در حاشیه شوی سعودی - فرانسوی منافقین در پاریس

در حاشیه شوی سعودی - فرانسوی منافقین در پاریس

نمایش روز گذشته سازمان منافقین با حمایت رسانه ای دولت سعودی و هزینه گزاف این دولت، تلاش کرد تا این پیام را به افکار عمومی القاء کند که همایش مذکور با حضور طیف گسترده‌ای از ضد انقلاب در پاریس برگزار شده است.

 

 نگاه اجمالی به مهمانان و سخنرانان مراسم دیروز نشان می‌دهد که  گردهمایی سازمان منافقین تلاش برای چینش یک ویترین از طیف‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران در یک کشور خارجی طی چند وقت اخیر بوده است. 

 

گفتنی است که ترکی فیصل، جان بولتون، فیلیپ کراولی معاون پیشین، وزرات خارجه امریکا، روددی جولیانی شهردار پیشین نیویورک، برنار کوشنر، وزیر خارجه پیشین فرانسه، ساپاترو، نخست‌وزیر پیشین اسپانیا، احمد غزالی، نخست‌وزیر اسبق الجزایر، صلاح القلاب، وزیر پیشین اطلاع‌رسانی اردن، محمد عرابی، وزیر خارجه پیشین مصر از جمله چهره‌های مشهور این همایش ضد ایرانی بوده‌اند.

 

 

همچنین برای اولین بار تمام مراسم از دو شبکه پر مخاطب منطقه یعنی العربیه و اسکای نیوز عربی پخش شد. قسمت اسف‌بار‌تر برنامه سخنرانی ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان بود که خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی  شده بود.

 

 

با توجه به هیاهوی این کمپین‌های رسانه‌ای ضدایرانی، چند نکته قابل توجه است:

 

الف: حسن روحانی در جریان سفر بهمن ماه سال گذشته خود به پاریس بر آغاز فصل جدیدی از روابط جمهوری اسلامی ایران با فرانسه تاکید کرد. انعقاد قراردادی به ارزش بیش‌ از بیست میلیارد دلار با شرکت ایرباس و توافق‌های صورت گرفته با شرکت‌های خودروسازی فرانسه به حدی به بازار راکد این کشور کمک کرد که برخی از رسانه‌ها از آن به عنوان تدبیر دولت یازدهم برای بازگردانندن امید به بازار فرانسه یاد کردند.

 

سفرهای پیاپی محمد جواد ظریف طی ماه‌های گذشته به پاریس نیز خود حکایت از آن دارد که دولت یازدهم فرانسه را همپیمانی قابل اتکا برای خود در نظر گرفته است؛ اما گویا تمامی این همکاری‌ها و لبخندها باز هم افاقه نکرده و پاریس در اقدامی خصمانه مجوز برگزاری همایش رسمی به گروه تروریستی و مخالف ایران را صادر کرده است.

 

 

ب: عربستان سعودی حقا و انصافاً پدرخوانده تروریست های غرب آسیا است. از انفجارهای بیروت و بغداد گرفته تا حمایت از القاعده، جبهه‌النصره و معارضین دولت‌ سوریه و عراق و هرگونه ناامنی دیگری که در منطقه اتفاق می‌افتاد رد پایی از عربستان سعودی دیده می‌شود. رویکردهای خصمانه عربستان سعودی در قبال ایران نیز طی سال‌های گذشته در قضایایی مانند حادثه منا و کاهش قیمت نفت نیز خودش را به طور واضح نشان داده است.

 

اما سخنرانی ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان که مدتی نیز سفیر عربستان در آمریکا بوده در همایش ضدایرانی منافقین را باید کشیدن شمشیر از رو عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران دانست. در واقع تنها  از مسئولین جوان و ناپخته عربستان سعودی  برمی‌آید که دست به حمایت رسمی و علنی از کسانی بزنند که سابقه به شهادت رساندن هزاران فرد بی‌گناه در ایران را داشته‌اند.

 

حمایت رسمی و علنی از منافقین و آرزوی رسمی سرنگونی حکومت ایران مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت؛ هر گونه عقب نشینی احتمالی پیش‌روی های قطعی عربستان را به همراه دارد؛ پیش‌رویی‌هایی که گویا با توجه به سخنان ترکی فیصل قرار است شکل خطرناک‌تری به خود بگیرد؛ به این معنی که مدل ایفا شده در حمایت از داعش و القاعده در سوریه و عراق را این‌بار در قالب سازمان‌هایی چون منافقین و یا گروه‌های دیگر در ایران پیاده شود و مبارزه با تکفیری‌ها به مرزهای ایران و استان‌هایی چون کرمانشاه و خوزستان کشیده شود.

 

تلاش واضح  و علنی دولت عربستان برای ایجاد درگیری خونین در داخل کشور ایران، ایجاب می کند تا دولتمردان و دستگاه دیپلماسی پاسخی درخور به این دولت کج فهم داشته باشند تا این موضوع نیز به سرانجام ماجرای منا و شیخ نمر دچار نشود.

رجانیوز

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.