وزیر نفت: در ساخت فاز ۱۱ پارس جنوبی ‌۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی شد‌‌/ افزایش تولید گاز به ۵۶ میلیون مترمکعب

با دستور آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور فاز ۱۱ پارس جنوبی در استان بوشهر به بهره برداری رسید و وارد تولید شد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم :  آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور که برای افتتاح فاز 11 پارس جنوبی به‌عنوان مهمترین طرح این میدان گازی وارد عسلویه شده است دقایقی پیش دستور افتتاح فاز 11 را صادر کرد و به‌صورت رسمی این مگاپروژه وارد مدار بهره‌برداری شد.

وزیر نفت در آیین افتتاح فاز 11 پارس جنوبی که اعضای کمیسیون انرژی مجلس، فرماندهان سپاه حضور داشتند اظهار داشت: در شش ماه گذشته برای دومین بار به عسلویه سفر می‌کنند و شش ماه فاز 14 پارس جنوبی با روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز افتتاح شد.

جواد اوجی با اشاره به افتتاح فاز 11 پارس جنوبی که توتال و شرکت‌های خارجی 20 سال این فاز را معطل کردند گفت: با متخصصان داخلی در مدت 20 ماه به مرحله بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه اکنون مرحله نخست فاز 11 پارس جنوبی وارد مدار تولید شده است اضافه کرد: با تکمیل فاز 11 پارس جنوبی تولید گاز به 56 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

وزیر نفت اضافه کرد: از شروع دولت 34 طرح نیمه‌تمام در سال قبل با 12 میلیارد دلار افتتاح شد و امسال 67 پروژه‌های بالا دستی و پایین دستی با اولویت تولید با سرمایه‌گذاری 15 میلیارد دلار افتتاح می‌شود و تاکنون 25 پروژه با 7.5 میلیارد دلار افتتاح شده است.

اوجی با بیان اینکه ساخت فاز 11 پارس جنوبی یا توان متخصصان داخلی 800 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی شده است افزود: ظرفیت تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی که روزانه 56 میلیون مترمکعب است که در گام‌های بعدی به مرحله نهایی خواهد رسید.

وی بیان کرد: طرح فاز 11 پارس جنوبی دارای 24 حلقه چاه در میدان مشترک گاز پارس جنوبی در خلیج‌فارس است که در مرحله نخست 12 حلقه چاه آن برای انتقال گاز تولیدی به پالایشگاه خشکی وارد مدار قرار گرفته است.

اهداف طرح فاز 11 پارس جنوبی برای استخراج روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز خام و میعانات گازی همراه با ارسال گاز تولیدی این فاز به پالایشگاه‌های پارس جنوبی است.

انتهای پیام/*

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.