غرفه ای به رنگ خدا / وقتی مهمان جشن غدیر، کاتبان وحی الهی شدند!

عید غدیر . چهار راه ولی عصر(عج) جنب پارک دانشجو، غرفه کتابت جمعی قرآن کریم با خط تحریری به نیابت از لشکر خوبان (شهدا) از پُر بازدیدترین غرفه هایی بود که برنامه های فرهنگی اجرا می کردند. در این غرفه، میهمانان جشن غدیر از هر قشری و با هر نوع ظاهری، با قلبی آکنده از ارادت به ساحت قرآن کریم و عشق به مولا علی (ع) نخستین کاتب وحی الهی، دست به قلم شده و سطری از آخرین کتاب وحی را می نوشتند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از زنان نیوز :  جشن بزرگ عید غدیر دیروز در اقصی نقاط میهن اسلامی با شکوه هر چه تمام تر با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. جشنی که بسیاری از جمله دشمنان نظام اسلامی و کینه توزان به آیین شکوه مند اسلامی در صدد بودند با تبلیغات فراوان رسانه ایی، مردم را نسبت به آن بی تفاوت و شور و هیجان این عید بزرگ ولایت را سرد و خاموش کنند.
تهران پایتخت ایران ، قلب تپنده پیکره میهن اسلامی با تدارک مهمانی 10 کیلومتری بزرگ ترین جشن مردمی را رقم زد که چشم های جهانیان را خیره و دل های مسلمین به ویژه شیعیان جهان را شاد کرد . جشنی که از کوچک و بزرگ به عشق امام علی (ع) در آن شرکت کرده بودند و هر کس به نوعی می خواست ارادت خود را به ساحت این امام همام نشان دهد.
در این مهمانی با شکوه مردمی! کارگر و بازاری ، کارمند و نیروی انتظامی ، هلال احمر و قشر طلبه ، مداحان و متولیان مراکز فرهنگی هر کدام با ارائه خدمات و توزیع محصولات و کالاهای خود تحت عنوان " عیدی غدیر خم " گوی رقابت را برای خدمت گزاری بیشتر به این مردم ولایتمدار و بصیر از هم می ربودند!
در این بین همدلی ها و مهربانی ها و بازار گرفتن عکس های یادگاری و سلفی گرم گرم بود . حضور چهره های فرهنگی و اجتماعی و حتی رسانه ای در بین مردم یکی دیگر از جلوه های ویژه مهمانی غدیر تهرانی ها بود .
در حاشیه خیابان های مسیر این جشن بزرگ ، موکب های بسیاری با توزیع انواع غذاهای گرم و سرد، نوشیدنی های خنک و چای ! بادکنک و لوازم نقاشی به کودکان و اجرای برنامه های شاد و مسابقه برای دقایقی نظر خانواده ها را به خود جلب می کردند و هر یک از اعضای خانواده متناسب با تحصیلات و سن خود از برنامه ها و محصولات آنها بهره می برد .
اما در حوالی چهارراه ولیعصر، پارک دانشجو، حال و هوای غرفه " کتابت قرآن کریم " گونه ای دیگر بود . گویی خاک این غرفه دامن همه خانواده ها با هر نوع پوشش ظاهری را می گرفت! طوری که نه لحظاتی بلکه دقایقی طولانی از کنار میزهای پر از برگه و خودکار مشکی و قرمز کنار نمی رفتند تا تک تک اعضای خانواده به ویژه باسواد ها بتوانند 3 خط از قرآن کریم را کتابت کنند.
کوچک ترین این کاتبان قرآن، دختر بچه ای 7 ساله بود که گفت : « قرار است امسال به مدرسه برود اما نوشتن بلد است » و مسن ترین شان هم پیرمردی 78 ساله بود. پدربزرگ غرفه، اصرار داشت آیاتی که از حفظ دارد را بنویسد ! شاید فکر می کرد که ثوابش بیشتر است ...
مادربزرگ غرفه نیز بانوی 68 ساله ایی بود که شماره آیه ها را غرفه داران برایش می خواندن ، چشمان کم سویش را نذر کتابت قرآن کرده بود و گفت : « به نیت عاقبت به خیری فرزندانم می نویسم »
حضور زوج های جوان در غرفه « کتابت جمعی قرآن کریم با خط تحریری » و نوشتن عاشقانه چند آیه از قرآن کریم به نیت داشتن فرزندی حافظ قرآن یا داشتن زندگی سعادتمند، تفسیر آیه« أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» را به ذهن متواتر می کرد.
