جنگ اوکراین ۵۰۰ روزه شد؛

جزئیات بسته تسلیحاتی جدید آمریکا برای اوکراین/ مهمات خوشه‌ای به کی‌یف تحویل شد؛ موشک بالستیک ATACMS گزینه بعدی/ جنگنده‌های اف۱۶ چه زمانی به دست اوکراین خواهند رسید؟ +نقشه و تصاویر

مهمترین نکته در بسته تسلیحاتی جدید، ارسال مهمات خوشه ای توپخانه برای اوکراین است که از ماه ها پیش کی‌یف درخواست دریافت آنها را داشت و سرانجام کاخ سفید موافقت خود را با ارسال این مدل مهمات اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از مشرق ،  پانصدمین روز از جنگ میان روسیه و اوکراین آغاز شده است.

در حال حاضر چندین جبهه فعال در جنوب و شرق اوکراین وجود دارد و قوای اوکراینی در تلاش برای نفوذ به خطوط دفاعی ارتش روسیه هستند.

در جبهه شهر باخموت، روز گذشته هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین مدعی شد قوای روسی حاضر در باخموت تحت محاصره نیروهای اوکراینی بوده و راهی برای فرار ندارند؛ احتمالا منظور وی پیشروی قوای اوکراینی در دو بخش شمالی و جنوبی باخموت است.

در بخش جنوبی، نیروهای ارتش اوکراین تقریبا به ورودی شهر کلشچیوکا رسیده و در تلاش برای پاکسازی آن هستند تا مسیر امدادرسانی جنوبی به باخموت برای مدافعین روس قطع شود؛ در بخش شمالی نیز ارتش اوکراین در صورت تصرف برخیوکا و یاهیدنه باخموت را در شرایط شبه محاصره قرار خواهند داد که احتمالا منظور مالیار نیز همین موضوع بوده است.

در جبهه استان زاپوریژیا نیز درگیری های سنگین در جریان است؛ قوای اوکراینی همچنان تلاش می کنند تا با پیشروی در جنوب و غرب شهر اوریخیف دو شهرک روبوتینه و ژربیانسکی را تصرف کرده و از خط اول دفاعی ارتش روسیه عبور کنند؛ هدف میان مدت اوکراین در این جبهه تصرف دو شهر استراتژیک توکماک و واسیلیوکا است اما در یک ماه اخیر پیشروی آنها در این جبهه بسیار کند و با خسارات زیاد بوده است.

در جنوب غرب استان دونتسک و منطقه ولیکا نووسیلکا نیز، قوای اوکراینی در تلاش برای ادامه پیشروی خود به سمت شهر استاروملنیوکا هستند؛ تصرف این منطقه به معنی آغاز نبرد اصلی در راه رسیدن به شهرهای مهمتری نظیر ماریوپل و بردیانسک است که اهداف اصلی عملیات ارتش اوکراین به شمار می روند.

جزئیات بسته تسلیحاتی جدید آمریکا برای اوکراین

شب گذشته وزارت دفاع امریکا "پنتاگون" جزئیات بسته جدید ۸۰۰ میلیون دلاری خود برای ارتش اوکراین را اعلام کرد:

- موشک های پَک ۲ و ۳ برای سامانه پدافندی پاتریوت

- مهمات برای راکت انداز هیمارس

- موشک نیمه فعال راداری AIM-۷ اسپارو جهت استفاده در سامانه های پدافندی

- بمب های هدایت دقیق JDAM

- ۳۲ عراده خودروی رزمی M۲A۲ بردلی

- ۳۲ عراده نفربر استرایکر

- موشک های دوشپرتاب استینگر

- تجهیزات مین روبی

- ۳۱ هویتزر ۱۵۵ میلی متری(احتمالا M۷۷۷A۲)

- مهمات برای توپخانه ۱۵۵ میلی متری به اضافه مهمات DPICM(گلوله خوشه ای توپخانه)

- مهمات برای توپخانه ۱۰۵ میلی متری

- موشک های ضد زره جاولین

- موشک های ضد زره تاو

- راکت های ضدزره(نامشخص)

- پهپاد شناسایی پنگوئن

- ۲۷ دستگاه خودروی تاکتیکی برای بازیابی تجهیزات

- ۱۰ دستگاه خودروی تاکتیکی برای یدک کشی تجهیزات

- بیش از ۲۸ میلیون فشنگ در کنار نارنجک

- مهمات و تجهیزات جهت پاکسازی و تخریب موانع

- قطعات یدکی و تجهیزات میدانی دیگر

مهمترین نکته در بسته تسلیحاتی جدید، ارسال مهمات خوشه ای توپخانه برای ارتش اوکراین است که از ماه ها پیش کی‌یف درخواست دریافت آنها را داشت و سرانجام کاخ سفید موافقت خود را با ارسال این مدل مهمات اعلام کرد؛ پیش بینی می شود در بسته تسلیحاتی ماه جولای، موشک های بالستیک تاکتیکی ATACMS با برد ۳۰۰ کیلومتر نیز پس از ماه ها انتظار برای ارتش اوکراین ارسال شوند.

جنگنده‌های اف۱۶ چه زمانی به دست اوکراین خواهند رسید؟

مسئله آموزش خلبانان اوکراینی و ایجاد زیرساخت های لازم برای ارسال جنگنده های نسل چهارم اف۱۶ دچار پیچیدگی عجیبی شده است؛ مقامات اوکراینی چندی پیش اعلام کردند که کار آموزش خلبانان اوکراینی که قرار بود از همین ماه آغاز شود احتمالا ۱ یا ۲ ماه دیگر به تاخیر افتاده است زیرا کشورهای غربی حامی اوکراین بر سر هزینه و زمان بندی این موضوع به اختلاف افتاده اند.

پیش از این اولکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین وعده داده بود جنگنده های اف۱۶ از ماه ژانویه ۲۰۲۴ در نیروی هوایی اوکراین عملیاتی شوند اما با توجه به مشکلات فعلی بعید به نظر می رسد تا پیش از بهار سال آینده (ماه آوریل یا می میلادی) این جنگنده ها به دست اوکراین برسند.

انتهای پیام/* 

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.