تندیس شهید دریاقلی به موزه‌‌ای مردمی در آبادان اهدا شد

به مناسبت اعیاد قربان و غدیر، تندیس شهید «دریاقلی سورانی» ناجی آبادان به موزه جامعه‌شناسی، معماری و شهرسازی آبادان و خرمشهر که بصورت شخصی و مردمی احداث گردیده اهدا شد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از فارس:  به مناسبت اعیاد قربان و غدیر، تندیس شهید گمنام دریاقلی سورانی ناجی آبادان به موزه جامعه شناسی، معماری و شهرسازی آبادان و خرمشهر، که بصورت شخصی و مردمی احداث گردیده اهدا شد.

در این اهدا که بصورت کاملاً مردمی صورت گرفت، عده‌ای از رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس ضمن بازدید از این موزه از نزدیک با زحمات مهندس ایمان اسپرغم در جمع آوری تک تک اشیاء موجود در موزه آشنا و از او قدردانی کردند.

عبدالحسن بنادری از فرماندهان زمان جنگ در سخنانی گفت: امروز ما از موزه شخصی بازدید کردیم که کارش دلی است و همگان باید قدر این نوع موزه‌ها را بدانند.

مکی یازع یکی دیگر از جانبازان این شهر نیز گفت: همپوشانی تاریخی شهرهای آبادان و خرمشهر برای ارجاع حس بزرگی در نوجوانان و جوانان شهر یک اصل است و اهدای تندیس شهید دریاقلی سورانی نیز به همین علت صورت گرفت.

وی افزود: کنار زحمات خالصانه ایمان اسپرغم برای باز آفرینی تاریخی این دو شهر، حضور این مجسمه نیز کمک کار او خواهد بود در ذکر خاطرات این شهرها از آنچه بر آنان در زمان جنگ و دفاع مقدس گذشته است.

در انتها اسپرغم بانی و مدیر شخصی مجموعه، هدف خود در راه اعتلای تاریخ این منطقه از جنوب کشور را امری کاملاً دلی برشمرد و گفت: تاکنون در این راه از هیچ فداکاری دریغ نکرده و نخواهد کرد.

ارتش متجاوز بعث عراق پس از حمله ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ به خاک ایران و در پی تصرف خرمشهر پس از ۳۵ روز مقاومت دلیرانه، درصدد اشغال شبه جزیره آبادان برآمد و تلاش کرد با عبور از رودخانه بهمنشیر، وارد این شهر شود. نیروهـای بعثی در شب نهم آبان‌ سال ۱۳۵۹، پنج روز پس از سقوط خرمشهر، با احداث پل شناور بر روی رودخانه بهمنشیر به سمت کوی ذوالفقاری آبادان یورش بردند.

دریاقلی سورانی، اوراق فروش کوی ذوالفقاری هنگامی‌که متوجه تحرکات شبانه سربازان عراقی در این محله آبادان شد، با دوچرخه راهی شهر شد تا مردم و نیروهای سپاه را از ورود عراقی‌ها به آبادان با خبر کند. دریاقلی در نهایت موفق شد خودش را به سپاه آبادان برساند و موضوع را به فرماندهی سپاه اطلاع دهد.

با اعلام شبیخون ارتش بعث عراق به منطقه ذوالفقاری، نیروهای سپاه و بسیج مردمی، راهی این محله  شدند. در این درگیری نبرد سختی بین نیروهای خودی با حداقل امکانات و نیروهای بعثی مجهز به سلاح‌های پیشرفته رخ داد و در نهایت مدافعان موفق شدند تا غروب همان روز نیروهای دشمن  را شکست داده و شهر و جزیره آبادان را از خطر حتمی سقوط نجات دهند.

دریاقلی نیز که به مدافعان شهر و محله‌اش  پیوسته بود، بر اثر انفجار خمپاره پایش بشدت زخمی و برای مداوا با قطار باری به تهران اعزام و در بیمارستان سینا بستری شد. او، مظلومانه و تنها در این بیمارستان به شهادت رسید و به صورت گمنام در قطعه عمومی ۳۴، ردیف ۹۰ بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

موزه جامعه‌شناسی، معماری و شهرسازی آبادان و خرمشهر در منزل شخصی ایمان اسپرغم، در منازل شرکتی منطقه هلال بریم آبادان به شماره پ ۱۱۴۴  واقع و پذیرای عموم بازدید کنندگان است.

پایان پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.