سایه جنگ اوکراین بر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا/ آیا کی‌یف به پاشنه آشیل دموکرات‌ها تبدیل می‌شود؟

نشریه فرانسوی لوموند در یکی از تازه‌ترین تحلیل‌های خود نوشته است که رهبران اوکراین تصور می‌کنند سرنوشت آن‌ها ممکن است بسته به انتخاب مجدد بایدن یا جایگزینی‌اش با یک جمهوری‌خواه تغییر کند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  فخرالدین اسدی

این روز‌ها جنگ اوکراین تبدیل به یکی از موضوعات داغ در میتینگ‌های انتخاباتی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه شده است. اکثر نامزد‌های حزب جمهوریخواه و در راس آن‌ها دونالد ترامپ، می‌گویند بایدن و دموکرات‌ها با ورود همه جانبه به یک پرونده جنجالی (جنگ اوکراین) و عدم تلاش واقعی برای پایان بخشیدن به آن، بخش مهمی از منابع راهبردی، نظامی و مالی آمریکا را صرف این کارزار کرده است. در مقابل، مقامات دولت بایدن مدعی هستند وقوع جنگ اوکراین و نقش‌آفرینی خاص واشنگتن در حمایت از دولت زلنسکی در کی‌یف، منجر به بازتعریف ناتو در نظام بین‌الملل و اتحاد اعضای آن شده است! ادعایی که با واقعیات جاری در میان اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، خصوصاً در برهه کنونی که شاهد فرسایشی شدن جنگ و افزایش هزینه آن برای اعضا شده است، سنخیتی ندارد.

نگاه متفاوت جمهوریخواهان نسبت به جنگ اوکراین
با وجود انبوهی از پرونده‌های قضایی، دونالد ترامپ همچنان نامزد محبوب حزبش برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است. جنگ در اوکراین، موضوعی در چارچوب سیاست خارجی، مایه بحث‌های داغ در میان نامزد‌های جمهوری‌خواه شده است. حتی اگر هیچ سرباز آمریکایی مستقیماً در جنگ اوکراین شرکت نکرده، با این‌حال این موضوع در حال حاضر جایگاه قابل توجهی را در مناظرات بین نامزد‌های جمهوری‌خواه اشغال کرده است. در طرف دمکرات این موضوع بحث‌برانگیز نیست، چراکه نامزدی جوزف بایدن برای رئیس‌جمهوری از سوی حزبش قطعی است و در میان دمکرات‌ها در مورد حمایت کامل ایالات‌متحده از رئیس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی تقریباً اتفاق آرا وجود دارد. در هر حال، جنگ اوکراین مهم‌ترین پرونده سیاست خارجی واشنگتن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. بی‌دلیل نیست که برخی منابع از تلاش‌های پنهان بایدن برای پایان دادن به این جنگ تا سال ۲۰۲۴ (زمان برگزاری انتخابات) خبر می‌دهند.

نگرانی اوکراینی‌ها از انتخابات ۲۰۲۴
در آن سوی معادله، زلنسکی و غربگرایان اوکراین نسبت به پمپاژ ادبیات خاص ترامپ در فضای انتخاباتی آمریکا (که بایدن را متهم به صرف هزینه‌های هنگفت و بی‌فایده در کی‌یف می‌کند)، شدیداً نگران هستند. نشریه فرانسوی لوموند در یکی از تازه‌ترین تحلیل‌های خود نوشته است که رهبران اوکراین تصور می‌کنند سرنوشت آن‌ها ممکن است بسته به انتخاب مجدد بایدن یا جایگزینی‌اش با یک جمهوری‌خواه تغییر کند. البته این امر بستگی به این دارد کدام نامزد حزب جمهوری‌خواه پیروز شود، زیرا درباره اوکراین، مواضع آن‌ها کاملاً متفاوت است. به‌اندازه‌ای که معاون سابق رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، آقای مایک پنس که مطیع وی بود، این بار با او رقابت می‌کند.

اختلاف میان جمهوریخواهان بر سر جنگ اوکراین
در ۱۴ ژوئیه، طی یک مجمع محافظه‌کاران، روزنامه‌نگار تاکر کارلسون که مجری مراسم نیز بود، مواضع خود را در بحث در این مورد با خشونت ویژه‌ای بیان کرد. کارلسون که در میان جمهوری‌خواهان بسیار محبوب و بانفوذ است، حامی ترامپ است. او نظر‌های ثابت و جاافتاده‌ای به‌ویژه درباره درگیری اوکراین دارد. او از زلنسکی که او را «دیکتاتور» می‌نامد متنفر است و باور دارد که جنگ بیشتر به دست ایالات‌متحده برپا شده است و تکرار می‌کند که زمان آن فرارسیده که واشنگتن از تأمین مالی آن دست بردارد. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور دونالد ترامپ درست وارونه فکر می‌کند و در دیدار اخیرش با رئیس‌جمهور اوکراین، از بایدن به دلیل کندی تحویل تسلیحات به کی‌یف انتقاد کرد.

