چشم‌انداز توافق هسته‌ای؛ آیا ایران قابل اعتماد است؟

روزنامه جروزالم‌پست 12 ژوئیه 2015 (21 تیر) در مقاله‌ای به میزان قابل اعتمادبودن ایران درصورت تحقق توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت...

 آیا دولت اوباما و شرکای آن در گروه 1+5 می‌توانند درصورت نقض تعهدات ایران با این کشور مقابله کنند. پیشینه ایران نشان می‌دهد، کشور قابل اعتمادی نیست؛ به همین دلیل حتی درصورت تحقق توافق‌نامه هسته‌ای جامع، ابهام‌های بسیاری درباره رفتارهای آینده ایران وجود خواهد داشت. شکاف‌های باقی‌مانده همگی به فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران و پایبندی این کشور در آینده مربوط است. درصورتی‌که لغزش‌های ایران در گذشته چشمگیر نباشد، می‌توان آنها را نادیده گرفت و کم‌اهمیت پنداشت.

در ادامه مقاله آمده است: تهران بارها درباره جنبه‌های فنی توافق‌نامه، مانند شکاف‌های موجود درزمینه ذخایر اورانیوم مقاومت کرده است. در عین حال، دولت آمریکا نیز در این شرایط تمایل ندارد تلاش‌های دیپلماتیکش شکست بخورد. شواهد، بیشتر به تلاش‌های ایران برای خرید غیرقانونی و پنهانی تجهیزات هسته‌ای درزمینه موشک‌های بالستیک مربوط می‌شود که به‌تازگی طی دو گزارش منتشر شده است. آنچه در این گزارش‌ها مسئله‌ساز است، تداوم خریدهای تجهیزاتی ایران است؛ اما هراس از خارج‌شدن گفت‌وگوها از مسیر و شکست دیپلماسی سبب شده است، گفت‌وگوکنندگان از محکوم‌کردن علنی این تلاش‌ها امتناع کنند. گزارش نخست ماه گذشته را کارشناسان سازمان ملل منتشر کردند که مسئول گزارش‌دهی درباره پایبندی ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت هستند. گزارش دوم که هفته گذشته، سرویس اطلاعات داخلی آلمان منتشر کرد، ابهام کمتری دارد. اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی در گزارش خود تأیید کرد، ایران به خرید غیرقانونی فناوری‌ برای برنامه هسته‌ای و موشکی خود ادامه می‌دهد.

در پایان مقاله آمده است: ایران پیشینه‌ای طولانی در دستیابی به فناوری هسته‌ای از شرکت‌های آلمانی از طریق دورزدن تحریم‌های بین‌المللی دارد. منابع اطلاعاتی آلمان به جروزالم‌پست گفتند: «برخلاف گفت‌وگوها برای پایان برنامه هسته‌ای ایران، این کشور رفتارها و اقداماتش را تغییر نداده است. آمادگی ایران برای گفت‌وگوها و تداوم آن، بازتاب‌دهنده تغییر عمده در سیاست‌های این کشور نیست. این‌گونه رفتار ایران عقب‌نشینی تاکتیکی ناشی از فشارهای اقتصادی است و نه بازاندیشی راهبردی درباره اولویت‌هایش. مشخص نیست که آیا دولت آلمان اطلاعات مربوط به پایبندنبودن ایران را در اختیار کمیته تحریم‌های سازمان ملل گذاشته است یا خیر؟ ارائه‌ندادن گزارش به سازمان ملل با وجود شواهد فریب‌آمیز ایران، ترس کشورهای غربی از شکست گفت‌وگوهای هسته‌ای را نشان می‌دهد. بنابراین، آنها تلاش می‌کنند برای جلوگیری از شکست تلاش‌هایی که روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پایبندنبودن ایران را کم‌اهمیت جلوه دهند.

اخبار و تحلیل‌ها: رویکرد این نشریه صهیونیستی به مذاکرات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران که در سطح نازلی انجام گرفته، از ناامیدی آن برای جلوگیری از توافق هسته‌ای حکایت دارد یا مقدمه‌ای برای یک حرکت جدید چالش‌برانگیز است./م

بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.