حریری: حل مساله تورم وابسته به بررسی همه عوامل ایجاد تورم است

افزایش قدرت خرید مردم، کاهش اثرات تحریمی، اتخاذ سیاست‌های درست اقتصادی همه و همه زنجیره به هم پیوسته‌ای هستند که اگر یک حلقه از آن را در دست بگیریم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم، بلکه حلقه‌ها باید در کنار هم گذاشته شوند تا راهکار‌ها پاسخگوی حل مشکلات ما باشند

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت: یکی از مطالبات اصلی مردم از دولت‌ها کاهش نرخ تورم و افزایش قدرت خرید آنهاست، موضوعی که دولتمردان نیز در برنامه‌های راهبردی خود بدان اشاره می‌کنند و بر آن هستند در سیاست‌گذاری‌های خود این موضوع را برجسته کنند، اما مساله این است که در شرایط تحریم و چالش‌هایی که از این وضعیت به اقتصاد ایران وارد شده با توجه به تاثیرات تحریم در نوسانات نرخ ارز و تبعاتی که این موضوع روی کاهش ارزش پول ملی می‌گذارد این سوال مطرح می‌شود که برای کاهش فشار معیشتی و اقتصادی به مردم چه باید کرد و بهتر است دولت کدام سیاست را در دستور کار خود قرار دهد چرا که رضایت مردم موضوع مهمی است. مجیدرضا حریری کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی و رئیس اتاق بازرگانی به این پرسش، پاسخ داده است.

مجیدرضا حریری کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی و رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است: این موضوع که نرخ ارز کاهش یا افزایش می‌یاید به تنهایی نه می‌تواند علامت مثبتی است باشد نه منفی، چرا که مساله مهمی که دولتمردان باید در دستور کار خود قرار دهند و بدان توجه کنند این موضوع است و البته پاسخ به این پرسش مهم که در مقابل کاهش ارزش پول ملی از مردم چه حمایت‌هایی باید صورت دهند؟

وی توضیح بیشتری داد و گفت: این موضوع از جهات مختلفی مهم است چرا که دولت زمانی می‌تواند به مطالبه تامین رفاه مردم پاسخ درستی دهد که بتواند درآمد‌های مردم را به پول ملی ثابت نگه ندارد، حتی در شرایط تحریمی که ارزش پول ملی در مقابل پول‌های قدرتمند خارجی کاهش یافته است باید درآمد مردم بالا برود تا مردم قادر به خرید و تامین نیاز‌های اصلی خود باشند.

حریری خاطر نشان کرد: اگر این نسخه توسط دولت پیچیده شود یعنی تلاش شده تا فشار از سفره مردم برداشته شود، در حالی که هر چه قدر ارزش پول ملی کاهش می‌یابد به درآمد‌های مردم به صورت ریالی افزوده شود آن زمان اتفاق خاصی نمی‌افتد فقط عدد است، پس فی‌نفسه عدد مهم نیست، بلکه مساله مهم این است که قدرت خرید اعداد افزایش داده شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: افزایش قدرت خرید مردم، کاهش اثرات تحریمی، اتخاذ سیاست‌های درست اقتصادی همه و همه زنجیره به هم پیوسته‌ای هستند که اگر یک حلقه از آن را در دست بگیریم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم، بلکه حلقه‌ها باید در کنار هم گذاشته شوند تا راهکار‌ها پاسخگوی حل مشکلات ما باشند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است: کارشناسانی که در رد دخالت دلار در اقتصاد صحبت می‌کنند یا کارشناسانی که معتقدند نرخ ارز و نوساناتش به شدت روی اقتصاد تاثیرگذار است هر کدام به تنهایی فقط حلقه‌های منفرد این زنجیر را بررسی می‌کنند درحالی که این موضوع باید به صورت مجموعه ارزیابی شود.

وی تصریح کرد: اگر منتقدین و سیاست‌گذاران مجموعه را ببینند و روی آن تمرکز کنند حتما به راه‌حل‌های مناسب‌تری از امروز برای کاهش فشار مشکلات معیشتی مردم می‌رسند. قطع به یقین کاهش قدرت خرید مردم باید حل شود تا رضایت آحاد جامعه کسب شود، این سیاست مختص ما نیست، بلکه در ترکیه نیز اجرا شده است.

حریری در این‌باره توضیح بیشتری داد و گفت: طی دو سه سال اخیر ارزش پول ملی ترکیه ۹ برابر کوچک‌تر از قبل شده است. به عنوان مثال زمانی یک دلار حدود ۳ لیر ترک بود، اما اینک حدود ۲۷ لیر ترک است و لیر ترک ۹ برابر در مقابل دلار ضعیف‌تر شده، اما با این حال برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم دستمزد‌ها چند برابر افزایش یافته است.

این فعال اقتصادی گفت: مسئولین اقتصادی ترکیه با افزایش دستمزد توانسته‌اند فشار این خلاء را از روی سفره‌های مردم کم کنند، هر چند کاهش فشار معیشتی از سفره‌های مردم راه حل‌های بسیار پیچیده‌ای دارد و مستلزم آن است که سیاست گذار همه مجموعه را با هم ببیند و تصمیماتی که در این رابطه اتخاذ می‌کند باید راهبردی باشد.

مجیدرضا حریری در پایان گفتگو توضیح داد: در این موضوع تردیدی وجود ندارد حل تورم مساله اصلی و مهمی است که مطالبه اول مردم از دولتمردان است، لذا نیازمند اتخاذ سیاستی هستیم که بتواند نرخ رشد تورم را نسبت به سیاستی که باعث افزایش تورم با انتظارات تورمی می‌شود، مهار کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.