به مناسبت ۱۳ آبان:

دهقانی: نگرش سیاسی نخبگان در جهت‌دهی درست افکار جامعه بسیار موثر است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، علاوه بر آشنایی با علوم و فناوری روز دنیا، برخورداری جامعه علمی و نخبه کشور از نگرش و تحلیل سیاسی و اجتماعی مناسب را در جهت‌دهی فکری جامعه بسیار مهم خواند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا :  در تقویم رسمی ایران ۱۳ آبان ماه روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نام گرفته و در واقع این روز به دنبال سه اتفاق در اذهان دانش آموزان و عموم مردم کشورمان ماندگار شده است.

عده‌ای از دانش‌آموزان مبارز و بیدار در آبان ۱۳۵۷ علیه رژیم پهلوی برخاستند و جان خود را در راه کشور تقدیم کردند. هرچند که تلخی واقعه کشتار جمعی دانش‌آموزان تهرانی پس از سال ها هنوز هم حس می شود اما نقش تاثیرگذار و مقاومت این عزیزان در پیروزی انقلاب اسلامی گرامی و مبارک است.

۱۳ آبان همچنین سالروز تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در سال ۱۳۴۳ و البته تسخیر سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) در سال ۱۳۵۸ است.

بر همین اساس و همزمان با فرارسیدن یوم آلله سیزده آبان، دیدگاه دکتر روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور را در خصوص نقش نخبگان علمی کشور، دانشجویان و دانش آموزان در حوزه استکبارستیزی و تنویر افکار عمومی در راستای شناساندن چهره واقعی قدرت‌های مستکبر جهان را به جامعه جویا شدیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با بیان اینکه، تاریخ معاصر ایران خود گواه روحیه حق طلبی، استقلال و استکبارستیزی ملت ایران است، افزود: بر همین اساس نیز در ۱۳ آبان چند اتفاق مهم رقم خورده است و این روز به عنوان نمادی از مبارزه با استکبار جهانی و قدرت های زورگو و مداخله گر تبدیل شده است.

دهقانی فیروزآبادی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه، گرامیداشت و پاسداشت روز تاریخی ۱۳ آبان برای یادآوری و حفظ روحیه خودباوری، استقلال و مبارزه با استثمار بسیار اقدام ارزشمندی است، در عین حال تاکید کرد: به طور حتم این مهم نباید تنها به برگزاری راهپیمایی و رویدادهای مناسبتی و شعاری مختلف برای پاسداشت این روز محدود شود.

دانش‌آموزان و دانشجویان از آگاهی سیاسی و تحلیل مناسب برخوردار باشند

وی در ادامه، توجه به این روز از منظر نخبگانی، دانشجویی و دانش آموزی در حوزه سیاسی و اجتماعی را مهم خواند و با بیان اینکه، سیزدهم آبان متشکل از دو رویکرد تاریخی و هوشیاری سیاسی است، در توضیح بیشتری افزود: رویکرد تاریخی در حقیقت همان بزرگداشت یک جریان و اتفاق دانشجویی و دانش آموزی است که برای ملت بسیار ارزشمند و قابل احترام است.

دهقانی فیروزآبادی، رویکرد دوم و بسیار مهم را که باید از سوی دانش آموزان و دانشجویان کشور مورد توجه قرار گیرد، هوشیاری سیاسی و اجتماعی دانست و تاکید کرد: دانشجویان و دانش آموزان باید از همان مرحله دانش آموزی از آگاهی سیاسی و اجتماعی روز و تحلیل مناسب برخوردار باشند.

رییس بنیاد ملی نخبگان اذعان کرد: متاسفانه به نظر می رسد هوشیاری و آگاهی های سیاسی و اجتماعی دانشجویان و دانش آموزان به منظور تحلیل دقیق حوادث مختلف سیاسی داخلی و خارجی به دلایل مختلف از جمله تغییرات سبک زندگی از یک طرف و کم توجهی نظام آموزشی و حوزه فرهنگی به نسبت دهه های گذشته کمرنگ تر شده است.

وی خاطرنشان کرد: زمان پیش از انقلاب انجام مطالعات سیاسی و اجتماعی برای دانشجویان و دانش آموزان متوسطه به منظور دستیابی به یک تحلیل قوی بسیار مهم بود اما نسل فعلی از این فضا دور هستند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، با اشاره به اینکه نگرش و تحلیل صحیح سیاسی و اجتماعی جامعه نخبگان، دانشجویان و دانش آموزان در جهت‌دهی فکری آنها و البته جامعه بسیار موثر و رهگشا است، تاکید کرد: نخبگان باید علاوه بر آشنایی با علوم و فناوری روز دنیا، از آگاهی های صحیح سیاسی و اجتماعی روز نیز برخوردار باشند.

دهقانی معتقد است: اگر نگرش سیاسی و اجتماعی جامعه علمی کشور به خصوص نخبگان کامل نباشد، ممکن است با عین نخبگی و توانمندی در مسیر حمایت جریان های ضدانسانی و ضدالهی قرار گیرند؛ بنابراین زیست سیاسی و زیست اجتماعی یکی از مهمترین ابعاد رشد آنها از مقطع دانش آموزی است.

وی با بیان اینکه، نظام سلطه و استکبار جهانی به روش‌های مختلف و در همه دوران‌ها، به دنبال تسلط و گسترش سلطه خود در نظام بین الملل است، افزود: آنها هر قدرتی را که در مقابلشان قد علم کند، سرکوب می کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور همچنین تاکید کرد: به طور حتم جامعه علمی و به ویژه نخبگان کشور در کنار برخورداری از نگرش سیاسی و اجتماعی مناسب، می توانند در مسیر خودکفایی هرچه بیشتر کشور و رفع کامل وابستگی در حوزه های مختلف و اقتدار روزافزون ایران، بسیار منشا اثر، خیر، برکت و پیشرفت باشند.

 
 

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.