ورود بانوان به ورزشگاه‌ها دستاوردی ارزنده با اجرای دولت سیزدهم

حضور پرتعداد بانوان در ورزشگاه‌ها برای دیدن بازی‌های ملی و بین‌المللی و به‌ویژه حضورشان در داربی پایتخت و رقابت‌های لیگ برتر دستاورد ارزنده‌ دولت سیزدهم بود؛ دستاوردی که استادیوم‌ها و سالن‌های ورزشی را به محیطی امن و خانوادگی تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از  ایرنا بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها نخستین بار چند سال قبل در دولت قبل و پس از حضور جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال در ایران مطرح و تاکیدش بر اجرایی شدن اساسنامه فیفا مبنی‌بر ممنوعیت هرگونه تبعیض از جمله جنسیت در فوتبال، وارد فاز جدیدی شد.

پس از آن بود که ماجرای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها به‌صورت جدی در دستور کار وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت و بعد از پی‌گیری‌ها فراوان سرانجام در تاریخ ۲۵ مهر سال ۹۷ برای اولین بار به ۱۰۰ نفر از تماشاگران زن اجازه حضور در استادیوم آزادی برای تماشای بازی دو تیم فوتبال ایران و بولیوی داده شد و این حضور بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی از نشریه معتبر اکیپ و سایت فرانس ۲۴ داشت تا از آن به پایان انتظار ۴۰ ساله زنان ایرانی برای ورود به ورزشگاه‌ها تعبیر شود.

 

یک ماه بعد (۱۹ آبان) با مجوز نهادهای ذی‌ربط و پیگیری‌های وزارت ورزش، مجوز حضور تعدادی از بانوان فوتبال‌دوست برای تماشای دیدار دو تیم پرسپولیس و کاشیما در جریان فینال لیگ قهرمانان آسیا صادر شد و ۱۰ ماه بعد از آن، در بازدید نمایندگان فیفا از گیت ورودی زنان به ورزشگاه آزادی (۲۹ شهریورماه سال ۹۸)، نمایندگان این نهاد بین‌المللی ضمن تاکید بر احترام فدراسیون بین‌المللی فوتبال به قوانین داخلی تمام کشورها، عنوان کردند هدف از این سفر اطمینان از فراهم بودن مقدمات حضور بانوان در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی ایران و کامبوج و سایر دیدارهای بین‌المللی است.

 

تیم ملی فوتبال ایران درحالی در تاریخ ۱۸ مهرماه سال ۹۸ در استادیوم آزادی مقابل کامبوج صف‌آرایی کرد که بازی مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ سومین حضور بانوان در ورزشگاه آزادی بود که ابعاد این بازی را جهانی کرد و این مهم نه‌تنها در رسانه‌های داخلی بلکه از طرف رسانه‌های خارجی نیز مورد استقبال فراوانی قرار گرفت و در تاریخ ورزش ایران ثبت شد و به گفته سایت AFC چیزی حدود ۴۶۰۰ بلیت برای حضور بانوان هوادر ایران برای این دیدار صادر شد.

 

با پایان دولت دوازدهم، سیدحمید سجادی درحالی پست وزارت ورزش و جوانان را برعهده گرفت (۳ شهریور ۱۴۰۰) که در آغاز به کارش تاکید کرد نگاه جدی و ارزشی به ورزش بانوان دارد و در واکنش به حضور زنان در ورزشگاه‌ها هم در یک جمله گفت: با نظر مساعد در حال بررسی هستیم.

حضور بانوان در ورزشگاه‌ها درحالی با شیب ملایم روند رو به رشد خود را در دوران وزارت سجادی دنبال کرد که شیوع کرونا محدودیت‌هایی در کم و کیف حضور تماشاگران اعم از زن و مرد در سالن‌های ورزشی ایجاد کرد.

در اثنای این وقایع، تیم ملی فوتبال ایران در آستانه بازی با کره‌جنوبی در انتخابی جام جهانی قرار گرفت و این دیدار درحالی قرار بود ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۰ به میزبانی ایران برگزار شود که جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال شرط میزبانی از کره‌جنوبی را دو نکته اعلام کرد؛ VAR و ورود زنان که هیچ یک از این دو شرط فراهم نشد.

تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۰ در جریان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی به مصاف تیم ملی عراق رفت که در این دیدار نیز مجوز حضور ۱۰ درصد از هواداران در ورزشگاه صادر شد که در این بین بانوان هم در ورزشگاه آزادی حضور یافتند ولی با این حال فیفا به حضور بانوان در رقابت‌های ملی رضایت نداد و خواستار حضور بانوان ایرانی در تمام ورزشگاه‌ها و در تمام مسابقات شد؛ درخواستی که مسئولان کشور را به ایجاد ساختار و بستر مناسب برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ملزم کرد.

 

با این حال اما فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب هم مانعی برای حضور بانوان در دیدارهای لیگ برتر نشد و درنهایت در تاریخ سوم شهریورماه سال ۱۴۰۱ بود که پای زنان فوتبال‌دوست به دیدارهای لیگ برتر باز شد و برای نخستین بار ۵۰۰ بلیت بازی استقلال و مس کرمان در هفته سوم لیگ برتر به میزبانی ورزشگاه آزادی به بانوان اختصاص یافت.

