بیانیه اجلاس شورای همکاری خلیج فارس/ هشدار درباره تداوم تجاوزات اسرائیل و گسترش جنگ

حاضران در چهل و چهارمین دوره اجلاس شورای همکاری خلیج فارس بر لزوم انجام یک اقدام جامع بین المللی برای توقف تجاوزات رژیم اشغالگر علیه غزه تاکید کرده و نسبت به عواقب تداوم تجاوزات این رژیم و گسترش درگیری در منطقه هشدار دادند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم : سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در چهل و چهارمین نشست خود که دیروز در قطر برگزار شد، درباره تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین ابراز نگرانی کردند.

در بیانیه‌ای که در پایان این اجلاس صادر شد، طرف‌های شرکت‌کننده در نشست، تشدید عملیات‌های خشونت‌آمیز و بمباران کورکورانه که نیروهای اشغالگر صهیونیستی در نوار غزه انجام می‌دهند، آوارگی اجباری ساکنان غزه، تخریب تاسیسات شهری و زیرساخت‌ها از جمله ساختمان‌های مسکونی، مدارس، تاسیسات بهداشتی و عبادتگاه‌ها را محکوم کرده و این جنایات را در مغایرت آشکار با قوانین بین‌المللی و بشردوستانه دانستند.

حاضران در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ادامه این بیانیه بر ضرورت برقراری مجدد آتش‌بس در غزه و رسیدن به آتش‌بس کامل و توقف تجاوزات در این منطقه تاکید کرده و نسبت به خطر گسترش درگیری‌ها در منطقه هشدار دادند.

در این بیانیه تاکید شده است که اگر تجاوزات اسرائیل متوقف نگردد عواقب وخیمی برای همه ملت‌های منطقه و امنیت و صلح بین‌المللی خواهد داشت. جامعه جهانی باید برای دستیابی به آتش بس و حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی مداخله کند و اقدامات لازم را در چارچوب قوانین بین المللی برای پاسخ به تجاوزات اسرائیل و سیاست مجازات دسته جمعی این رژیم علیه ساکنان بی دفاع غزه اتخاذ کند.

مشارکت کنندگان در این نشست خواستار پایان دادن به اشغالگری، حمایت از حاکمیت مردم فلسطین بر سرزمین خود، تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس، تضمین حقوق آوارگان طبق طرح موسوم به ابتکار صلح عربی و قطعنامه‌های بین‌المللی و ضرورت افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای حل درگیری در فلسطین به گونه‌ای که حقوق ملت فلسطین را به آنها برگرداند، شدند.

همچنین شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در نشست هماهنگی مشترک میان دو طرف تحولات فلسطین اشغالی را بررسی کردند. آنها نسبت به فاجعه انسانی موجود در نوار غزه و تخریب زیرساخت‌های حیاتی در این منطقه عمیقاً ابراز نگرانی کردند.

شیخ تمیم بن حمد و محمد بن سلمان بر ضرورت توقف عملیات نظامی در فلسطین و حمایت از غیرنظامیان بر اساس قوانین بین‌المللی و اعمال فشار جهانی بر رژیم صهیونیستی برای توقف تجاوزات این رژیم و آوارگی اجباری فلسطینیان تاکید کردند.

امیر قطر در سخنرانی خود در چهل و چهارمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس به تحولات غزه و تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی اشاره و اعلام کرد، این برای جامعه بین‌المللی بسیار شرم‌آور است که اجازه دهد جنایات شنیع در غزه ادامه یابد. اصل «دفاع از خود» برای طرف اشغالگر معنا ندارد و درباره آن صدق نمی‌کند و بنابراین، این اصل اسرائیل را مجاز به انجام جنایات نسل‌کشی نمی‌کند. مسئله ملت فلسطین را نمی‌توان به حاشیه برد و برقراری امنیت بدون صلح جامع و حل عادلانه مسئله فلسطین ممکن نیست.

وی تصریح کرد، آتش‌بس موقت نمی‌تواند جایگزین آتش‌بس دائمی باشد. بحران‌های پیش روی کشورهای برادر تهدیدی علیه صلح است. ما از شورای امنیت می‌خواهیم که به مسئولیت خود عمل کرده و به جنگ وحشیانه ضد غزه پایان داده و اسرائیل را مجبور به بازگشت به مذاکرات کند.

چهل و چهارمین نشست شورای همکاری خلیج فارس امسال در سایه تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه برگزار شد.

انتهای پیام/م

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.