دوره یکهفتهای ثبتنام نامزدها و نیز زمان دهروزه شورای نگهبان برای احراز صلاحیت نامزدها، فرصت مناسبی برای دشمنان نظام بود تا پس از تبلیغات جنجالی که به راه انداخته بودند، برای رسیدن به هدف، یک گام بزرگ بردارند. واکنش منطقی نامزدهایی که صلاحیتشان احراز نشده بود به اعلام نظر شورای نگهبان، دشمن را در این مرحله حساس ناکام گذاشت. پس از این ناکامی، دشمن خط تبلیغاتی منفی را که از زمان ثبتنام نامزدها و حتی پیش از آن آغاز کرده بود، تشدید کرد. دشمن با ارائه اخبار جعلی و تحلیلهای حسابشده و جهتدار، درصدد القای انتساب و وابستگی برخی از نامزدها به امام خامنهای(مدظلهالعالی) بود. معظمله در دیدار نمایندگان مجلس با اشاره به این مسئله فرمودند: «این حرفها همیشه بوده و واقعیت هم ندارد؛ زیرا کسی نمیداند که رهبری به چه فردی رأی خواهد داد... و دشمنان بر اساس اهداف شناخته شده آنها، این تبلیغات را در دستور کار خود قرار دادهاند، اما نظام اسلامی بدون توجه به این تبلیغات و بر اساس هدف، راه و تدابیر مشخص، کار آنها را انجام خواهد داد.» بهنظر میرسد دشمن از این تبلیغات منفی دو هدف را دنبال میکند: 1- خط دادن به مخالفان داخلی و خارجی و کسانی که صاحب رأی هستند؛ اما میانه خوبی با نظام ندارند تا آرای خود را به سمت و سویی که دشمن نشان میدهد، هدایت کنند. 2- تخریب وجهه نظام و حاصل حضور حماسی مردم در صحنه و القای اینکه انتخابات در ایران آزادانه نیست و منتخب مردم، از پیش تعیین شده و مردم به سمت رأی دادن به فردی هدایت میشوند که به نحوی منتسب به رهبری است. با اینکه هدف دوم، مهمتر بهنظر میرسد؛ اما از هدف اول نیز نباید غافل بود، زیرا دشمن درباره هر یک از نامزدها تحلیل دارد و طبیعی است مایل باشد و تلاش کند تا کسی رأیآورد که در تحلیلهای صورتگرفته بیشتر به نفع استکبار باشد. از قضا مواضع برخی از نامزدها در برنامههای تبلیغاتی صداوسیما تا حدودی این نظر را تأیید میکند.
دیدگاه ها