در طی بحث در مجمع کارلسون فریاد زد: «شما متأسفید که اوکراینی‌ها به تعداد کافی تانک‌های آمریکایی ندارند، ولی در طی سه سال گذشته هر شهر کشور ما جایگاهش بدتر شده است. با خودرو یک دور در این شهر‌ها بزنید نکبت قابل رؤیت است. اقتصاد ما روبه‌زوال است، نرخ خودکشی سرسام‌آور است، کثیفی، بی‌نظمی و جنایت به‌طور تصاعدی رو به افزایش است و شما نگران هستید، زیرا اوکراین، کشوری که بیشتر مردم آمریکا قادر به یافتن آن بر روی نقشه نیستند، تانک ندارد! جا دارد که این پرسش را از شما بپرسم: آیا در این ماجرا شما اصلاً به فکر ایالات‌متحده هستید؟» حضار او را به‌شدت تشویق کردند.

یک ادعای نادرست
شاید برخی تصور کنند موضوع اوکراین، کشش چندانی برای تبدیل شدن به یک موضوع منازعه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ نداشته باشد! این افراد و تحلیلگران، به تجربه سال ۲۰۱۶ اشاره می‌کنند. جایی که تحولات سال ۲۰۱۴ اوکراین (کودتا علیه دولت یانکویچ و بازگشت غربگرایان) تاثیری در الگوی رای‌دهی شهروندان در انتخابات نداشت و اساساً برای اکثر رای‌دهندگان آمریکایی محلی برای سوال نبود! البته در سال ۲۰۱۶، اوکراین یکی از موضوعات حاشیه‌ای مبارزات انتخاباتی بود. امروز، منشأ تشدید درگیری میان دو ابر قدرت بیش‌ازحد مسلح است و هزینه‌ای سنگین به ایالات‌متحده تحمیل می‌کند (تاکنون نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار) و دستمایه‌ای فراتر از حوزه سیاست خارجی است. مانند بیشتر جمهوری‌خواهان، ترامپ در برابر کسانی کینه دارد که او را - به‌اشتباه - به تبانی با مسکو متهم می‌کردند. او معتقد است که در دوران ریاست‌جمهوری او به دلیل همراهی سازمان‌های اطلاعاتی، رسانه‌های اصلی و حزب دموکرات سنگ‌انداز‌های بسیاری شد، جریان‌هایی که اوکراین را به یکی از اهداف مقدسشان تبدیل کردند به امید آنکه با ایجاد محدودیت، او را زیر فشار قرار دهند.

انتقام ترامپ از بایدن با اسم رمز اوکراین
در این معادله، نمی‌توان به سادگی از تلاش‌های ترامپ برای انتقام‌گیری از دموکرات‌ها گذشت! ترامپ فراموش نمی‌کند که در سال ۲۰۱۹ نخستین استیضاح او به دلیل ارتباط تلفنی بود که با رئیس‌جمهور زلنسکی داشت و محتوای آن باید مخفی می‌ماند. به نظر می‌رسد که ترامپ می‌خواهد درباره پشتیبانی ایالات‌متحده از کی‌یف دست به افشاگری‌هایی بزند. اکثر «ترامپیست‌ها» در مورد افشای مکالمات ترامپ که به نفع دموکرات‌ها تمام شد، به سرهنگ دوم الکساندر ویندمن، یک آمریکایی اوکراینی‌الاصل مشکوک هستند که در آن زمان برای شورای امنیت ملی (NSC) کار می‌کرد و مسئول گوش دادن به تماس‌های بین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده و همتایان خارجی وی بود.
در مورد اوکراین، حتی رقیب اصلی ترامپ در داخل حزبش به نوعی مواضع رئیس‌جمهور سابق آمریکا را تایید می‌کند! ران دسنتیس فرماندار ایالت فلوریدا در واقع در درگیری جاری فقط «یک مناقشه ارضی» بین مسکو و کی‌یف را می‌بیند که ربطی به منافع حیاتی و اصلی آمریکا در نظام بین‌الملل ندارد.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.