زهرا علوی

نقش متفاوت دو زن در تربیت فرزند

نگاهی به زندگی فرح دیبا و عاقبت فرزندانش این مساله را تایید می‌کند که او، با وجود ثروت بی پایانی که هنگام خروج از کشور با خود برد، نتوانست از عهده تربیت فرزندانش برآید.

در حوادث اخیر که کشور درگیر یک جنگ تمام عیار هیبریدی بود، فرح دیبا و فرزندش رضا پهلوی با امیدی واهی نشات گرفته از توهم، بار دیگر با اعلام دشمنی علیه جمهوری اسلامی، شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند؛ غافل از اینکه مردم به حافظه سیاسی و تاریخی خود شک ندارند و برای حضور این افراد زیر این پرچم تره‌ای خورد نمی‌کنند. سال‌ها پیش فرح دیبا در گفتگویی مدعی شده بود که ما جوان‌هایی پرورش دادیم که انقلاب کردند. در صورتی که تمام کسانی که در پیروزی انقلاب سهم داشتند و پس از آن در ۸ سال جنگ تحمیلی با رشادت و شجاعت یک وجب از خاک وطن را تسلیم دشمن نکردند، پرورش یافته مکتب امام خمینی(ره) بودند که از مکتب عاشورا الگو می‌گرفت. همچنین نگاهی به زندگی فرح دیبا و عاقبت فرزندانش این مساله را تایید می‌کند که او، با وجود ثروت بی پایانی که هنگام خروج از کشور با خود برد، نتوانست از عهده تربیت فرزندانش برآید.

* پس از مرگ شاه، همسر، فرزندان و خواهران و برادران او هر کدام مسیر خود را برای ادامه زندگی برگزیدند. وجه تشابه این مسیر‌های متفاوت، بهره‌مندی تمامی آن‌ها از ثروتی عظیم بود. عکس‌ها و فیلم‌هایی که به ویژه طی سال‌های اخیر از زندگی اعضای خاندان پهلوی و منازل کاخ مانند آن‌ها در آمریکا و اروپا انتشار یافته، به خوبی نشان می‌دهد که برای آن‌ها فقدان شاه، هرگز مترادف با مضیقه مالی یا فروکاسته شدن از رفاه اقتصادی نبوده است.

* خودکشی لیلا
* لیلا پهلوی به عنوان آخرین فرزند شاه، ۹ ساله بود که پدرش مجبور به فرار از ایران شد. او پس از مرگ پدر و به مدد سهم‌الارث کلانش، توانست به گران‌ترین مدارس و دانشگاه‌های آمریکا راه یابد. توانمندی مالی این امکان را نیز برای او مهیا کرده بود که بتواند برخی آثار هنری گرانبها را گرد آورد. با این وصف، انتشار خبری از او در ۲۰ خرداد ۱۳۸۰، نزدیکانش را شوکه کرد. لیلا پهلوی در این تاریخ در هتل لئونارد، در مرکز لندن به سر می‌برد و با مصرف ۲۷۰ قرص خواب آور به زندگی‌اش پایان داد. خاندان پهلوی که می‌دانستند خودکشی در خانواده شاه، از بحرانی عمیق در آن حکایت می‌کند، جامه‌ای از مظلوم‌نمایی بر این رسوایی پوشاندند و اعلام کردند که خودکشی لیلا پهلوی، ۲۱ سال پس از مرگ پدرش، ناشی از افسردگی دیرپایی است که فقدان پدر برای او رقم زد!

* افسردگی علیرضا و مرگی خودخواسته 
* در حالی که نزدیک به ۱۰ سال از خودکشی لیلا پهلوی می‌گذشت، خبر دیگری از خانواده شاه انتشار یافت که این بار بسی شوکه‌کننده‌تر از خبر خودکشی لیلا بود. براساس گزارش‌ها، علیرضا پهلوی، سومین فرزند شاه، در ۱۴ دی ۱۳۸۹، در منزل شخصی‌اش در بوستون آمریکا به زندگی خود پایان داد. علیرضای ۴۴ ساله برای خودکشی از راهکاری خشن‌تر استفاده کرد و دست به اسلحه شد تا هیچ امکانی برای بازگشت به زندگی وجود نداشته باشد. او حدوداً ۱۲ ساله بود که پدرش از ایران فرار کرد. علیرضا نیز مانند لیلا توانسته بود با بهره بردن از میراث شاه، در برخی از هزینه‌مندترین دانشگاه‌های آمریکا درس بخواند. با این وصف، توجیه خودکشی علیرضا برای خانواده شاه بسیار سخت بود. این بار هم آن‌ها ترجیح دادند به جای بازگویی حقیقت، خودکشی علیرضا پهلوی را ناشی از افسردگی بخوانند که پس از خودکشی خواهر کوچک‌ترش، لیلا، گریبان او را گرفته است.

