تحليل نحوهي بازيگري و کنشهاي سياسي اخير دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی که چهرهي جديدي به نوع تعامل بين جمهوري اسلامي ايران و آمريکا بخشيده است در پيوند با مفهوم نرمش قهرمانانه مقدور است. این مفهوم توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ایراد گردید. در ان دیدار ایشان به طور ضمنی موافقت خود را با اتخاذ چنین تاکتیکی با رعایت اصول و ملاحظاتی اعلام نمودند، مفهومي که معظم له در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان رهبري نیز درباره آن اينگونه توضيح داده بودند:«البته نرمش و انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه در همهي عرصههاي سياسي يک کار مطلوب و مورد قبولي است و ليکن اين مانور هنرمندانه نبايستي به معناي عبور از خطوط قرمز يا برگشتن از راهبردهاي اساس يا عدم توجه به آرمانها باشد، اينها را بايد مراعات کرد. البته هر دولت، هر شخص، هر شخصيتي روشهايي دارند، ابتکاراتي دارند اين ابتکارات را انجام خواهند داد و پيش خواهند رفت.» (14/6/92)
مفهومي که نبايد به معناي سازش و کوتاه آمدن تلقي شود، بلکه نوعي انعطاف تاکتيکي است که ويژگيهاي زير را دارد:
1- بر اساس شناخت و فهم صحيح از دشمن طراحي شده است.
2- يک تاکتيک و روش است و نبايد با راهبرد اشتباه گرفته شود.
3- نبايد از خطوط قرمز و راهبردهاي نظام عبور کند.
4- بر همان اصول سياست خارجي يعني عزت، حکمت و مصلحت مبتني است.
5- با سازش و کوتاه آمدن متفاوت است و با اقتدار معني پيدا ميکند.
از اين رو شرايط اجراي آن نيز بايد فراهم باشد در شرايطي ميتوان نرمش قهرمانانه را به اجرا گذاشت که:
1- ساخت دروني قدرت استحکام لازم را داشته باشد.
2- ماهيت دشمن کاملاً شناخته و اهداف اصلي او بر ملا شده باشد.
3- ظرفيت، پشتيباني لازم براي نرمش قهرمانانه در داخل فراهم شده باشد.
4- نوع رفتارها و تکنيک هاي صحيح و منطقي لازم از قبل طراحي شده باشد.
5- فضاي احترام متقابل و تعامل از موضع برابر فراهم باشد.
6- دستاورد و نتيجهي منطقي براي آن قابل پيش بيني باشد.
برآورد وضعيت سياسي نظام نشانگر اين است که موافقت حضرت امام خامنهاي با اين تاکتيک متکي به زمينهها و شرايط مساعدي است که پشتوانههاي لازم براي پيشبرد آن را فراهم آورده است. زمينههايي چون:
1- افزايش سرمايهي اجتماعي نظام با رفع ذهنيتهاي برآمده از فتنهي 88 و اثبات حقانيت نظام
2- دستيابي به سطح بالاي پيشرفتهاي علمي و فناورانه در عرصههاي مختلف و اثبات کارآمدي نظام
3- ارتقاء موقعيت منطقهاي نظام با تثبيت روند رو به بهبود موقعيت مقاومت و پيامدهاي بيداري اسلامي
4- قرار داشتن دشمنان اصلي نظام در موقعيت شکننده و چالشي
5- وجود دولتمرداني با روحيهي نرمش و تجربهي کار ديپلماتيک
با توجه به موارد فوق، استحکام در مواضع رييس جمهور کشورمان از يکسو و پذيريش حق کشورمان در استفاده از فناوري هستهاي و اطمينانبخش بودن فتواي مقام معظم رهبري و تاکيد بر کنار گذاشتن سياسي براندازي و تغيير نظام جمهوري اسلامي ايران از سوي آقاي اوباما و حتي ارتقاء سطح تيم 1+5 از نمايندگان اين کشورها به وزراي امور خارجه را ميتوان همسو با نرمش قهرمانانه تلقي و در عين حال تاکيد آمريکاييها بر اقدامات عملي ايران و تکرار برخي ادعاهاي رژيم صهيونيستي را موانع پيش روي اين روند جديد به حساب آورد.بنابراين با توجه به ماهيت دشمن و ويژگي واقعگرايي او لازم است از هر گونه رفتاري که به اشتباه محاسباتي منتهي شود اجتناب کرد. چرا که حال نوبت آمريکاييها است که با برداشتن تحريمهاي ظالمانه، آزادسازي داراييهاي بلوکه شده جمهوري اسلامي ايران، اجتناب از حمايت گروهک تروريستي مثل منافقين و گروهک ريگي و دست براشتن از حمايت غير منطقي از ادعاهاي رژيم صهيونيستي، حسن نيت خود را عملا نشان داده و گام عملي براي جبران خطاهاي تاريخي چون کودتاي 28 مرداد، حمايت از رژيم پهلوي در برابر انقلاب اسلامي، حمايت از گروهکها و کودتاچيان پس از پيروزي انقلاب، تجاوز نظامي و ورود به صحرای طبس و همراهي و حمايت همه جانبه از صدام جنايتکار عليه کشورمان بردارند.
دیدگاه ها