اهداف داخلی رژیم صهیونیستی از تجاوز به غزه

 

تهاجم وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه که از سه شنبه هفته گذشته شروع شده و تا به الان نیز ادامه دارد، منجر به شهادت بیش از 124 نفر و زخمی شدن بیش از یک هزار نفر از مردم مظلوم نوار غزه که غالبا از کودکان، سالمندان و زنان هستند، شده است.

هر چند سران رژیم صهیونیستی، مدعی هستند این حملات در تلافی مرگ سه شهرک نشین صهیونیست که ابتدا ربوده شده و سپس به قتل رسیده بودند، صورت می گیرد و حماس مسئول مرگ این سه نفر هست، اما شواهد و قرائن موجود نشان می دهد که رژیم صهیونیستی در پس این حملات ، که از زمان جنگ 8 روزه بی سابقه است و حتی نسبت به آن از شدت و خشونت بیشتری برخوردار می باشد، یکسری اهداف خاص  و مشخصی را در سطح داخلی دنبال می کند و درصدد تحقق این اهداف در سایه تهاجم اخیر خود به نوار غزه و کرانه باختری است.

تجربه حیات نامشروع 66 ساله رژیم صهیونیستی نشان می دهد که همواره سران این رژیم از عامل تهدید مشترک، یا برای رسیدن به وحدت سیاسی و اجتماعی در مواقع بحرانی که حیات سیاسی آن در معرض اضمحلال و نابودی قرار داشته، بهره گرفته اند و یا اینکه یک حزب و جریان سیاسی تلاش داشته تا در سایه عامل دشمن و تهدید خارجی، انتقادات داخلی علیه خود را سرپوش گذاشته و قدرت مانور خود را افزایش دهد و بدین وسیله چهره‌ای قدرتمند و مستحکم از خود به نمایش بگذارد.

در برهه کنونی نیز به نظر می رسد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی در تلاش است تا با بحرانی کردن اوضاع و افزایش سطح تهدیدات خارجی نسبت به امنیت ملی و موجودیت این رژیم و در ادامه به زعم خود، با کسب موفقیت های نظامی در این جنگ، چهره ای قدرتمند از خود در میان سیاستمداران صهیونیستی و افکار عمومی نشان داده و از ثمرات آن در انتخابات پارلمانی پیش رو بهره بگیرد، همچنین پاسخ قاطی به مخالفین سیاسی خود بدهد که وی را مسئول شکست مذاکرات صلح با فلسطینی ها قلمداد می کنند.

هدف دیگری که نتانیاهو تلاش دارد در سطح داخلی به آن دست یابد، به شکست کشاندن و ایجاد انشقاق و شکاف میان جنبش فتح و حماس است که در اردیبهشت ماه سال جاری توافقنامه وحدت ملی میان آنها امضا شد.

این توافقنامه که به اختلافات داخلی میان گروه های فلسطینی پایان می داد و وحدت سیاسی میان مناطق نوار غزه و کرانه باختری که از سال 2006 دچار آسیب می شد، را تضمین می کرد، از همان ابتدا مورد مخالفت جدی مقامات صهیونیستی قرار گرفت و تلاش های ناموفق زیادی از سوی این رژیم برای به شکست کشاندن این توافقنامه از طریق اعمال فشار بر تشکیلات خودگردان و شخص ابومازن صورت گرفت.

به زعم رژیم صهیونیستی، با ربوده و کشته شدن سه شهرک نشین و طرح اتهام علیه حماس و در مقابل واکنش موشکی حماس به حملات اسرائیل به نوار غزه، فرصت و فضای رسانه ای مناسبی جهت تروریستی معرفی کردن حماس و منصرف کردن تشکیلات خودگردان از توافقنامه وحدت ملی با این جنبش، برای رژیم صهیونیستی فراهم می شود. این موضوع را به روشنی می‌توان در سخنان نتانیاهو که کشته شدن این سه نفر را نتیجه همراهی تشکیلات خودگردان با حماس دانسته بود، مشاهده کرد.

در راستای تحقق اهداف داخلی می توان به موضوع بحران‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی اشاره کرد که این رژیم در سال های اخیر با آن مواجه شده و اعتراض های جدی را در میان صهیونیست ها ایجاد کرده است. ارجاع دادن اذهان افراد به فضای بحرانی و تهدید های خارجی، آن هم تهدیدی که با بقا و امنیت آن کشور در پیوند باشد، در نزد سیاستمداران صهیونیستی به مثابه یک رویه و الگوی تاریخی جهت دور کردن اذهان مردم از مسائل و مشکلات داخلی و بهترین راه‌ برای انحراف افکار عمومی از مشکلات اقتصادی کشور با دستاویز امنیت ملی و شرایط جنگی تلقی می شود.

ظهور پدیده بحران های هویتی و اجتماعی در میان جامعه صهیونیستی و ایجاد تشکیک در پایه ها و مؤلفه های اصلی شکل گیری رژیم صهیونیستی در میان نسل جدید، به یکی از دغدغه های جدی مقامات سیاسی و مذهبی صهیونیستی تبدیل شده است.

 گسترش روز افزون این پدیده به خصوص در میان جوانان و سکولارها و لائیک ها، میزان تعلق و وابستگی به یک سرزمین مشخص را در میان آنها به شدت کاهش داده است. در این راستا، مقابله با تهدیدات خارجی و قرار داشتن در شرایط جنگی و بحرانی و تحریک احساسات و عواطف عمومی برای یک مقطع هر چند کوتاه مدت، می تواند حس تعهد و تعلق را در این جامعه از هم گسسته ایجاد کند.

در این میان نمی توان از فرصت سازی خواسته یا ناخواسته تکفیری ها برای رژیم صهیونیستی نیز چشم پوشی کرد که با بحرانی نمودن مناطقی از جهان اسلام، حاشیه امنی برای اسرائیل فراهم کرده اند تا در شرایط توجه جهان اسلام به بحران عراق و سوریه، اهداف شوم خود را دنبال کند.

در مجموع به نظر می رسد دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که به بهانه قتل سه شهرک‌نشین صهیونیستی صورت گرفته سناریوی مشترک و از پیش طراحی شده امریکایی و صهیونیستی و با تمرکز بر دستیابی به اهداف مشخصی است و رژیم صهیونیستی همان طور که در جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه و 8 روزه غزه به اهداف خود دست نیافت، در این جنگ جدید هم موفقیتی را کسب نخواهد کرد و شکست و رسوایی دیگری به پرونده شکست ها و رسوایی‌های متوالی این رژیم اضافه خواهد شد.

 

منبع : بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.