شرکت خانواده ها در طرح کتابت قرآن کریم در حالی که قابی از خانواده ای 5 نفر یا 4 نفره را ثبت می کردند ، نیز جلوه های خاص داشت . کودکانی که با حسرت به دستان و انگشتان قلم به دست مادران و پدران نگاه می کردند و اصرار به نوشتن داشتند! "محمد طاها " یکی از آن کودکان بود که میزان علاقمندی اش را به قرآن اینگونه نشان داد : « نقاشی داستان های قرآن قبول است» ؟
مادر جوانی که با دو فرزندش به غرفه آمده بود ، هنگام نوشتن آن ها را به گونه ای خاص در آغوش خود قرار داد. گفت : می خواهم در ثواب نوشتن این چند خط قرآن شریک باشند و امیدوارم که خدای بزرگ فرزندانم در پناه قرآن قرار دهد ...
با تمام شدن کتابت آیاتی از قرآن توسط یک خانم جوان ،صدای تکبیر و احسنت،.. احسنت در غرفه پیچید! بانوی جوان هنرمند خطاطی با خودکار بود. با دیدن این میزان استقبال ، آیاتی دیگری را هم به شیوه نستعلیق خودکار نوشت و همه حضار را به وجود آورد ..
این از برکت قرآن بود که دوستی ها را محکم و رفاقت ها ناب و خالص می شد زمانی که یک دوستی خسته از راهپیمایی طولانی به دعوت دوست دیگرش ، شروع به کتابت قرآن می کرد و با گرفتن سلفی « به وقت کتابت قرآن » روزشان را برای همیشه در تاریخ خاطرات خود ماندگار می کردند . این دوستی ها جدید و قدیمی نداشت و دوستان پیر و جوان نمی شناخت ... همه به برکت قرآن دل به غرفه می دادند..
یکی از نکات قابل توجه در این غرفه ذکر خیر و یادآوری " عزیزان آسمانی " بود . پدرها و مادرها ، همسران و فرزندانی که رخت از این دنیا بسته اند و چه خیراتی از منظر مسلمانان با برکت تر و گرامی تر از ثوابت کتابت قرآن به این مرحومین ! بسیاری از افرادی که وارد غرفه می شدند ابتدا به نیت کتابت 3 خط قرآن قلم به دست می گرفتند و در پایان کار به نیابت چند نفری ، کتابت های جداگانه کرده بودند!
بار سومی که طی 2 ساعت به غرفه آمد؛ گفت: اینبار به نیابت از عزیز از دست رفته ای کتابت می کنم.
وقتی هدایای معنوی کاتبان قرآن به دست شان می رسید ، برخی چشمانشان به اشک ذوق تر می شد و برخی نیز گل لبخند بر لبان شان می نشست. دو خواهر دو قولو که کر و لال مادر زادی بودند نیز به با اشتیاق فراوان به نیت رفتن به پابوس حرم امام رضا (ع) سطرهایی از قرآن را کتابت کردند . وقتی نبات تبرکی حرم رضوی به دستشان رسید ، از همان غرفه رو به حرم امام رضا (ع) کرده و با تعظیم بلند بالایی به شیوه خود به امام رضا (ع) عرض ارادت کردند.
یکی از پاکبانان دقایقی به سر در غرفه نگاه کرد، چند باری از کنار غرفه گذشته بود اما این بار جارو کنار نهاد و برگه کتابت قرآن را گرفت با هر سطری که می نوشت صلواتی می فرستاد بعد از کتابت هیچ هدیه و تبرکی نگرفت و در جواب اصرار غرفه داران گفت: هدیه ام را از امام حسین (ع) می خواهم !
ساعات پر برکت کتابت مردمی قرآن کریم زودتر از آغاز رسمی جشن 10 کیلومتری غدیر آغاز شد و تا پاسی از شب همچنان ادامه داشت ، همه کاتبان این طرح را زیباترین و دل نشین ترین طرح معنوی و تربیتی دانستند که در عید غدیر خم ، برکت حضور در آن را پیدا کردند .
موحدی یکی از بانوان فعال در این غرفه با بیان اینکه « کتابت جمعی قرآن کریم با خط تحریری به نیابت از لشکر خوبان (شهدای جنگ تحمیلی ، شهدای مدافع حرم اهل بیت (ع)،شهدای مدافع امنیت، شهدای مدافع سلامت و شهدای خدمت) به همت ستاد کتابت نور در سایه شمس الشموس - بسیج جامعه زنان و معاونت بانوان و امور خانواده ریاست جمهوری و دارالکتابه برگزار شده است .
وی ، ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) در جامعه و زندگی مردم، انس بیشتر جامعه با قرآن که مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب است،
مشارکت موثر مردم در فعالیت های قرآنی را از اهم اهداف این طرح و حرکت معنوی دانست و افزود : قرآن پس از تصحیح و تجلید و صحافی ، رونمایی می شود.
منیره غلامی توکلی
انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.