گلزار شهدای بهشت زهرا یکسان‌سازی نمی‌شود، نونَوار می‌شود

یک سال پیش، بلوکی از گلزار شهدای بهشت زهرای تهران با عنوان طرح «بهسازی» نونوار شد، اما برخلاف طرح «یکسان‌سازی» قبور شهدا تغییری نکرد. مدیرعامل بهشت زهرا می‌گوید: تا یک سال آینده، این اتفاق در همه قطعات گلزار خواهد افتاد و یکسان‌سازی رخ نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از فارس :   شاید بتوان مزار متنوع‌ترین شهدا را در قطعه ۵۰ بهشت زهرای تهران دانست. شهدای مدافع حرم فاطمیون و زینبیون، شهدای ترور مجلس، شهدای مدافع حرم ارتش و سپاه و بسیج، شهدای ۸ سال دفاع مقدس، شهدای رسانه، شهدای آتش‌نشان، شهدای منا، شهدای یگان صابرین و مدافعان وطن از جمله شهدایی هستند که در این قطعه آرمیده‌اند. شاید دلیل شلوغ‌تر بودن این قطعه نسبت به دیگر بخش‌های گلزار شهدا همین باشد که هر شخصی با هر سلیقه‌ و شخصیتی می‌تواند با یکی از مزارها انس پیدا کرده و آن جا را پاتوق همیشگی‌اش بداند. برای آن‌ها نه چاله چوله‌های پر از آب بین قبور در پاییز و زمستان اهمیتی دارد و نه آفتاب سوزاننده تابستان که از میان سقف‌های گلزار صورتشان را می‌سوزاند. برای آن‌ها اهمیتی نداشت که قبل از برداشتن هر قدم باید با چشمشان دنبال یک جای پای صاف جدید بگردند تا زمین نخورند.

وقتی قطعه ۵۰ تغییر کرد اما هواخواهانش را از دست نداد

با این حال، سال گذشته این قطعه شاهد تغییراتی بود که از چشم آن‌هایی که قطعه ۵۰ را پاتوق خود قرار داده‌اند دور نماند. سمانه سادات مهدی بیدگلی که بطور هفتگی اوقات خود را بالای سر شهدای قطعه ۵۰ گلزار شهدای بهشت زهرای تهران می‌گذراند، درباره این تغییرات به خبرنگار فارس می‌گوید: «تا چند وقت پیش زمین‌های این بخش از گلزار شهدا ناصاف بود، اما الان همه جای آن صاف شده است. چقدر خوب می‌شود اگر همه بخش‌های گلزار شهدا در تهران و شهرهای دیگر، همین طور شوند.»

بهسازی گلزار شهدای تهران تا یک سال آینده

محمدجواد تاجیک که مدیرعامل سازمان بهشت زهرای تهران است، قطعه ۵۰ را نمونه‌ای برای کاری که قرار است در آینده در همه قطعات گلزار شهدای تهران انجام شود عنوان کرده و گفت: «تا یک سال آینده کار کف‌سازی و ساماندهی سقف‌های همه قطعات گلزار به پایان می‌رسد. سایبان‌ها عموماً فرسوده و ناایمن شده و بعضاً با طوفان شدید می‌افتند. با بهسازی و طراحی سایبان‌ها در قطعات گلزار این مشکلات برطرف می‌شوند.»

مهدی‌بیدگلی که از زائران هفتگی گلزار شهداست، درباره سقف‌سازی بلوک بهسازی شده قطعه ۵۰ گلزار شهدای تهران به خبرنگار فارس می‌گوید: «این بخش قبلاً سایبان یک پارچه نداشت و الآن سایبانی یک‌دست و زیبا روی آن کار شده است.»

آواربرداری طرح «یکسان‌سازی» توسط طرح «بهسازی»

اما این کارها که با عنوان «بهسازی» از آن‌ها یاد می‌شود به راحتی دیگر عملیات‌ها نبود؛ چرا که در ۱۵ سال گذشته، تن بسیاری از خانواده‌های شهدا از سروصداهایی که هر از گاهی از گلزارهای شهدای گوشه گوشه کشور، تحت عنوان «یکسان‌سازی قبور» بلند می‌شد، می‌لرزید و به این راحتی‌ها به انجام عملیات‌های عمرانی اطراف مزار فرزندشان رضایت نمی‌دادند. با این حال سازمان بهشت زهرای تهران و بنیاد شهید و امور ایثارگران توانست از حواشی گذر کرده و اولین قدم «بهسازی» قبور شهدا را در این قطعه بردارد. 

تغییر نمی‌دهیم، ترمیم هم می‌کنیم

تاجیک درباره تفاوت طرح یکسان‌سازی و بهسازی به خبرنگار فارس می‌گوید: «در طرح یکسان‌سازی که در قطعه ۴۴ اتفاق افتاد، تمام آثار شهدا مانند سنگ قبر، کتیبه‌ها، حجله‌ها و ... را برداشته و سنگ‌های قبر یک شکل روی آن‌ها گذاشتند. اما در طرح بهسازی همه آثار شهدا حفظ شده و صرفاً به پیرامون آن‌ها رسیدگی می‌کنیم. با رضایت خانواده‌های شهدا فرسودگی‌ها و خرابی‌ها را مرمت و فضا را برای زائران ایمن می‌کنیم.»

وی در این باره افزود: «این کار را مانند مرمت آثار باستانی انجام می‌دهیم که به شکل ظاهری و ماهیت اثر هیچ آسیبی نمی‌رسد، اما شکستگی‌ها و فرسودگی‌ها برطرف می‌شوند.»

مدیر عامل بهشت زهرای تهران: در طرح بهسازی همه آثار شهدا حفظ شده و صرفاً به پیرامون آن‌ها رسیدگی می‌کنیم

از همه والدین شهدای قطعه ۵۰ رضایت گرفته شده است

مهدی کامران، پدر شهید مدافع حرم محمد کامران که در همین قطعه مدفون است، درباره اجرای این طرح اطراف مزار فرزندش می‌گوید: «قبلاً این قطعه بهم ریخته بود اما الان با نظم و قشنگ شده. قبلاً در فضای بین قبور آب جمع می‌شد و سقف آن قبلاً نامیزان بود و هر بخش آن ساز خودش را می‌زد؛ اما این مشکلات نیز برطرف شده‌‌اند. همه این کارها را بدون اینکه قبری تغییر کند انجام داده‌اند.»

این پدر شهید می‌گوید: «قبل از اینکه کار را شروع کنند، آقای تاجیک با همه والدین شهدا از جمله من، صحبت کرده، اجازه گرفته و سپس کار را شروع کرده‌اند.»

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.