در گفتگو با بصیرت مطرح شد

خوش چشم: گام‌های رو به عقب آمریکایی در برابر ایران پر واضح پیداست

کارشناس سیاست خارجی گفت: آمریکایی‌ها پس از تلاش‌های بسیار خواستند جمهوری اسلامی ایران را مجبور به نوعی توافق کنند تا انجام توافقات گسترده‌تر را پیش‌شرط آزادسازی پول‌های ایران کنند، اما موفق به تحقق این خواسته خود نشدند و یک گام به عقب رفتند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم :   گفتگو با سیدمصطفی خوش‌چشم

به گزارش بصیرت، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه به وقت محلی خبر خروج زندانیان دو تابعیتی از زندان اوین تهران را در گفتگویی تأیید کرده و گفته شده این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه‌گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را به طور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند. مساله حائز اهمیت این است که بعد از انتقال منابع پولی ایران از کره جنوبی به منابعی که در حساب‌های قطری است زندانیان آمریکایی خارج می‌شوند و همچنین تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا هم آزاد می‌شوند. کل منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی در این فرایند آزاد و صرف واردات کالا‌های غیرتحریمی می‌شود. فعال شدن همزمان مسیر حقوقی و دیپلماسی عزتمندانه در به ثمر رسیدن این روند مؤثر بوده است؛ هر چند قرار بود این توافق سال گذشته انجام شود، اما به دلیل فضای متشنج سال گذشته و توهمات طرف آمریکایی در روند انجام این موضوع از سوی طرف آمریکایی تعلل ایجاد شد. بصیرت در گفتگو با کارشناس سیاست خارجی و مسائل آمریکا این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

سید مصطفی خوش چشم کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل آمریکا در گفتگو با بصیرت در خصوص تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی و آزادسازی منابع ارزی کشور در کره جنوبی گفت: انجام معامله تبادل زندانی عقب‌نشینی برای طرف آمریکایی به شمار می‌رود، چرا که در دو سال گذشته موکداً بار‌ها به این نکته اشاره کرد که به هیچ عنوان مایل به تبادل زندانی‌ها و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران نیست مگر در چارچوب احیای برجام.

وی در این‌باره توضیح داد و گفت: اینک که این اتفاق بدون احیای برجام افتاده نشان‌دهنده عقب‌نشینی آمریکا از مواضع قبلی خود است آن هم در یک ماه مانده به سالگرد شروع اغتشاشات سال گذشته در ایران در شرایطی که ضد انقلاب به دنبال ایجاد اغتشاشات جدید است. در حقیقت آنچه که واقعیت دارد اراده آمریکا در آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران یک ماه مانده به سالگرد شروع اغتشاشات است که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند نباید به اینگونه آشوب‌ها و اغتشاشات دل ببندند اگر چه آن‌ها این مسیر را ادامه می‌دهند، اما مطمئن شده‌اند جمهوری اسلامی ایران با چنین ناآرامی‌هایی تضعیف نمی‌شود.

کارشناس مسائل آمریکا یادآور شد: در عین حال از آنجایی که قرار شده این تعداد زندانی‌های ایرانی آزاد شوند علاوه بر آن پول‌های بلوکه شده ایران هم آزاد شود این موضوع موج انتقادات شدید جمهوری‌خواهان به دموکرات‌ها را رقم زده است به این دلیل برخی تلاش کردند با عملیات روانی از طریق وال استریت ژورنال اینگونه وانمود کنند ایران امتیاز بیشتری داده حال اینکه کذب بودن این مطلب را آقای جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا بیان داشت و مشخص شد این موضوع طرح عملیات روانی بوده برای اینکه دولت آمریکا را از زیر بار فشار عملیات روانی خارج کنند چرا که فعالیت‌های هسته‌ای ما و غنی‌سازی ایران همچنان مانند گذشته براساس مصوبه راهبردی مجلس شورای اسلامی با قدرت دنبال می‌شود فعالیت‌ها ادامه خواهد داشت و حتی انباشت ۶۰ درصد ما اضافه‌تر می‌شود چرا که عدول از آن نقض صریح قانون و مصوبه راهبردی مجلس به شمار می‌رود.

سید مصطفی خوش‌چشم معتقد است: واقعیت این است که آمریکایی‌ها پس از تلاش‌های بسیار خواستند جمهوری اسلامی ایران را مجبور به نوعی توافق کنند تا انجام توافقات گسترده‌تر را پیش‌شرط آزادسازی پول‌های ایران کنند، اما موفق به تحقق این خواسته خود نشدند و یک گام به عقب رفتند.

وی توضیح داد: یک ماه پیش بعد از اینکه کشور‌های اروپایی اعلام کردند به دنبال مکانیزم ماشه در ماه اکتبر مهر ماه نخواهند رفت و فقط تحریم‌های شخصی خود را در حوزه موشکی نگه خواهند داشت، این موضوع هم عقب‌نشینی دیگری از طرف غربی است چرا که اساساً در ماه اکتبر تحریم‌های جهانی بر روی واردات و صادرات تکنولوژی موشکی ایران برداشته می‌شود توقع نبود اروپا و آمریکا به ایران موشک بفروشند یا از ما موشک خریداری کنند مانند دو سال پیش که تحریم‌های سلاح‌های متعارف برداشته شد، بسیار مشخص است تعاملات ایران با چین و روسیه و چند کشور دیگر در شرق قرار دارند است بنابراین اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام کردند بر حفظ تحریمی‌های شخصی خود در زمینه موشکی تاکید کردند که به این معناست که نه تنها فشار بر ایران افزایش نیافته بلکه فشار‌ها به تدریج کاسته می‌شود چرا که از فعال کردن مکانیزم ماشه خودداری می‌کنند و تحریم‌های جهانی تبدیل به تحریم‌های آمریکایی اروپایی می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: قطعاً برای ایران این موضوع منافعی وجود دارد لذا این موضوع هم یکی از عقب‌نشینی‌های طرف غربی است که مجموعه این اقدامات پس از آن اتفاق می‌افتد که سال گذشته در پاییز بر علیه جمهوری اسلامی ایران در دوازده حوزه جنگ ترکیبی به راه افتاد که یکی از آن‌ها اغتشاشات بود، اما راه به جایی نبرد. بی‌تردید ایران مقتدرانه‌تر به صحنه بازگشته و جایگاه خود را در حوزه‌های نظامی و دیپلماسی ارتقا داده که نتیجه مقاومت و سیاست‌ورزی عزتمندانه در مقابله با طراحی‌های آمریکا و اروپا و رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.