از تفاهم ساخت ۲۰هزار واحد مسکونی تا انتقال تکنولوژی نوین از چین

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران از تفاهم ساخت 20 هزار واحد مسکونی خبر داد و گفت: تکنولوژی این کار قرار است به تهران منتقل شود تا بتوانیم پروژه‌های دیگر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خودمان بسازیم.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از فارس :  علیرضا زاکانی شهردار تهران اخیرا سفری به چین داشت. در این سفر قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن مبتنی بر پشتیبانی دولت منعقد و پشتیبانی مالی ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۰ هزار دستگاه ون، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت با طرف خارجی انجام شد. در همین راستا ۵ شرکت بزرگ مورد بازدید قرار گرفت و مقرر شد هیئت چینی  ظرف یک ماه به تهران سفر کنند.

مسکن؛ موضوع دیگر تفاهم‌نامه امضا شده در سفر به چین در بود. تفاهم شهرداری این بود که چینی‌ها به اقتضای طراحی ایرانی ها، شهرک سازی نوین انجام دهند. برای ۲۰ هزار واحد مسکونی در راستای صنعتی‌سازی شهرداری وارد تفاهم شد و در صورت نهایی شدن قرارداد این مسکن ها در داخل شهر تهران ساخته خواهد شد؛ اما در تفاهمات صورت گرفته در چین مقرر شده چینی‌ها قیمت‌ها را اعلام کنند که تاکنون اعلام نکرده‌اند؛ قرار است در سفر هیات چینی به ایران جزییات مشخص شود. تهاترها از طریق شرکت داخلی انجام و بستر تولید تکنولوژی و تامین منابع نیز از این طریق انجام می شود. مسوولان می گویند بعد از انتقال تکنولوژی الباقی مسکن را خودشان می سازند.

یکی از مشکلات اساسی تهرانی مسکن است. با بالا رفتن قیمت مسکن و اجاره بها بسیاری از تهرانی ها به حاشیه شهر رفتند. در این دوره مدیریت شهری رفع مشکل مسکن در دستور کار قرار گرفت تا مانع زدایی ها انجام شود. شهرداری تهران دراین زمینه  تفاهم نامه های زیادی برای ساخت با سازمان ها، شرکت ها و نهادها   بست.  تامین مسکن استطاعات پذیر در دستور کار قرار گرفت تا اقشار متوسط جامعه هم بتوانند مسکن تهیه کنند.

در خصوص جزییات ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی توسط چینی ها در تهران با سید مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

باید به سمت صنعتی‌سازی حرکت کنیم و زمان ساخت مسکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهیم

اخیرا شهردار تهران سفری به چین داشتند؛ گزارشی از عملکرد این سفر در صحن شورای اسلامی شهر تهران ارائه  و اعلام شد که قرار است چینی‌ها در ساخت شهرک‌سازی‌های نوین به تهران کمک کنند. بفرمایید ماجرای ساخت شهرک‌سازی‌های نوین در تهران چیست؟

یکی از مشکلات جدی در حوزه مسکن که اثر مستقیمی بر قیمت مسکن دارد، طولانی بودن زمان ساخت‌وسازهاست و همچنین انرژی زیادی هدر می‌رود. ما می‌توانیم زمان ساخت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهیم و همین امر بر تولید اشتغال هم تأثیرگذار است. اگر یک مسکن به‌جای ۴ سال در یک سال ساخته شود ۴ بار منابع می‌چرخد و همچنین اگر ساخت و سازها طولانی شود، منابع در پروژه‌ها گیر می‌کند. ما باید به سمت صنعتی‌سازی حرکت کنیم و زمان ساخت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش دهیم.

تاثیر مثبت افزایش سرعت ساخت و ساز بر اشتغال زایی 

وقتی تولید زیاد شود، عرضه هم بیشتر می‌شود و همین موضوع در کاهش قیمت مسکن تأثیرگذار است. با صنعتی‌سازی دیگر یک سازنده به‌جای اینکه در ۴ سال ۱۰۰ واحد تولید کند، این بار در ۴ سال ۴۰۰ واحد تولید می‌کند و همین امر باعث افزایش اشتغال می‌شود.

یکی از دلایل عدم استقبال مردم از نوسازی بافت فرسوده، طولانی بودن زمان ساخت و ساز است

صنعتی‌سازی مسکن چه تأثیری در تهران دارد؟

یکی از ویژگی‌های مهم صنعتی‌سازی مسکن کاهش اتلاف انرژی است. تمام استانداردها در صنعتی‌سازی رعایت می‌شود و انرژی کمتری مصرف می‌شود و همین موضوع کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مقرون به صرفه می‌کند.

 تفاهم‌نامه ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در قالب شهرک الگو در چین بسته شد

ببینید! ما کشوری هستیم که بافت فرسوده زیادی داریم و یکی از دلایلی که شهروندان تن به نوسازی بافت فرسوده نمی‌دهند، طولانی بودن زمان ساخت و ساز است. مثلا مردم می‌بینند که همسایه‌شان ۵ سال است درگیر یک ساخت و ساز است؛ دیگر این افراد رغبتی نمی‌کنند که بخواهند نوسازی انجام دهند. باید تکنولوژی صنعتی سازی وارد شود و ما باید به این سمت حرکت کنیم، به همین دلیل تفاهم نامه ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در قالب شهرک الگو در چین بسته شد.

