هنوز کار زیادی داریم!

 

امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز گذشته در دیدار با دست‌اندرکاران دفاتر ادبیات مقاومت و ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، فعالیت‌های این حوزه را پیشرو و مؤثر دانستند؛ چرا که توانسته است کشور را از ورود ادبیات وارداتی بی‌نیاز کند.

مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه برخی جریان‌های به‌اصطلاح روشنفکر، سعی دارند تا حماسه بزرگ و باشکوه انقلاب اسلامی را وارونه جلوه دهند یا واقعیت آن را پنهان سازند، فرمودند: «تبیین ظرفیت عظیم معرفتی و معنوی برآمده از انقلاب اسلامی از سوی هنرمندان متعهد، رویه و سنت غلط موجود در آثار روشنفکران و اکتفا به آثار ترجمه‌ای را تغییر داد و به استغنای در تولیدات و ارائه محصولات بسیار باارزش و فاخر در زمینه‌های گوناگون ادبی و هنری منجر شد.»

اشاره ایشان به اهمیت سبک «تاریخ شفاهی» در تدوین آثار بخش مقاومت و انقلاب اسلامی، یکبار دیگر هوشمندی و درایت معظم‌له را در حفظ آثار و خاطرات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای نسل‌های بعدی و در قالب ادبیات به اثبات رساند و نشان داد که ایشان به‌خوبی می‌دانند که اگر تجربیات و خاطرات و آثار باارزش شفاهی کسانی که در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نقش داشته‌اند، در قالب کتاب جمع‌آوری نگردد، قطعاً نسل‌های بعدی، کار بزرگ گذشتگان را در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به فراموشی خواهند سپرد. واقعیت این است که بسیاری از کسانی که تجربیات و خاطرات باارزشی در طول انقلاب و دفاع مقدس دارند، نویسنده نیستند؛ از این رو لازم است نویسندگان متعهد با مراجعه به این افراد، خاطرات و تجربیات آنان را در قالب ادبیات، اعم از شعر، داستان، رمان، خاطره و... ثبت و برای آیندگان حفظ کنند. نقش نویسندگان متعهد در این راه، بسیار حائز اهمیت است؛ همان خواسته‌ای که مقام معظم رهبری نیز در این دیدار به آن اشاره فرمودند. به‌نظر می‌رسد با وجود کارهای بزرگی که تاکنون در ادبیات مقاومت و عرصه انقلاب اسلامی انجام شده؛ اما هنوز هم در این زمینه بسیار عقبیم و  این موضوع نیازمند عزم جدی مسئولان و دست‌اندرکاران ادبیات مقاومت و ادبیات انقلاب اسلامی و تمام نویسندگان متعهد است؛ چرا که هنوز کار زیادی در این عرصه داریم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.