نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکا چه می‌گوید؟

بایدن در نقطه زیر صفر

بایدن به واسطه حمایت از جنگ غزه و جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه فلسطینیان، حمایت گروههای مسلمان و حتی بخشی از گروههای اجتماعی غیرمسلمان را از دست داده است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت : حسین یاری

نظرسنجی های ایالتی و عمومی در آمریکا، پیامها و سیگنالهای مثبتی را به سود رئیس جمهور کنونی این کشور مخابره نمی کند. صورت مسئله این است که بایدن به واسطه حمایت از جنگ غزه و جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه فلسطینیان، حمایت گروههای مسلمان و حتی بخشی از گروههای اجتماعی غیرمسلمان را از دست داده است. همین مسئله او را در ایالات مهم و سرنوشت سازی مانند میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین و .....با معضل مواجه خواهد ساخت. به عنوان مثال، اگر حمایت مسلمانان میشیگان از بایدن برداشته شود، وی قطعا این ایالت را به ترامپ واگذار خواهد کرد.در برخی ایالات دیگر مانند جورجیا و آریزونا نیز ترامپ با اختلاف حدود 10 هزار رای از بایدن شکست خورد.با این حال، رویگردانی بسیاری از رای دهندگان از بایدن، منجر به امیدواری ترامپ برای تکرار نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ( جایی که ترامپ در برابر هیلاری کلینتون پیروز شد) ، گردیده است. 

نظرسنجی تکان دهنده علیه بایدن

یک نظرسنجی جدید از "مؤسسه سیاست" در مدرسه کندی هاروارد نشان می دهد که تمایل جوانان آمریکایی به رای دادن در انتخابات سال ۲۰۲۴ بسیار کمتر از همین بازه زمانی قبل از انتخابات ۲۰۲۰ است و بایدن بازنده اصلی این ماجرا خواهد بوداین گزارش حاکی از آن است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نتوانسته حمایت جوانان این کشور را آن طور که برای پیروزی در انتخابات لازم است به دست آورد.در نظرسنجی "مؤسسه سیاست" مدرسه کندی هاروارد، ‌ که از ۲۳ اکتبر تا ۶ نوامبر انجام شد، تنها ۴۹ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله در همه طیف های سیاسی گفتند که "قطعا" قصد دارند در سال آینده رای دهند. این آمار کاهش قابل توجهی نسبت به پاییز ۲۰۱۹ است که ۵۷ درصد جوانان گفته بودند "قطعا" برای رای دادن برنامه ریزی کرده اند. این کاهش در میان جمهوری خواهان (که از ۶۶ درصد به ۵۶ درصد کاهش یافته) بسیار بیشتر از دموکرات ها (که از ۶۸ درصد به ۶۶ درصد کاهش یافته اند) آشکار است.

اما بیشتر جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله مستقل هستند و تعهد آنها به "قطعا" رای دادن از ۴۱ درصد به ۳۱ درصد کاهش یافته است. این به احتمال زیاد به دموکرات ها آسیب می رساند، چرا که جوانان مستقل تمایل بیشتری به دموکرات ها دارند. این روند به‌ویژه در میان گروه‌های اقلیت نژادی که به دموکرات‌ها نزدیک تر هستند مشهودتر بود: تمایل سیاه‌پوستان جوان آمریکایی برای رای دادن از ۵۰ درصد به ۳۸ درصد از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ کاهش یافته و احتمال مشارکت قطعی جوانان اسپانیایی تبار آمریکایی در این بازه زمانی از ۵۶ درصد به ۴۰ درصد رسیده است.

