ائتلاف جنگ طلبان به مرز فروپاشی رسید

 

چند وقتی از تلاش بی وقفه دولت آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی برای حمله نظامی به خاک سوریه می گذرد. این بار هم بهانه واهی وجود سلاح های شیمیایی و استفاده دولت سوریه از این سلاح ها، دلیل جنگ اعلام شده است. نزدیک به 10 سال قبل همین بهانه توسط آمریکایی ها برای حمله نظامی به عراق تراشیده شد، اما بعد از آنکه همچون قوم مغول کشتند و سوزاندند و خوردند و بردند، اعلام کردند که سلاح شیمیایی یافت نشد و ما از این بابت عذرخواهی می کنیم. حالا همین بهانه باعث شده تا بار دیگر خوی استکباری - استعماری و جنگ طلبانه دولت آمریکا در برابر دولت و ملت سوریه طغیان کند و سعی بر این داشته باشد تا تمامی دولت ها و افکار عمومی در سطح ملت ها را برای اقدام نظامی خود قانع کند. اما تا چه حد در این مسیر موفق بوده است؟

 

شکست در شورای امنیت سازمان ملل

یکی از اهداف مهمی که نظام سلطه برای قانونی جلوه دادن حمله نظامی خود به سوریه دنبال کرد، پیگیری این موضوع از مسیر سازمان ملل و تلاش برای صدور قطعنامه ضدسوری در شورای امنیت بود. اما برخلاف میل جنگ طلبان، این تلاش به بن بست رسید. آنچنانکه روز چهارشنبه خبری در رسانه های داخلی و خارجی منتشر شد مبنی بر اینکه نمایندگان روسیه و چین به دلیل مخالفت با تصویب قطعنامه ضد سوری شورای امنیت سازمان ملل، جلسه شورای امنیت را ترک کردند. حال اگرچه روسيه اعلام کرد که اين خبر، شايعه است و نماينده‌اش اين جلسه را ترک نکرده است اما طی سه سال گذشته تاکنون تمامی قطعنامه های ضدسوری شورای امنیت توسط روسیه وتو شد و در جلسات اخیر نیز قطعنامه ضدسوری با مخالفت نمایندگان روسیه و چین مواجه شده است. روز گذشته نیز خبری بدین نحو منتشر شد: «جلسه غیرعلنی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اقدام عملی علیه دولت سوریه بی آن که به نتیجه‌ای دست یابد، پایان یافت.» بر این اساس پیش‌نویس قطعنامه علیه دولت سوریه که روز چهارشنبه از سوی لندن به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده بود، چنان‌که انتظار می‌رفت، بار دیگر با مخالفت شدید روسیه و چین مواجه شد و تاکنون دو جلسه شورای امنیت در این زمینه طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه بی نتیجه مانده است. علاوه بر این، دبیر کل سازمان ملل نیز تاکنون به شدت با حمله نظامی به سوریه مخالفت کرده است و از جامعه بین المللی خواسته قبل از اتخاذ هر تصمیم و واکنش نسبت به آنچه گذشته، اجازه دهند تحقیقات بازرسان سازمان ملل در سوریه پایان یابد و شواهد عرضه شود.

 

مخالفت 10 عضو ناتو با تصمیم آمریکا

مخالفت 10 عضو ناتو با حمله نظامی به سوریه نیز خبر دیگری بود که به تازگی منتشر شد و حاکی از فروپاشی طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ساقط کردن دولت بشار اسد است.

به گزارش رادیو صدای روسیه، تاکنون دست‌کم 10 عضو از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، (ناتو) با اقدام نظامی علیه سوریه مخالفت کرده‌اند که آخرین کشور از این گروه، بریتانیا بود که با رای مجلس عوام این کشور، عملا مخالفت خود را با اقدام نظامی علیه سوریه اعلام داشت. رادیو صدای روسیه این خبر را به نقل از منابع آگاه منتشر کرده و نامی از 10 کشور نبرده است.

طبق اخبار موثق انگلیس نیز که خود تا روزهای گذشته یکی از حامیان سرسخت اقدام نظامی علیه سوریه بود و حتی پیش نویس قطعنامه ای را در این خصوص تهیه کرد، بعد از رای مخالف مجلس عوام با این تصمیم، انصراف خود را در همراهی با آمریکا اعلام کرده تا جایی که در پی شکست طرح «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام، «فیلیپ هاموند» وزیر دفاع این کشور اعلام کرد که انگلیس در هیچگونه اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نمی کند.

مخالفت مردم آمریکا و اعتراض های گسترده افکار عمومی طی روزهای اخیر دلیل دیگری است که ثابت می کند ائتلاف جنگ طلبان راهی غیر از توقف در ایستگاه فروپاشی ندارد.

 

حل بحران سوریه از راه دیپلماسی

با این حال کاخ سفید همچنان اصرار دارد که ممکن است آمریکا به تنهایی طی روزهای آینده به سوریه حمله نظامی کوتاه مدت داشته باشد و اسرائیل نیز از این تصمیم احتمالی استقبال می کند، اما در همین شرایط بسیاری از دولت ها و ملت ها موافق حل بحران سوریه از راه دیپلماسی هستند.

در این زمینه بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل گفته که بحران سوریه نیازمند راه حلی دیپلماتیک است و باید به صلح و دموکراسی در این کشور فرصت داده شود.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، دبیرکل سازمان ملل، ضمن ابراز نگرانی از رویدادهای سوریه، جامعه جهانی را از برافروختن آتش جنگ در این کشور پرهیز داده و با اشاره به تحقیقات بازرسان سازمان ملل متحد در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه گفت که تکمیل این تحقیقات به زمان نیاز دارد.

به این ترتیب طبیعی است که اگر آمریکا و هم پیمانانش بخواهند تحت هر شرایطی به سوریه حمله نظامی داشته باشند، محور مقاومت حق دارد که دفاع 100 درصدی در برابر تهاجم بیگانگان داشته باشد. در این حالت یقین است که آتش جنگ به هر نقطه ای اشاعه پیدا خواهد کرد و جنگ خارج از فضای آمریکا و سوریه ادامه یابد و در واقع همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «آتش افروزی امریکا در سوریه جرقه در انبار باروت است.»

آنچه مسلم است، دولت امریکا طی سالیان دراز ثابت کرده که با روحیه جنگ طلبی سعی در استثمار و استعمار ملت ها به شیوه نوین دارد و همانگونه که با بهانه های واهی به عراق حمله نظامی داشت، امروز می کوشد تا سوریه را مورد حمله نظامی قرار دهد تا این کشور و ملت را نیز مورد استعمار و استثمار قرار دهد و از ورای آن اهداف آینده خود را دنبال کند.

ولی شرایط امروز حاکی از آن است که آمریکا در صورت حمله به سوریه توانایی اداره امور را از دست خواهد داد و شکست نهایی نصیب آنها و حامیانشان خواهد شد؛ واقعه ای که ممکن است زمین را از لوث وجود ظالمان پاک کند. 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.