چین در انبوه سازی مسکن موفق بوده است

چرا چین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کردید؟

دلیل انتخاب چین این است که چینی‌ها انبوه‌سازی مسکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در برخی کشورها انجام داده و موفق عمل کرده‌اند. هدف اصلی ما وارد کردن تکنولوژی است و در تفاهم‌نامه‌ای که بین ایران و چین برای ساخت مسکن بسته شده است اعلام شده که باید تکنولوژی این کار به تهران منتقل شود تا بتوانیم پروژه‌های دیگر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسازیم. ۲۰ هزار واحد مسکونی با تکنولوژی نوین ساخته می‌شود و همین امر بسیار مهم است.

خانه های پیشرفته چینی ها در تهران ساخته می شود/حیات به خانه ایرانی ها می آید

در کدام مناطق شهر تهران این ۲۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شوند و همچنین خدمات مورد نیاز مسکن چگونه تامین خواهد شد. در این باره توضیح دهید.

این کار در قالب شهرک الگو انجام می‌شود و ما در شهرک‌های الگو همه خدمات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کنیم. درواقع این شهرک‌ها با تکنولوژی نوین ساخته می‌شوند. از پساب برای آبیاری فضای سبز، استفاده از پنل‌های خورشیدی، بحث فضاهای اشتراکی و جمعی، نورگیری واحدها، ساخت حیاط‌های کوچک در طبقات از مهمترین کارهایی است که در شهرک‌های الگو انجام می‌شوند.هنوز مشخص نیست که در کدام مناطق تهران قرار است این شهرک‌سازی صورت گیرد، اما به زودی مشخص خواهد شد.

وقتی تفاهم نامه به مرحله قرارداد برسد کار چینی ها آغاز می شود/ چه بخواهیم و چه نخواهیم نمی‌توانیم در ایران یک ساله خانه بسازیم

چه زمان چینی‌ها کار شهرک‌سازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در تهران آغاز می‌کنند؟

چون فعلا در حد تفاهم‌نامه است، به محض اینکه به مرحله قرارداد برسد، کار آغاز می‌شود. هدف ما ورود تکنولوژی جدید است. چه بخواهیم و چه نخواهیم نمی‌توانیم در ایران یک ساله خانه بسازیم. هدف ما این است که تکنوولوژی ساخت مسکن وارد شود تا بتوانیم کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی انجام دهیم.

انتقال تجربه و تخصص مسکن از چین

چینی‌ها به ما کمک می‌کنند و فقط پیمانکار نیستند بلکه هدف اصلی انتقال تکنولوژی است. قرار است تجربه و تخصص در این زمینه منتقل شود و بعد ما از روی شهرک الگو مسکن‌سازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه می دهیم.

نوسازی بافت فرسوده و تولید مسکن استطاعت‌پذیر/ گروه هدف ما مستأجرین شهر تهران هستند

این مسکن‌هایی که قرار است ساخته شود برای کدام اقشار جامعه است؟

زمانی که ما به موضوع ساخت مسکن ورود کردیم، هدف ما نوسازی بافت فرسوده و تولید مسکن استطاعت پذیر بود. ما قصد نداریم در مناطق خاص برای افراد برخوردار مسکن بسازیم، بلکه گروه هدف ما مستأجرین شهر تهران هستند.

با صنعتی سازی، مردم بیشتر به سمت ساخت و ساز می آیند

یعنی بیشترین ساخت وساز در بافت فرسوده صورت می‌گیرد؟

نوسازی بافت فرسوده از اولویت‌های اساسی ماست. یکی از اهداف ایجاد قرارگاه مسکن این بود که بتوانیم تکنولوژی صنعتی سازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد ایران کنیم. قبلاً این تکنولوژی بوده است، اما به مدل‌های مختلف به درستی انجام نشده است؛ ما قصد داریم در این دوره کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عملیاتی کنیم و این کار نهادینه شود. با این اقدام دیگر زمان ساخت کاهش می‌یابد و مردم رغبت بیشتری نسبت به نوسازی خواهند داشت و هزینه ساخت کمتر می‌شود.

ساخت و ساز به روش سنتی تعطیل می شود/ ساخت مسکن باکیفیت در دستور کار

بعد از ورود تکنورژی جدید، ساخت وساز به روش سنتی به کجا می‌رسند؟

وقتی تکنولوژی جدید وارد شود ما دیگر اجازه ساخت و ساز به روش سنتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌دهیم و همه این کارها در راستای ساخت مسکن باکیفیت انجام می‌شود. همین جا تأکید می‌کنم هر سازنده و مجموعه‌ای بتواند تکنولوژی جدید وارد کند شهرداری از آنها حمایت می‌کند.

