خوش‌بینی ایران و آژانس در گفت‌وگوهای هسته‌ای

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه نیویورک‌تایمز 30 اکتبر 2013 (8 آبان) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پرداخت و نوشت: ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز سه‌شنبه اعلام کردند که نشست دوروزه بسیار سازنده‌ای را در وین با هدف حل‌وفصل مسائل موجود در مورد برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای ایران برگزار کردند و 11 نوامبر بحث‌های خود را در تهران ادامه خواهند داد. حل‌و‌فصل مسائل طولانی‌مدت میان ایران و آژانس در مورد جنبه‌های احتمالاً نظامی برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند عنصری حیاتی در توافق میان ایران و کشورهای غربی باشد. نمایندگان رئیس‌جمهور جدید ایران و گروه 1+5 گفت‌وگوهای خود را دو هفته قبل در ژنو با امید رسیدن به توافقی گسترده آغاز کردند. رسیدن به یک توافق می‌تواند تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران را پایان دهد.

در ادامه مقاله آمده است: مطابق گفته مقامات غربی آگاه به گفت‌وگوها، ایران به‌عنوان بخشی از هر توافق، به بازرسان اجازه خواهد داد به مراکز، دانشمندان و اسنادی که در گذشته دسترسی به آن‌ها محدود بود، دست‌یابند. گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه با بیانیه مشترک غیرمعمول در وین همراه بود و مشخص نشد که چه پیشرفتی حاصل شده است، اما گفته می‌شود که ایران پیشنهاد جدیدی برای پاسخ به پرسش‌های آژانس ارائه کرده است. ترو ورجورانتا، معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها در بیانیه‌ای مشترک گفت که «هر دو طرف، نشستی بسیار سازنده را با پوشش مسائل کنونی و گذشته در 28 و 29 اکتبر در وین برگزار کردند.» در این بیانیه ضمن توافق بر برگزاری نشستی دیگر در تهران در 11 اکتبر، اعلام شد که «ایران پیشنهاد جدیدی را در مورد اقدامات عملی به‌عنوان ابزاری سازنده برای تقویت همکاری و گفت‌وگو با نگاهی به حل‌وفصل تمام مسائل در آینده ارائه کرد.» لحن این بیانیه خبر از خوش‌بینی تازه‌ای می‌دهد که طی آن، نگرانی‌های آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین ایرانی‌ها نکته مثبتی را نیز مطرح کردند. رضا نجفی، سفیر ایران در آژانس هسته‌ای، گفت: «معتقدم که با ارائه پیشنهاد جدید توسط ایران، توانسته‌ایم فصل جدیدی از همکاری را بگشاییم.»

در پایان مقاله آمده است: دسترسی به پارچین که سایتی نظامی در نزدیکی تهران است، محور اصلی نگرانی‌های آژانس هسته‌ای است؛ زیرا اطلاعات نشان می‌دهد که ایران از یک ساختمان در این سایت به منظور آزمایش ابزارهای ماشه هسته‌ای برای یک بمب هسته‌ای استفاده کرده است. بازرسان از پارچین بازدید کرده‌اند، اما این سایت بسیار بزرگ است و ناظران هسته‌ای به منطقه پیرامون این ساختمان دسترسی نداشته‌اند. مقامات ایرانی‌ بارها درخواست‌های آژانس برای بازدید از این محل را رد کرده‌اند. طارق رئوف، رئیس پیشین بخش راستی‌آزمایی و امنیت هسته‌ای در آژانس می‌گوید:‌ «پارچین به مورد و نمادی مهم برای آژانس تبدیل شده است... برخی کشورها از جمله امریکا مظنون هستند که هر گونه مواد و نشانه‌های جرم، پاکسازی شده است... این احتمال نیز وجود دارد که در صورتی که ایرانی‌ها در این سایت آزمایش انجام داده باشند، نمی‌توانند تمام نشانه‌ها و علائم را پاکسازی کنند.»

تحلیل‌:اگر چه به گروه مذاکره‌کننده ایران اعتماد داریم؛ اما مذاکره‌کنندگان ایرانی باید بدانند که جاده اعتمادسازی، دو طرفه است نه یک طرفه! یعنی همانگونه که ما برای تقویت همکاری‌ها و اعتمادسازی،‌ اقدامات عملی پیشنهاد می‌دهیم، طرف دیگر نیز باید گام‌های عملی در این باره بردارد وگرنه غرب هر روز طلبکارانه اقدامات عملی بیشتر و بیشتری از ما خواهد خواست؛ اما خود هیچ اقدامی در این زمینه نخواهد کرد!

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.