یک سند به‌کلی سری از ارتش بعث عراق در جنگ

سال ۱۳۶۲ در جریان یکی از عملیات‌ها برگه‌ای به کلی سری از ارتش عراق فاش شد که در آن به نقاط ضعف و قوت رزمندگان ایرانی اشاره شده است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایسنا : در تاریخ ۱۳۶۲/۹/۶، فرماندهی سپاه یکم عراق، سوالاتی را از یگان‌های تابعه خود برای بررسی نقاط قوت و ضعف دشمن (ایران)، روش‌های مقابله با نقاط قوت و چند مورد دیگر مطرح می‌کند.

نامه مزبور با طبقه­ بندی «سری للغایه» (به کلی سری) از سوی فرمانده لشکر ۲۶ پیاده به رده­‌های تابعه تا سطح گردان ارسال شده است. این سند، ترجمه پاسخ یکی از گردان‌ها (گردان ۲ تیپ ۵۰۴ پیاده) به سؤالات فرماندهی سپاه یکم عراق است.

دقت در سؤالات، نشان می‌­دهد که دشمن، پس از عملیات‌­های والفجر۲، ۳ و ۴ در منطقه غرب، برای مقابله با نقاط قوت نیروهای ما، به فکر استفاده از نظرات و تجارب فرماندهان جزء افتاده است. همچنین نشان‌دهنده آن است که چه مواردی از دید دشمن، به عنوان نقاط قوت رزمندگان ما یا نقاط ضعف آنان تلقی می­‌شود.

سؤالات فرماندهی سپاه یکم عراق درباره محورهای ذیل است:

نقاط قوت دشمن (ایران)

اقدامات و روش‌های مقابله بانقاط قوت دشمن (ایران)

مشخص کردن نقاط ضعف دشمن

(روش‌های) بهره‌ برداری از نقاط ضعف دشمن در حین تک

درس‌های به­ دست آمده از نبردهای پیروزمندانه

نقاط ضعف در نبردهایی که به موفقیت نرسیده است.

شیوه عمل (پیشنهادی) در آینده با توجه به نتایج ناموفق گذشته

بررسی نقاط قوت و ضعف نیروهای ایرانی  که توسط ارتش عراق ارزیابی شده است. این سند در یکی از عملیات‌­ها به دست رزمندگان ایرانی افتاده و در همان زمان ترجمه و در اختیار فرماندهان قرار داده شده است. ترجمه نسبتاً روان و دقیق صورت گرفته و متن آن در صفحات A۴ تایپ شده است. برای گیری سوال‌ها و پاسخ‌ها نشانه اعتراف به برتری‌های نظامی قوای ایرانی از سوی ارتش عراق است.

این سند به شماره ۲۱۲۴۸ در آرشیو مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.