آیا روحانی به بن‌بست هسته‌ای پایان می‌دهد؟

پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی انگلیسی در مقاله‌ای به روند گفت‌وگوهای هسته‌ای در دولت آینده حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب، پرداخت و نوشت: ...

 

 

پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی انگلیسی 21 ژوئیه 2013 (30 تیر) در مقاله‌ای به روند گفت‌وگوهای هسته‌ای در دولت آینده حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب، پرداخت و نوشت: از زمان پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه ژوئن، در میان مردم عادی خوش‌بینی در مورد آینده به وجود آمده است. پیروزی حسن روحانی با افزایش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی و بهبود وضعیت بازار بورس همراه بود. بسیاری از ایرانی‌ها امیدوارند تأکید آقای روحانی بر اعتدال، در مبارزات انتخاباتی به کاهش تحریم‌های اقتصادی ناشی از مناقشه هسته‌ای کمک کند؛ اما در حالی که مردم احساس امیدواری می‌کنند، تحقق این هدف ممکن است آسان نباشد. آقای روحانی به‌طور همزمان بر تداوم برنامه هسته‌ای و حفظ ثبات کشور تأکید می‌کرد.

در ادامه مقاله آمده است: «جک استراو» وزیر خارجه سابق انگلستان که از سال 2002 تا 2004 در گفت‌وگوهای هسته‌ای با حسن روحانی دخیل بوده، در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی، آقای روحانی را «قابل احترام»، «قابل اعتماد» و «توانا» توصیف کرده است. وی نومحافظه‌کاران آمریکایی و اسرائیلی[صهیونیست‌] را به دلیل بی‌اثر کردن گام‌هایی که به همراه روحانی برای ارتقای روابط ایران و غرب برداشتند، مقصر می‌داند. در آمریکا، دیدگاه‌های متفاوت و متضادی در مورد ایران وجود دارد: در کنگره آمریکا حمایت از حل‌وفصل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران بی‌سابقه است؛ هرچند این تعداد در اقلیت هستند. شب پنج‌شنبه 118 عضو مجلس نمایندگان آمریکا (یک‌چهارم اعضا) در نامه‌ای به کاخ سفید، مصرانه از دولت اوباما خواستند «از تمام ابزارهای دیپلماتیک» در قبال آقای روحانی استفاده کند. در این نامه آمده بود «اشتباه است که انتخاب آقای روحانی به‌عنوان فرصتی واقعی برای پیشرفت به‌سوی یک توافق قابل تأیید و قابل اجرا که از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کند، آزمایش نشود.»

در پایان مقاله آمده است: کاخ سفید که مسیر تحریم‌ها را هدایت کرده، پیروزی انتخاباتی روحانی را «نشانه‌ای بالقوه امیدوارکننده» توصیف کرده است. همچنین آقای روحانی می‌تواند از حکم‌های اخیر دادگاه اروپا علیه تحریم‌های ضدایرانی اتحادیه اروپا بهره‌برداری کند و ترغیب شود. این حکم‌ها سیاست‌گذاران اروپایی را با چالش روبه‌رو کرده و در آمریکا زنگ هشدار را به صدا درآورده و در عین حال، این هراس را به وجود آورده که تحریم‌ها علیه نخبگان سیاسی و فعالیت‌های بازرگانی ایران ممکن است لغو شود. خبر خوش دیگر برای آقای روحانی، امتناع اخیر شورای امنیت سازمان ملل از حمایت از گزارش کمیته تحقیق این شوراست. به همین دلایل، جک استراو معتقد است تندروهای آمریکا و اسرائیل به‌دنبال مانع‌آفرینی در برابر توافق با ایران هستند. بنابراین، دولت آینده آقای روحانی ممکن است برخلاف آنچه برخی با خوش‌بینی تصور می‌کنند، مسئولیت دشوارتری بر دوش داشته باشد. آیپک (لابی طرفدار اسرائیل)‌ نیز به‌تازگی فشار را با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما حفظ کرده و مصرانه از وی خواسته است تحریم‌ها علیه ایران افزایش یابد. این نامه در مجلس نمایندگان نیز توزیع شده و اعضای مجلس نمایندگان سرگرم آماده‌سازی قانون جدیدی به نام قانون جلوگیری از ایران هسته‌ای هستند که مطابق آن، متحدان آمریکا که روابط تجاری با ایران دارند، تحریم خواهند شد. به‌علاوه، قانون‌گذاران اروپایی گفته‌اند که طرح‌هایی برای ترمیم و تقویت رژیم‌ تحریم‌ها به منظور مقابله با حکم‌های دادگاه اروپا علیه تحریم‌های موجود، در دست بررسی دارند. 

 

تحلیل‌:به‌نظر می‌رسد پس از پیروزی آقای روحانی در انتخابات، در آمریکا دو دیدگاه شکل گرفت؛ دیدگاهی که آن را فرصتی برای فشار بیشتر به ایران می‌داند و دیدگاهی که آن را فرصتی برای تغییر رفتار آمریکا و بازگشت از موضع خصمانه و لجوجانه در برابر ایران می‌داند. صهیونیست‌ها و افراطی‌های حاشیه حکومت، نگاه اول را تجویز می‌کنند و ظاهراً اقلیتی از کنگره، حامی و مشوق نگاه دوم هستند. یقیناً موضع ایران در برابر نگاه اول سرسختانه است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.