راه رسيدن به حجت شرعي براي انتخاب اصلح

گاه واقع بينانه و در عين حال آرمانگرايانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي به انتخابات و اعتماد معظم له به مردم غيور و رشيد ايران اسلامي اين پيام را مي دهد كه انتخابات 24 خرداد 92 فرصتي براي حل بسياري از چالش ها و عبور از تهديدات با خلق حماسه اي ديگر است كه پيش از اين هم در مناسبت هايي مثل 22 بهمن و 9 دي به نمايش گذاشته شده است.

انتخابات حماسي كه بر دو پايه حضور هيجاني، پرشور و خيره كننده مردم و انتخاب اصلح پايه گذاري شده، امروز دو مرحله حساس را پشت سرگذاشته است. يك مرحله آن ثبت نام نامزدها و مرحله ديگر آن احراز صلاحيت ها بود كه بر اساس راهبرد مشاركت حداكثري، هشت نامزد از دو جريان سياسي اصولگرا و اصلاح طلب پا به ميدان رقابت گذاشته و با استفاده از فرصتي كه رسانه ملي در اختيار آنان قرار داده به معرفي، رويكرد، راهبردها، برنامه ها و عملكردهاي خويش مي پردازند. در واقع فضاي رقابت منصفانه و برابري كه رسانه ملي در اختيار نامزدها با سلايق مختلف سياسي قرار داده و تأكيد رهبري نظام بر اينكه تنها يك رأي دارند كه احدي از آن مطلع نخواهد شد، آزادي انتخابات را تضمين كرده و شرايطي را پديد آورده كه تنها عامل تعيين كننده رأي مردم است و آنچه هم توان متقاعدسازي مردم را دارد رسانه است. از اين رو نتيجه انتخابات آينده نامعلوم و غيرقابل پيش بيني بوده و اين مناظرات تلويزيوني، مستندها و برنامه هاي تبليغاتي نامزدها است كه مي تواند نقش تعيين كننده اي در جلب نظر رأي دهندگان داشته باشد. اما پايه ديگر انتخابات حماسي، انتخاب اصلح است كه برعهده مردم گذاشته شده تا با شناخت نامزدها، توانمندي تحليلي، مديريتي، راهبردها، برنامه ها و رويكردهاي آنان، رئيس جمهوري حماسه ساز كه بتواند حماسه سياسي را مقدمه حماسه اقتصادي قرار دهد، انتخاب كنند. براي چنين انتخابي بايد به حجت شرعي رسيد كه همان تلاش جدي براي شناخت نامزد اصلح است كه مقدمه اداي تكليف و استفاده از حق رأي است. از اين رو رهبر فرزانه انقلاب توصيه مي فرمايند: «من و شما بايد نگاه كنيم ببينيم در بين اين صالح ها كدام صالح ترند؟ كدام بيشتر به درد مردم مي خورند، كدام بيشتر مي توانند اين بار سنگين مسئوليت را بر دوش بكشند و با امانت كامل راه را ادامه دهند و پيش ببرند، اين را بايد من و شما نگاه كنيم، ببينيم، بشناسيم.

علي القاعده براي چنين شناختي بايد تحقيق كرد و از افراد مطلع مشورت گرفت كه البته بايد علاوه بر آگاهي و خبرويت، به دور از هر گونه جانبداري بوده و مطمئن شويم كه به تعبير امام خامنه اي «نيت شان خدايي است، براي دنيا و براي گروكشي هاي سياسي، جنجال و هياهو وارد ميدان نشده اند، بلكه به عنوان اداي وظيفه معرفي كرده اند.» (22/9/85)

پيش از اين هم شناخت معيار در فرايند حصول به حجت شرعي، تعيين كننده به حساب مي آيد كه البته بهترين معيارها را ديده بان بيداري انقلاب اسلامي امام خامنه اي در طول ماه هاي گذشته در ديدار مردم خراسان شمالي تا سخنراني در حرم حضرت امام خميني(ره) بيان فرموده اند. آخرين يادآوري اين معيارها در همين سخنراني 14 خرداد بود كه معظم له معيارهاي زير را مورد تأكيد قرار دادند.

1- حل مشكلات اساسي مردم يعني اقتصاد و تورم

2- دادن وعده هاي عملي شدني و برعهده گرفتن مسئوليت آن

3- قانون گرايي و استفاده از اختيارات رياست جمهوري

4- عمل براساس عقل و درايت

5- جلو رفتن با پشتكار و ثبات قدم

6- مديريت اوضاع كشور

7- پرداختن به مسائل اقتصادي به عنوان ميدان چالش تحميلي بر كشور

8- اجتناب از حاشيه سازي

9- بازنگذاشتن دست اطرافيان

10- ترجيح منافع ملي بر منافع بيگانگان

11- اجتناب از اشتباه محاسباتي در برابر بيگانگان و ندادن امتياز به آنان.

ديگر اينكه علاوه بر نگاه به معيارها براي انتخاب نمي توان از موارد زير به عنوان ملاحظات اساسي براي انتخاب اصلح غفلت كرد:

1- نگاه به سوابق و عملكرد افراد در پست هاي راهبردي و مديريتي در گذشته.

2- اطمينان از رويكرد سازنده نامزد اصلح و همچنين داشتن راهبرد، برنامه و تيم قوي، توانمند و سالم.

3- توان تحليلي و شناخت او از مسائل اساسي جامعه و داشتن راه حل براي آنها.

4- انطباق مجموعه معيارها و اجتناب از نگاه تك بعدي و لحاظ كردن معيارهاي ارزشي، كارآمدي، ولايتمداري، مديريتي و رفتاري- شخصيتي به طور همزمان.

5- ضرورت پيوند ميان آرمان ها و واقعيت ها

6- اجتناب از مطلق گرايي نسبت به نامزدها و جست وجوي صالح تر از ميان آنها كه با انطباق معيارها و به دست آوردن نمره بالاتر يا ميانگين بالاتر نسبت به ديگران حاصل مي شود.

بايد به ياد داشت كه برخي در انتقاد از وضع موجود و گاه سياه نمايي و بزرگ نمايي مشكلات و مسائل، هنرمندانه عمل مي كنند، اما در انتخاب اصلح بايد توجه داشت كه در كنار آسيب شناسي و درك مسائل، داشتن راهبرد، برنامه و راهكار حل مسائل، از اهميت بالاتري برخوردار است و امروز بايد دنبال كسي گشت كه كاربلد بوده و بتواند اين مسائل را به نفع رضايتمندي مردم حل كند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.