در گفت و گو با استاد حوزه و دانشگاه مطرح شد:

بزرگ بانوان ایران زمین، پیشرو نهضت اسلامی 19 دی هستند

یک استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: قیام ۱۹ دی 1356 باعث تقویت جنبه اسلامی انقلاب و مطرح‌شدن امام خمینی به‌عنوان رهبر انقلاب اسلامی در مبارزه با حکومت پهلوی شد. زنان در دوره قاجار به خوبی در عرصه ظاهر شده و به تعبیر امام راحل پیشرو و رهبران نهضت اسلامی هستند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از   خبرگزاری زنان ایران - استان تهران: دکتر زینب نادی استاد دانشگاه و حوزه علمیه در گفت و گویی اظهار داشت : اگر به خوبی تاریخ را بررسی کنیم خواهیم دید که زیربنای هر اجتماع زن است و این زن است که می تواند یک اجتماع ایده آل یا عقب مانده بسازد. اما علی رغم نقش موثرآنان در تکوین تمدن ها ،هنگامی که برای کشف حقایق صفحات تاریخ را ورق می زنیم با این واقعیت تلخ روبرو می شویم که تاثیر زنان درتاریخ مغفول مانده به گونه ای که انگار در جریان های بزرگ و سرنوشت ساز، زن فاقد هرگونه نقش و وظیفه ای بوده است.

این استاد دانشگاه به تعریف زن از دیدگاه امام خمینی پرداخت و بیان کرد: امام خمینی به عنوان مرجع تقلید شیعیان و رهبری انقلاب و نهضت اسلامی برای زنان و نقش آنها در وقایع تاریخی اهمیت زیادی قائل بودند ؛ امام پرورش یافته مکتب اسلام بود و اگر ما به وضعیت زنان در دوران اعراب جاهلی نگاه کنیم متوجه می شویم که اسلام برای زنان ارزش، احترام، آزادی، شخصیت و کرامت انسانی به همراه آورد.
وی افزود : بی گمان فقیهی که آبشخور فکریاتش این چشمه زلال معرفت بوده و خود نیز سال ها در راه شناسایی و ترویج احکام آن کوشیده باشد، نمی تواند نسبت به مقام و جایگاه زن بی توجه باشد. در اسلام زنان مانند مردان در ایجاد و اثبات ولایت الهی سهیم بوده و بر اساس ضرورت جامعه حق بلکه وظیفه هجرت و جهاد فی سبیل الله را دارند و حق مزبور باعث می شود تا آنان در قبال سیاست حاکم، احساس مسئولیت نمایند و هرگز توجیهی بر بی تفاوتی و بی دردی این قشر عظیم وجود ندارد.
دکتر نادی بیان کرد : آیات قرآن در باب حقوق زن سوره ممتحنه آیه 12 بیعت زنان با حضرت رسول را برای مثال و توجه این قشر به مسائل آورده است.
وی خاطرنشان کرد: زنان در دوره قاجار به خوبی در عرصه ظاهر شده و به وظیفه ملی و دینی خود در برابر استعمار و استبداد عمل کردند. حرکت‌های اعتراضی مردم از جمله بانوان از ۱۸ دی آغاز و در عصر نوزدهم به خشونت کشیده شد و طبق آمار رسمی حکومت پهلوی شش تن کشته شدند ؛ برخی مراجع تقلید و گروه‌های ملی و مذهبی کشتار معترضان را محکوم کردند.
استاد حوزه و دانشگاه قیام ۱۹ دی را موجب تقویت جنبه اسلامی انقلاب و مطرح‌شدن امام خمینی به‌عنوان رهبر انقلاب اسلامی در مبارزه با حکومت پهلوی برشمرد و ادامه داد: پس از این واقعه، مخالفت با نظام پهلوی از گروه‌هایی خاص به توده مردم گسترش یافت. در میان زنان قم، ساکنان محله چهار مردان نقش عمده‌تری در این تظاهرات‌ها داشتند و در واقع آنان، پیشرو زنان قم برای شرکت در انقلاب بودند و حضرت امام درباره پیشرو بودن زنان محله‌ چهارمردان، در اردیبهشت سال 1358 فرمودند: «نام بزرگ ملت ایران در عالم به رشد سیاسی ثبت شد؛ نام بزرگ قم در بین ملت ایران به رشد سیاسی و فعالیت و جانفشانی در تاریخ ثبت شد، نام بزرگ چهارمردان در فداکاری و جان‌نثاری در تاریخ عالم ثبت شد؛ نام بزرگ بانوان ایران ثبت شد؛ نام بزرگ بانوان قم ثبت شد؛ نام بزرگ بانوان چهارمردان ثبت شد؛ بانوان قم و بانوان چهارمردان پیشرو این نهضت اسلامی بودند، رشد سیاسی خودشان را اثبات کردند، نهضت را راهنمایی کردند، شما رهبران نهضت هستید، بانوان رهبر نهضت ما هستند، ما دنباله‌ی آنها هستیم، من شما را به رهبری قبول دارم و خدمتگزار شمایم.»
دکتر نادی با بیان قدردانی رهبر معظم انقلاب از زنان تاکید کرد: هنگامی که می بینیم رهبر بزرگ انقلاب این چنین خاضعانه از زنان قدردانی می کند باید دلاوری آنها را ستود. اقدام آنها از این جهت بر مردان برتری دارد که بسیاری از آنان، کودکان را هم با خود آورده بودند که آنها را یا به کول بسته و یا چادرها را به کمر زده و آنها را دنبال خود می کشاندند و به راستی در آن شرایط عواطف مادری را کنار گذاشتن کار دشواری است و هر کسی نمی تواند به این راحتی بر احساسات خود غلبه کند.
وی در پایان به نقل از یک شاهد عینی بیان کرد: زمانی که درگیری ها در اوج بود، داخل یک کوچه بن بست زنی با چشمانی اشک آلود عده ای از تظاهرکنندگان را به خانه خود راه داد و با این کار خود، 12 نفر را که مرگشان حتمی بود از مهلکه نجات داد. در نهایت باید گفت زنان به عنوان نیمی از جمعیت جوامع در طول تاریخ نقش بسزایی ایفا کرده اند اما اکثر منابع از آن غفلت کرده اند. زنان ایران هم از این قاعده مستثنی نیستند. با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی ما و جایگاه والای زن می توان گفت که زنان به هیچ وجه منفعل نبوده اند. درهمه دوره ها به خوبی در عرصه ظاهر شده و به وظیفه ملی و دینی خود در برابر استعمار و استبداد عمل کرده اند.
انتهای پیام / *

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.