یک موشک سطح به هوا میان‌برد است بود این موشک هوشمند قادر است در صورت ارسال سیگنال‌های اخلال‌گر محل ارسال این سیگنال‌ها را ردیابی و آن را مورد هدف قرار دهد. دومین آزمایش مربوط به اژدر پی تی ۴۷ بود که از ناوچه گرز پرتاب و آزمایش شد.

 

آزمایش موفقیت آمیز اژدر الکتریکی

استفاده از اژدرهای پیشرفته، ضد واحدهای سطحی و زیرسطحی یکی از مراحل رزمایش ولایت ۹۰ بود، اژدر الکتریکی از جمله این اژدرها است که برعلیه یک سری اهداف خاص در دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع اژدر که توسط متخصصان جوان نیروی دریای ارتش، مراکز علمی و صنایع دفاعی کشور طراحی و ساخته شده است با موفقیت در رزمایش دریایی ولایت ۹۰ مورد آزمایش قرار گرفت و این اژدر پس از شناسایی هدف تعیین شده آن را مورد اصابت قرار داد.

عملیات موفق پهپادهای نیروی دریایی ارتش در مدار ۲۰ درجه

در پنجمین روز برگزاری رزمایش ۹۰ انواع پهپادهای (هواپیماهای بدون سرنشین) این نیرو در منطقه عمومی رزمایش به ویژه در مدار ۲۰ درجه شمالی با موفقیت عملیات گشت و شناسایی انجام دادند.

عملیات گشت، شناسایی، پرواز و کنترل هواپیماهای بدون سرنشین نیروی دریایی ارتش علاوه بر آنکه به حصول نتایج و دستاوردهای ارزشمند منجر شده است، نقش مهمی در ارتقای آموزش‌های کاربردی و عملیاتی نیروهای جوان و خلاق حاضر در منطقه عمومی رزمایش داشته است.

تصرف یگان‌های شناور دشمن

تصرف یگان‌های شناور دشمن فرضی با هدف حفظ خطوط مواصلاتی نیروهای خودی و قطع خطوط مواصلاتی دشمن از دیگر اقداماتی بود که در پنجمین روز از رزمایش بزرگ ولایت ۹۰ توسط دریادلان نیروی دریایی ارتش انجام شد.

عملیات پشتیبانی هوایی با مشارکت نیروی هوایی ارتش

عملیات پشتیبانی هوایی توسط انواع هواپیماهای جنگنده بمب افکن نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از عملیات‌های اجرا شده در این رزمایش بود که با موفقیت اجرا شد.

شناسایی یک فروند ناو هواپیمابر آمریکایی در محدوده رزمایش

امیر دریادار دوم سید محمود موسوی سخنگوی رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۰ نیروی دریایی ارتش گفت: در جریان برگزاری رزمایش یک فروند ناو هواپیمابر آمریکایی در محدوده‌ی برگزاری این رزمایش شناسایی شد. یک فروند هواپیمای گشت شناسایی نیروی دریایی در محدوده‌ای که یگان‌های شرکت کننده در منطقه رزمایش مستقر شده‌اند، اقدام به شناسایی این ناو و عکسبرداری و فیلمبرداری از آن کرده است.

دریادار موسوی خاطر نشان کرد: این موضوع بیانگر آن است که نیروهای دریایی ارتش تمامی تحرکات نیروهای فرا منطقه‌ای را در منطقه زیر نظر داشته و آنها را رصد می‌کنند. رصد تحرکات و ارزیابی تغییرات در آرایش نیروهای فرامنطقه ای برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

 

شکار و خنثی‌سازی مین‌های دریایی

غواصان نیروی دریایی ارتش که پشتیبانی و کنترل صدمات یگان‌های شناور این نیرو را برعهده دارند در ادامه مرحله تاکتیکی رزمایش ولایت ۹۰ عملیات پرش از بالگرد به دریا به قصد نفوذ به آب‌های سرزمینی را پشت سر گذاشتند.

غواصان این نیرو همچنین با تخریب و انهدام تاسیسات ساحلی دشمن فرضی توانستند با هوشیاری و شجاعت با استفاده از مین‌های ضد غواص، غواصان دشمن فرضی را به هلاکت برسانند.

تجسس و نجات، تخریب و انفجارهای زیرآبی، شکار و خنثی سازی مین‌های ضد غواص و ضد شناورهای سطحی و زیر سطحی و بازیافت شناورهای غرق شده از اعماق دریا، عکاسی و فیلمبرداری، جوشکاری و برشکاری در زیر آب از دیگر وظایف غواصان نیروی دریایی ارتش است.

شلیک توپخانه‌های دریایی ارتش علیه اهداف سطحی و پروازی

در هشتمین روز رزمایش ولایت ۹۰ سامانه‌های سبک و سنگین توپخانه دریایی که بر روی ناوشکن‌های یگان‌های موشک انداز و پشتیبانی کننده نیروی دریایی ارتش مستقر شده‌اند علیه اهداف فرضی سطحی، پروازی و اهداف نورافشان شلیک کردند.

خنثی سازی اقدامات جنگ الکترونیک و ضد الکترونیک، تست نهایی سامانه‌های ماهواره‌ای و تجهیزات ارتباطی دور برد، عملیات تبادل نیرو و تجهیزات در دریا و گشت و شناسایی دریایی همزمان با تیراندازی سامانه‌های توپخانه ای نیروی دریایی ارتش برگزار شد.

شلیک موشک‌های میان‌برد «محراب»

شلیک موشک سطح به هوا و میانبرد «محراب» برای اولین بار که توسط متخصصان متعهد ایرانی طراحی و ساخته شده است یک دیگر از مراحل رزمایش موشک محراب با موفقیت مسیر خود را به سوی هدف تعیین شده طی کرد و ماموریتی را که برای آن پیش بینی شده بود را با موفقیت انجام داد.

علاوه بر موشک سطح به هوای محراب، انواع موشک‌های سطح به سطح به اهداف تعیین شده شلیک شدند و با موفقیت به اهداف تعیین شده اصابت کردند.

آزمایش هدف زیرسطحی پرتاب اژدر الکتریکی برای نخستین بار

در این رزمایش برای نخستین بار هدف زیر سطحی پرتاب اژدر الکتریکی از یگان‌های زیرسطحی کلاس طارق با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.

حضور هواناوهای SRN6 در پهنه خلیج همیشه فارس

چند فروند «هواناو SRN6» در رزمایش دریایی ولایت ۹۰ بکار گرفته شدند. این هواناوها پس از طی مسیر ۶۶۰ کیلومتری و حضور در محدوده عمومی رزمایش دریایی ولایت ۹۰ ماموریت خود را آغاز کردند.

«هواناو SRN6» به منظور انجام عملیات‌های تاخت، تجسس، نجات دریایی و همچنین انجام ماموریت به عنوان آمبولانس دریایی در رزمایش بزرگ ولایت ۹۰ بکار گرفته می‌شود.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.