غیرقابل اعتماد بودن آمریکا

 

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) روز گذشته در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، بار دیگر با اشاره به اظهارات اخیر برخی مقامات آمریکایی برای مذاکره با ایران، به این موضوع پرداختند و فرمودند: «در ابتدای امسال هم گفتم که به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نیستم... آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد و غیرمنطقی هستند و در برخوردهایشان صادق نیستند.» ایشان در تأکید بر این نکته افزودند: «موضع‌گیری مسئولان آمریکایی در همین چند ماه گذشته، بار دیگر ضرورت خوش‌بین نبودن به آن‌ها را تأیید کرد.»

این بیانات، پاسخ صریح به مقامات آمریکایی، کسانی که این روزها در داخل- مستقیم و غیرمستقیم -دعوت و تشویق به مذاکره با آمریکا می‌کنند و مسئولان دولت جدید است که در چند روز آینده مناصب قوه مجریه را در اختیار می‌گیرند.

در مفهوم بیان رهبر معظم انقلاب، پیام روشنی به آمریکایی‌ها وجود دارد؛ اینکه بسته بودن باب مراوده با‌ آن‌ها ناشی از رفتارشان است. آن‌ها با تأثیرپذیری از قدرت و موقعیت ظاهری‌شان به زورگویی و تحمیل دیدگاه‌ها و مطلق‌العنان بودن عادت کردند و با قلدری هم می‌خواهند دیگران آن‌ها را با همین وضعیت کریه و ناقض حقوق دیگران بپذیرند. سرشت خود بزرگ‌بینی که اصل حاکم بر سیاست خارجی شیطان بزرگ است، موجب شده تا اعتماد به آن‌ها بی‌معنا شود؛ زیرا آن‌ها اساساً با تکیه بر تکبر و غرورشان، پایبندی به توافقات را برنمی‌تابند. چنانچه مسئولان آمریکایی هوشیار و پذیرای واقعیت و خواهان تحول جدی در وضع موجود هستند، باید با درمان این بیماری سیاسی حکومتی به جای حکم صادر کردن از جایگاه توهمی و خودباورانه، با نزول به جایگاه حقوقی، از آن جایگاه سخن بگویند تا تعامل سیاسی مبتنی بر حقوق متقابل شکل بگیرد؛ در غیر این صورت، با رفتن و آمدن افراد جدید چیزی تغییر نمی‌کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.