آمار صدور پروانه در تهران ۲ برابر شد/ قطعا در سال آینده برای شهر تهران و بافت‌های ناکارآمد اتفاقات خوبی رخ می‌دهد

میزان ساخت و ساز در تهران چقدر افزایش پیدا کرده است؟

آمار صدور پروانه در شهر تهران امسال دو برابر شده، اما در ۶ ماه دوم سال جاری بیشتر می‌شود.  قطعا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و ما در محدوده‌های گلابدره، اسلام آباد، شن چاله‌های منطقه ۱۸ و منطقه ۱۹ شهرداری تهران برنامه داریم تا بتوانیم کارها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به درستی انجام دهیم. بودجه لازم هم پیش‌بینی شده و قطعا در سال آینده برای شهر تهران و بافت‌های ناکارآمد اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

استفاده از اساتید دانشگاه‌ها برای بازآفرینی شهر تهران

موضوع بازآفرینی و توسعه محله‌ای به کجا رسید؟

جلسات هم اندیشی در این زمینه برگزار شده است ما از اساتید دانشگاه‌ها و خبرگان  دعوت کرده‌ایم تا بتوانیم در عرصه نظری و عملی ورود کنیم. از ظرفیت دانشگاه‌ها برای بازآفرینی و توسعه محلی شهر تهران استفاده خواهیم کرد.

از آغاز نوسازی تا شناسایی پلاک ها فرسوده/ اجازه گسترش فضاهای بی‌دفاع شهری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌دهیم

نوسازی بافت فرسوده در برخی از مناطق تهران قبلا متوقف شده بود، در حال حاضر کار به کجا رسیده است؟

بله، در برخی از مناطق از جمله منطقه 15 کار آغاز شده است و پلاک‌های فرسوده شناسایی شده‌اند. یکی از کارهای جدی ما نوسازی محلات فرسوده شهر تهران است. البته پروژه‌های تجمیعی هم در دستورکار است. ما تلاش می‌کنیم که کارها هرچه سریع‌تر انجام شود. فضاهای بی‌دفاع و ناامن شهری داشتیم که به دنبال رفع مشکلات هستیم و اجازه گسترش فضاهای بی‌دفاع شهری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌دهیم.

اعتبارات ویژه برای نوسازی بافت فرسوده اتابک

ما در برخی از محلات از جمله محله اتابک اعتبارات ویژه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای نوسازی اختصاص داده‌ایم. ما در اینجا هم پروژه‌های کوچک و هم پروژه‌های بزرگ داریم و شرایط تشویقی هم برای نوسازی در نظر گرفته‌ایم تا شهروندان بتوانند به راحتی نوسازی کنند. همین جا اعلام کنم که ماطرح‌های بازآفرینی شهری  را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تصویب کردیم. یکی از این طرح‌ها طرح بازآفرینی کن بود تا این محلات تعیین تکلیف و مشکلات مردم برطرف شود. برنامه‌ریزی برای بازآفرینی بافت‌های ارزشمند شهری انجام شده است.

باغ راه حضرت زهرا(س) و ایجاد مراکز فرهنگی

روند نوسازی بافت فرسوده چطور است؟

خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکر امسال میزان صدور پروانه بالاتر رفته و روند نوسازی بهتر شده است. ما به دنبال ایجاد کیفیت بالا هستیم و همچنین بر اساس مصوبات و قوانین حرکت می‌کنیم. ستاد بازآفرینی فعال شده است و با در نظر گرفتن مشوق‌های نوسازی، مردم بیشتر به سمت نوسازی حرکت می‌کنند. همین جا یک مثالی بزنم. ما پروژه‌های باغ راه حضرت فاطمه زهرا(س) را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتیم که در گذشته یک فضای بی دفاع شهری بود اما در حال ساخت آنجا هستیم و قرار است به زودی یک پروژه فرهنگی در آنجا اجرا شود. در این پروژه فرهنگی احداث فضای بازی کودکان، فضاهای خدماتی، مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی و.. ایجاد شده تا شهروندان مناطق ۱۷ و ۱۸ بتوانند از این خدمات بهره‌ بگیرند.

بر اساس طرح تفصیلی ساخت و سازها انجام می شود

در تمامی اراضی شهرداری تهران که امکان تولید مسکن دارند را بررسی کرد و با توجه به طرح های جامع و تفصیلی اقدامات ساخت و ساز می گیرد. قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران هم با رویکرد رفع موانع تولید مسکن ایجاد شد و تاکید می کنم ما به دنبال مانع زدایی و رفع مشکل مسکن شهروندان تهرانی هستیم و در این زمینه تفاهم نامه هایی با سازمان، شرکت ها و نهادهای مختلف بسته ایم و از پایان سال جاری هم بخشی از این مسکن ها وارد بازار می شود. پیاده سازی طرح های موضعی و موضوعی در زمین های ناکارآمد شهری صورت گرفته و بزودی شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم و قطعا جریان نوسازی در تهران دیده خواهد شد.قبلا هم گفتم به  شاخص های بافت فرسوده اضافه شده تا شهروندان بتوانند از تسهیلات تشویقی نوسازی استفاده کنند.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.