 

یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در راستای تسهیل ورود بانوان به ورزشگاه‌ها در دولت سیزدهم، تدوین شیوه‌‏نامه حضور خانواده‏‌ها در ورزشگاه‏‌ها با هدف ارتقای انسجام خانوادگی در قالب رفتار اجتماعی در عرصه ورزش بود و متعاقب آن آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دستور حضور بانوان در استادیوم‌ها با حفظ کرامت آن‌ها در حین برگزاری رویدادهای مهم ورزشی را ابلاغ (۲۴ فروردین ۱۴۰۲) و بر توجه ویژه به حضور بانوان در استادیوم‌ها تاکید کرد.

سجادی وزیر وقت ورزش و جوانان نیز در نشست هماهنگی حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها که فروردین ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد، تاکید کرد حسب دستور رئیس جمهور، وزارت ورزش و جوانان موظف است از زمان بلیت فروشی، فراهم‌سازی وسایل نقلیه عمومی برای جابه‌جایی بانوان، پارکینگ‌ها، هدایت آن‌ها به محل استقرار، نظافت سرویس‌های بهداشتی، آماده‌سازی نمازخانه‌ها، بوفه‌ها و نیروهای انتظامی را با تاکید بر حفظ شأنیت آن‌ها با دقت بررسی کند تا اگر مشکلی هست با برنامه‌ریزی و تا زمان برگزاری رویدادها بهسازی شود.

وی در این ارتباط از استادیوم آزادی به‌عنوان الگویی برای برگزاری رویدادهای فوتبال و حضور زنان نام برد و متعاقب این ماجرا، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ مشکل حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را حل شده دانست و ابراز امیدواری کرد که این مسئله در سراسر کشور با تدبیر کافی مرتفع شود.

روند حضور بانوان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات لیگ برتر فوتبال در زمان حضور کیومرث هاشمی در راس وزارت ورزش و جوانان (شهریور ۱۴۰۲) درحالی شیب صعودی به خود که گرفت که نه‌تنها در ورزشگاه‌های پایتخت بلکه در شهرستان‌ها نیز شرایط حضور بانوان در بازی‌های لیگ برتر فوتبال مهیا شد ولی اوج ماجرا به نخستین حضور تاریخی بانوان در داربی تهران خلاصه شد؛ جایی که بانوان فوتبال‌دوست موفق شدند داربی ۱۰۲ بین استقلال و پرسپولیس (۲۳ آذر ۱۴۰۲) را از روی سکوهای ورزشگاه آزادی تماشا کنند. رقابتی که علاوه بر حضور تاریخی زنان، نخستین بازی داخلی فوتبال ایران لقب گرفت که در آن از کمک‌داور ویدئویی (VAR) نیز استفاده شد.

 حضور پرتعداد زنان در ورزشگاه‌ها برای رویدادهای ملی و بین‌المللی و به‌ویژه حضورشان در داربی پایتخت و رقابت‌های لیگ برتر دستاورد ارزنده‌ دولت سیزدهم بود؛ دستاوری که استادیوم‌ها و سالن‌های ورزشی را به محیطی خانوادگی تبدیل کرد تا زنان و مادران این مرز و بوم از این پس در امنیت کامل در کنار افراد خانواده و فرزندان‌شان لذت تماشای ورزش را از نزدیک لمس کنند.

یکی دیگر از اقدامات شاخص دولت سیزدهم در حوزه ورزش، کلید خوردن پروژه بازسازی و نوسازی استادیوم پیر آزادی بعد از گذشت نیم قرن از ساخت آن بود. این پروژه عظیم درحالی با حمایت دولت مردمی سیزدهم کلید خورد که این بازسازی از استادیوم فوتبال آغاز شد و در گام نخست، تسهیل ورود و خروج بانوان و ایجاد دسترسی‌های آسان خانواده‌ها در زمان حضور در آزادی، در دستور کار قرار گرفت.

کیومرث هاشمی در کسوت وزیر ورزش نه‌تنها بازسازی و نوسازی ورزشگاه آزادی را تسریع کرد بلکه پروسه تسهیل بیش از پیش حضور بانوان در استادیوم‌ها و ورزشگاه‌ها با دقت و جدیت بیشتری دنبال شد و در کنار آن تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی در سراسر کشور در دستور کار وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت. ضمن این‌که مهیا کردن زیرساخت‌های لازم در تمام استادیوم‌های کشور برای ورود بانوان از جمله تامین ورودی جداگانه، مکان ویژه بانوان، سرویس بهداشتی جداگانه، معبرها و راهروی جداگانه، جایگاه و انتظامات در زمره مهم‌ترین الزامات در جریان ساخت و تکمیل پروژه‌هاست. در کنار این موضوع اما ساخت استادیوم جدید چند منظوره و بین‌المللی به دستور آیت‌الله رئیسی نیز سرلوحه امور شد تا نه‌تنها بانوان ورزش‌دوست در ایمن‌ترین شرایط با حفظ کرامت و شئونات اسلامی به ورزشگاه‌ها تردد کنند بلکه دسترسی آسان‌تری به استفاده از امکانات ورزشی داشته باشند و این مسیر توسعه در ورزش ایران همچنان با حمایت هاشمی ادامه دارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.