در گفتگو با بصیرت مطرح شد

امام‌وردی: رشد تولید مد نظر رهبر انقلاب از مسیر افزایش بودجه عمرانی می‌گذرد

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: به این خاطر روی افزایش بودجه عمرانی تاکید می‌شود چرا که کشور را به جنب و جوش رشد سرمایه‌ای و تولید می‌اندازد و عواید بسیاری برای اقتصاد و در نهایت عموم مردم جامعه ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز  به نقل از  بصیرت :   گفتگو با قدرت الله امام‌وردی

  بخش قابل توجهی از رشد و توسعه اقتصاد در گرو نوسازی زیر ساخت‌ها و جنب و جوش و ایجاد تحرک در بخش‌های مولد است که قطعا در بخش فعالیت‌های عمرانی باید صورت بپذیرد به این خاطر افزایش بودجه عمرانی به عنوان یک شاخص مهم و اثرگذار در این مقوله بسیار حائز اهمیت است. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت ناظر بر سخنان رهبر معظم انقلاب بر رشد تولید و ارتباط بودجه عمرانی با رشد تولید به این موضوع اشاره کرده است.

قدرت‌اله امام‌وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت در خصوص اهمیت افزایش بودجه عمرانی و توجه به توسعه زیرساخت‌ها برای اشتغالزایی، رشد تولید و کمک به افزایش درآمد عمومی گفت: در اقتصاد‌های توسعه یافته افزایش بودجه عمرانی به دلیل تاثیرات بسیار زیادی که در رشد و توسعه اقتصاد می‌گذارد امری عادی و طبیعی است به این معنا که دولت‌ها می‌کوشند به نحو احسن هزینه‌های جاری خود را با انضباط مالی کاهش داده و در راستای افزایش بودجه عمرانی مورد استفاده قرار دهند چرا که به بسیاری جهات این موضوع به نفع اقتصاد و رشد کشور تمام می‌شود.

وی در این‌باره یادآور شد: وقتی بودجه عمرانی به میزان کافی تخصیص داده نشود که قسمت عمده تشکیل سرمایه ناخالص کشور است کشور توسعه نمی‌یابد و بیکاری بیداد می‌کند؛ تولید رشد نمی‌کند و نیاز برای واردات و به تبع آن خروج ارز از کشور افزایش می‌یابد، همچنان که متاسفانه در شش سال گذشته شاهد منفی شدن تشکیل سرمایه بودیم.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: در صورتی که بودجه عمرانی رشد لازم را نکند یعنی سهم بودجه عمرانی قابل توجه نباشد در چند سال آینده به واسطه از بین رفتن ساختار‌های اقتصادی و مستهلک شدن سرمایه‌های اقتصادی شاهد کاهش رشد اقتصادی کشور خواهیم بود که اصلا خوب نیست.

قدرت‌اله امام‌وردی خاطر نشان کرد: در صورتی که بودجه عمرانی افزایش نیابد نمی‌توان منتظر نتیجه‌ای غیر از کاهش رشد اقتصادی و رکود بود در حالی که بنا بر خواسته رهبر معظم انقلاب رشد تولید بسیار مهم است و شعار سال‌های اخیر نیز ناظر بر تحقق این امر مهم در اقتصاد ایران بوده است.

وی در این‌باره افزود: در صورتی که برنامه مالی دولت برای بخش عمرانی مشخص و قابل اتکا باشد نشان دهنده آن است که دولت با برنامه در راستای رشد و توسعه اقتصاد گام برمی دارد بنابراین انتظار می‌رود در ردیف بودجه عمرانی تغییرات چشمگیری لحاظ شود تا دولت با برنامه کار کند.

وی در این خصوص افزود: دولت‌ها باید براساس برنامه‌های توسعه‌ای بلند مدت کشورا را مدیریت کنند چرا که مدیریت اقتصاد براساس روزمرگی کمترین نفعی به حال رشد و توسعه اقتصاد نخواهد داشت، بنابراین اگر در این مسیر حرکت کنند قطعا می‌توانند تصمیمات بسیار راهبردی و مطلوبی برای اداره اقتصاد آن هم در بلند مدت اتخاذ کنند در غیر این صورت اگر بودجه عمرانی قابل توجه نباشد و فعالیت‌های عمرانی با جدیت دنبال نشود به نوعی می‌توان گفت در حال گذران وقت هستیم نه کار برای توسعه بیش از پیش کشور که در نهایت منجر به جذب سرمایه و رشد تولید شود.

وی در ادامه بحث گفت: دولت‌های قبلی نیز بودجه عمرانی را یتیم گذاشتند و از توجه به افزایش بودجه عمرانی به شدت غفلت کردند به این خاطر است که سالهاست شاهد هستیم قسمت بدهی‌ها همچنان افزایش می‌یابد و به دولت‌های بعدی انتقال داده می‌شود به طوری که دولت‌های بعدی وقتی سکان اداره کشور را به دست می‌گیرند درگیر پس دادن بدهی‌های سنگینی می‌شوند.

قدرت‌اله امام‌وردی افزود: به بیان دیگر دولت‌ها مدام پشت سر هم باید بخش بزرگی از منابع درآمدی خود را صرف پرداخت بدهی‌های دولت قبل کنند، بنابراین به واسطه کسر بودجه‌ها یا عدم توانایی در تامین منابع مالی مناسب مدیریت اقتصاد برای دولت‌ها سخت می‌شود به این خاطر روی افزایش بودجه عمرانی تاکید می‌شود چرا که کشور را به جنب و جوش رشد سرمایه‌ای و تولید می‌اندازد و عواید بسیاری برای اقتصاد و در نهایت عموم مردم جامعه ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.