* افشاگری ناخواسته فرح
* پس از گذشت ۶ سال از این خودکشی، فرح دیبا در مصاحبه‌ای با «من و تو» برای نخستین بار فاش کرد که علیرضا پهلوی به دلیل اعتیاد و نیز جفا‌ها و خیانت‌های دوست دخترش دست به خودکشی زده است. جالب آن که، در بیانیه خاندان پهلوی (در سال ۱۳۸۹) پس از خودکشی علیرضا، تصریح شده بود که او به دلیل آزردگی و غمی که نسبت به رویداد‌های ایران داشته، دست به این اقدام زده است! ادعایی که با اظهارات فرح در سال ۱۳۹۵، در تضاد کامل است و گواهی بر صداقت نداشتن خاندان پهلوی.
* خیانت ربع پهلوی و رازی که فاش شد
* چندی پیش اما، عکس‌های منتشر شده از افشاگری گروه هکری «عدل علی» درباره خیانت یاسمین همسر رضا پهلوی و رابطه او با مرد فرانسوی به یکی از موضوعات داغ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد تا جایی که عده‌ای از طرفدارانشان در توییتر اعلام کردند این دو خواهر و برادر هستند و رابطه‌ای میان آن‌ها نیست، اما وقتی این دروغ هم جواب نداد پرده دیگری را از زندگی مخوف خود کنار زدند و توسط ادمین‌های توییتری اعلام کردند یاسمین و رضا سال‌ها پیش از یکدیگر جدا شدند، اما بنا به دلایلی این ماجرا علنی نشده بود. اما این همه ماجرا نیست وقتی فرح دیبا در سال ۹۵ از خیانت‌های دوست‌دختر علیرضا یاد می‌کند، نمی‌گوید عامل این خیانت‌ها کسی نبوده جز رضا پهلوی و اتفاقا به دلیل فساد‌های اخلاقی یاسمین از وی جدا شده است.

* و اما مادران قاسم‌پرور
* این سرگذشت فرزندان زنی دو تابعیتی است که خود را شهبانوی ایران زمین می‌داند او، اما نقطه مقابل شیرزنی از روستا‌های کرمان است که نخبه ترین، موثرترین، شجاع‌ترین و مومن‌ترین ژنرال دنیا را در دامان پاک خود پرورش داد. حجت‌الاسلام عباسعلی گرزین در همایش «مادران قاسم‌پرور» ویژه گرامیداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفته بود: «مادر حاج قاسم که سواد ظاهری ندارند سرداری را تربیت کرد که یکی از مومن‌ترین‌های غیرمعصوم در زمان غیبت، ولی‌العصر(عج) است و با شهادتش تشیع جنازه‌ای پر عظمت در تاریخ ثبت شد که در آن بیش از ۳۰ میلیون نفر حضور داشتند و افراد دیگر هم در کوه، دشت و بیابان سوختند، گریه کردند و برایش مراسم گرفتند.»

نقش متفاوت دو زن در تربیت فرزند

* نخبه‌ترین ژنرال
* حاج قاسم سلیمانی اسطوره‌ای بود که زن و مرد و پیر و جوان و مذهبی و غیرمذهبی در شهادت‌شان گریستند و افسوس خوردند، اما کم‌تر کسی در این میان به بخشی از وجود ایشان فکر می‌کند که تربیت چنین پدیده‌ای به دست توانمند او بوده است. سال ۹۳ بود که هفته‌نامه آلمانی اشپیگل قاسم سلیمانی را ژنرالی نخبه ارزیابی کرد که تصمیمات آمریکا را خنثی می‌کند و نوشت: «عراق و مردم این کشور سلیمانی را کاملاً می‌شناسند. بعد از سقوط صدام حسین وی مدت‌های طولانی در این کشور عملیات‌هایی را اجرایی می‌کرد. سلیمانی بسیاری از نیرو‌های شیعه را آموزش داد که بعد‌ها در دستگاه‌های امنیتی عراق، در بخش‌های اداری و سیاست وارد شدند.»

* جان کلام
* جمهوری اسلامی ایران با الهام از مکتب عاشورا، زنان و مردان آزاده‌ای را در دامن خود پرورش داد که با فداکاری، ایثار و شهادت عزت و سربلندی را به وطن هدیه کردند. ۴۴ سال از عمر با برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران می‌گذرد؛ در این سال‌ها دشمنان قسم خورده؛ برای ضربه به وطن، لحظه‌ای دست از تلاش برنداشتند و حتی در اتفاقات اخیر از کلیدی‌ترین عنصر جامعه یعنی «زن» سواستفاده کردند و شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند، فریب‌خوردگان هم فراموش کردند این شعار نه در دوران سلطنت منحوس پهلوی بلکه با پیروزی انقلاب اسلامی معنا گرفته و جز در سایه‌سار ولایت ادامه پیدا نخواهد کرد.  

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.