بایدن در شوک 

گفتنی است رای دهندگان جوان برای پیروزی دموکرات ها در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ بسیار مهم بودند و بایدن برای جلب نظر آن ها فرصت کمی دارد.اما نشانه ای دال برتوانایی بایدن در بازگرداندن صحنه وجود ندارد! بسیاری از جوانان آمریکایی، طرفدار فلسطین و مخالف اسرائیل هستند و همین مسئله، منجر به رویگردانی هر چه بیشتر آنها از بایدن ، به عنوان حامی کشتار و نسل کشی نتانیاهو در غزه شده است. بازتعریف صحنه از سوی دموکراتها ( با توجه به این شرایط) قطعا آسان نخواهد بود. بایدن، ‌در یک رقابت فرضی در برابر دونالد ترامپ در نظرسنجی با ۱۱ امتیاز در میان جوانان آمریکایی، پیشتاز است. این در حالی است که ۱۳ درصد از پاسخ‌دهندگان می‌گویند بلاتکلیف هستند و ۱۵ درصد دیگر می گویند رای نمی دهند. نکته قابل توجه این که وقتی نامزدهای مستقل یعنی رابرت اف کندی جونیور، جو منچین و کرنل وست به پیشنهادات اضافه می شوند، پیشتازی بایدن کاهش یافته و به ۴ امتیاز می رسد. بخش دیگر از مشکل بایدن با رای دهندگان جوان همان موضوعی است که بایدن با آمریکایی ها به طور کلی دارد. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد علیرغم رشد اقتصادی قوی، نرخ پایین بیکاری، افزایش دستمزدها و کاهش تورم، آمریکایی‌ها چشم‌انداز منفی نسبت به اقتصاد دارند و در این نظرسنجی جدید، رای‌دهندگان جوان در مدیریت اقتصاد به ترامپ بیشتر از بایدن اعتماد دارند.

جنگ غزه به پاشنه آشیل بایدن تبدیل می‌شود

بسیاری از تحلیلگران مسائل انتخاباتی، با مقایسه نظرسنجی‌های صورت گرفته قبل و بعد از جنگ غزه معتقدند که این موضوع تبدیل به پاشنه آشیل رئیس جمهور آمریکا شده است. مدیریت ضعیف بایدن در جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه مهمترین موضوعی است که جوانان آمریکایی را از بایدن دور می‌کند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که این موضوع باعث ایجاد تفرقه بین دموکرات‌های جوان شده است. ۴۶ درصد از آن‌ها به بایدن و ۹ درصد به ترامپ اعتماد دارند در حالی که ۴۵ درصد آن‌ها به هیچ یک از این دو نامزد اعتمادی ندارند. در میان مستقل‌ها، ۵۶ درصد نه به بایدن و نه به ترامپ اعتمادی ندارند. گروه‌های فعال حامی فلسطین می‌گویند به دلیل حمایت بایدن از رژیم صهیونیستی در انتخابات از او حمایت نمی‌کنند. با توجه به نقش جوانان در پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، از دست رفتن پایگاه رای وی در میان جوانان، احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید را دوچندان خواهد ساخت. نباید فراموش کرد که اکثر میانسالان و سالمندان آمریکایی در نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی حامی ترامپ بوده و هستند. نکته مهم دیگر اینکه اقلیت‌های نژادی و رنگین پوستان نیز دیگر تمایل گذشته خود مبنی بر حمایت از بایدن (در مقابل ترامپ) را ندارند. در سال ۲۰۲۰ میلادی، نوع مواجهه ترامپ با معترضین به کشته شدن جرج فلوید، نقش مهمی در گردش آرای رنگین پوستان در سبد رای دموکرات‌ها شد، اما اکنون خبری از این پدیده نیست! بسیاری از سیاهپوستان می‌گویند به دلیل استفاده ابزاری و سیاسی از آن‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ (از سوی دموکراتها)، دیگر حاضر نیستند به پیاده نظام دموکرات‌ها و بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ تبدیل شوند. آنچه مسلم است اینکه بایدن تحت تاثیر تحولات جاری در حوزه سیاست خارجی آمریکا، سنگر‌های اجتماعی و سیاسی خود را یکی پس از دیگری از دست داده است. احیای این مواضع و سنگرها، موضوعی نیست که به سادگی از عهده وی بر آید، آن هم در شرایطی که گاف‌های وی روز به روز بیشتر می‌شود...

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.