عضو هیأت رئیسه مجلس: ادامه بازداشت ولایتی به گزاره «طالبان همان طالبان است؟» پاسخ می‌دهد

سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: نوع پاسخگویی طالبان در مسأله بازداشت حسین ولایتی و حتی مدت زمان بازداشت او پاسخی به همان گزاره مشهور است که طالبان در مسیر درست گام بر‌می‌دارد یا در بر همان پاشنه قبل می‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم :  سید نظام الدین موسوی عضو و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی که پیش از این مدیریت خبرگزاری فارس را هم بر عهده داشته است در گفتگو با خبرنگار پارلمانی تسنیم و در واکنش به خبر بازداشت محمدحسین ولایتی توسط طالبان، به سابقه آشنایی خود با ولایتی در دوران مدیریتش در خبرگزاری فارس اشاره کرد و گفت: محمدحسین ولایتی از عکاسان نامدار، پیشتاز، شجاع، جهادی و حرفه‌ای در سطح جبهه مقاومت و جهان اسلام است. مجاهدت‌های شجاعانه او در عراق و سوریه و در جبهه مواجهه با گروهک‌های تکفیری بر همه آشکار است و بازداشت او توسط گروه طالبان موجب تألم خاطر و ناراحتی جامعه رسانه‌ای ایران شده است.

وی با بیان اینکه کانال‌های مربوطه در مجلس شورای اسلامی جهت پیگیری فعالیت‌های دستگاه سیاست خارجی برای آزادی هرچه سریع‌تر ولایتی ادامه دارد، گفت: ماجرای آقای ولایتی با توجه به اینکه ایشان در مأموریت کاری نبوده و یک سفر شخصی با دریافت ویزای قانونی داشته است، باید به زودی زود با آزادسازی ایشان مرتفع شود اما نکته مهم‌تری که در بنیاد و اساس این دست اتفاقات وجود دارد، قضاوتی است که در افکار عمومی ایران، منطقه و حتی جهان درباره طالبان در حال شکل‌گیری است.

موسوی خاطرنشان کرد: تبری و مرزگذاری با سابقه پیشین یکی از مدعیات برجسته‌ای است که از دو سال پیش که طالبان در افغانستان مستقر شده است، به صورت مکرر در ادبیات حکمرانان و رئوس طالبان وجود دارد و آنها همواره بر این موضوع تأکید دارند که طالبان در دوران جدید حضور خود به دنبال رعایت استانداردها، حقوق و قوانین اخلاقی و انسانی است. موضوعی که بر اساس آن عملکرد طالبان در بوته بررسی قرار گرفته است و بدیهی است هرگونه مغایرت عمل و میدان با این شعائر و مدعیات، گمانه پذیرش و امکان پذیرش طالبان را با شک و تردید روبرو می‌کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس افزود: ظواهر صحبت طالبان نشان می‌دهد که می‌خواهد در دوران جدید حضور خود، با  دنیا کار کند و نیاز به پذیرش و تأیید منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. هر اتفاقی که تداعی‌ کننده روحیه غیر مسالمت‌جو و القاگر روحیه ستیز و ناسازگاری با عقلانیت از جانب آنها باشد، با درنگ و تأمل جدی، بخصوص درباره همسایگانش مواجه خواهد شد و این گزاره را تقویت می‌کند که آیا طالبان همان طالبان نیست؟

کارشکنی در پرداخت حقآبه ایران با وجود تأییدات ماهواره‌ای و علمی موضوع دیگری بود که سیدنظام الدین موسوی به آن اشاره کرد و گفت: موضوع حقآبه ایران یکی از موضوعات دیگری است که مبنای قضاوت و محکی درباره پایبندی طالبان به حقوق و تعهدات بین‌المللی است و در همین راستا موضوع دستگیری محمدحسین ولایتی به عنوان یک عکاس و خبرنگار که حضوری غیرکاری در افغانستان داشته است، مصداق دیگری است که همان گزاره «آیا طالبان همان طالبان است یا می‌خواهد متفاوت باشد؟» را در افکار عمومی زنده می‌کند.

موسوی ادامه داد: هر روز، هر ساعت و هر دقیقه که از بازداشت بدون دلیل ولایتی توسط طالبان می‌گذرد برای طالبان هزینه‌ها افزایش خواهد یافت که دنیا متوجه این موضوع شود که طالبان چقدر به دنبال مرزگذاری با سیره و سابقه پیشین خود است. سابقه‌ای که به نظر می‌رسد هراس از احیای آن در زمینه ذهنی مقامات طالبان می‌تواند وجود داشته باشد و تهدید و نگرانی بزرگی برای آینده فعالیت سیاسی آنها قلمداد می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: برای سیاسیون و حکمرانان دنیا که وقایع افغانستان را ریز به ریز دنبال می‌کنند، واضح و مشخص است که نوع پاسخگویی طالبان در مسأله بازداشت ولایتی و حتی مدت زمان باقی ماندن او در بازداشت پاسخی روشن و آشکار به همان گزاره مشهور است که طالبان در مسیر درست گام بر‌می‌دارد یا به همان طالبان سابق نزدیک می‌شود و در بر همان پاشنه قبل می‌گردد.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.