ضرورت خویشتن‌یابی رسانه‌ای جهان اسلام / جعفر عبدالملکی

 

دین اسلام در ذات و جوهره خود به‌دلیل مطابقت با فطرت بشری و جامعیت ویژگی‌های‌ خاصی دارد که اندیشمندان غربی آن را ویژگی جهانشمولی و جهانی‌شدن می‌دانند. نتایج یکی از صدها نظرسنجی، مؤید این ادعاست.

طبق نظرسنجی مؤسسه ادوکسا (Odoxa) در کشور فرانسه، مردم این کشور با وجود تبلیغات اسلام‌هراسی رسانه‌های غربی، اسلام را تهدید جدی برای آینده خود نمی‌دانند. طبق این نظرسنجی حدود 50 درصد مردم فرانسه شناخت درست و صحیحی از اسلام ندارند؛ به‌طوری‌که آنچه از اسلام و باورها و آموزه‌های اسلامی می‌دانند، برگرفته از تبلیغات رسانه‌هاست. حدود 60 درصد مردم این کشور اسلام را دینی صلح‌جو می‌دانند و گروه‌های نوظهوری چون داعش و... را فرقه‌های انحرافی از دین اسلام می‌دانند. 68 درصد مردم نیز اظهار کرده‌اند دسترسی کامل به رسانه‌های کشورهای اسلامی ندارند.

 

بنابر نظرسنجی‌های مختلف، پنداشت شهروندان غربی از مسلمانان و دین اسلام تا حدود زیادی مثبت و قابل قبول است، این در حالی است که امکان و زمینه لازم برای شناخت آموزه‌های اسلامی از طریق دولتمردان این کشورها فراهم نیست.

 

براساس همین اصل، به فرمایش مقام معظم رهبری (مدّظلّه العالی)، جاهلیت مدرن با ابزارهای پول، رسانه و زورگویی برای مقابله با دین اسلام شکل می‌گیرد.

 

نکته قابل تأمل این که دشمنان با مدیریت آمریکا از ابزار رسانه به شکل هوشمندانه‌ای برای نابودی اسلام و جلوگیری از روند جهانی شدن آن بهره می‌گیرند و برای پیشبرد اهداف خود از شیوه‌های مختلفی چون دین‌زدایی، گمراهی، اختلاف‌افکنی، مقابله نظامی و تصویرسازی منفی از اسلام استفاده می‌کنند.در شرایط کنونی رسانه‌های غربی با یک اتاق فکر شیطانی با یکدیگر متحد و هم‌افزا شده‌اند تا ضمن جلوگیری از پخش پیام‌های رسانه‌ای جهان اسلام در کشورهای خود، مانع گسترش ارزش‌های اسلامی شوند. همچنان‌که رهبر معظم انقلاب (مدّظلّه‌العالی) در نامه خود خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی اشاره می‌فرمایند: «مگر چه معانی و ارزش‌هایی در اسلام، مزاحم برنامه قدرت‌های بزرگ است و چه منافعی در سایه تصویرسازی غلط از اسلام تامین می‌گردد؟ پس خواسته من این است که درباره انگیزه‌های این سیاه‌نمایی گسترده علیه اسلام پرسش و کاوش کنید.» البته نامه معظمٌ‌له هیچ‌گاه توسط رسانه‌های مدعی آزادی بیان در غرب انعکاس پیدا نکرد. ابزار اساسی دشمن برای اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی، رسانه‌های دیداری، شنیداری و فضای مجازی است. بنابراین هم‌افزایی رسانه‌های جهان اسلام و همگرایی محتوایی برای اثرگذاری جهانی و خویشتن‌یابی هویتی برای نخبگان رسانه‌ای در برهه کنونی، بیش از پیش احساس می‌شود.

 

هر چند دشمنان هرگز نمی‌توانند نور خدا را خاموش کنند، اما همت و عزم نخبگان فکری و رسانه‌ای واجب و لازم است:

 

یریدون ان یُطفِؤوا نورالله بافواههم و یأبی الله إلا ان یُتّم نورَهُ و لوکره الکافرون

 

آنها می‌خواهند نور خدا را با سخنان خود خاموش نمایند ولی خداوند جز این نمی‌‌خواهد که نور خود را کامل کند، هرچند کافران ناخشنود باشند. (توبه ـ آیه 32) اجتماع روسای 35 رسانه جهان اسلام در تهران نور امیدی ا ست برای خویشتن‌یابی رسانه‌های جهان اسلام و بازگشت به خویشتن برای تحکیم وحدت اسلام و عمق‌بخشی به محور مقاومت اسلامی.

 

روزنامه جام جم 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.