"یکتا"، بدنبال اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری است

آقای احمدی نژاد در تفکرات خود به سمتی رفته که با این افرادی که در دولت های نهم و دهم وزیر او بوده اند زاویه پیدا کرده است، یعنی اگر شروعی که با هم داشتند مبنا قرار دهیم، این مبنا به مرور زمان تغییر کرده است.

 

 

 تشکل «یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» که به اختصار "یکتا" نامیده شده است، روز دوشنبه 25 خرداد با محوریت برخی از وزرای دولت نهم و دهم و برخی نمایندگان مجلس اعلام موجودیت کرد.

در همین راستا خبرنگار پایگاه بصیرت گفت وگویی را با دکتر فریدون عباسی رئیس انجمن هسته‌ای ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی دولت دهم انجام داده تا هر چه بیشتر با اهداف این تشکل نوظهور آشنا شویم.

 

* نظر شما درباره جریان یکتا چیست؟

بهتر است که از تجارب به دست آمده در کشور طی سال های متمادی استفاده شود، البته بعضی از این تجارب، تجربه‌هایی است که به صورت فردی و به شکل مدیریتی در افراد جمع شده است و نباید از این تجربه‌ها غافل ماند که اگر این تجربه‌ها شکل تشکیلاتی به خود بگیرند خیلی بهتر است. به وجود آمدن احزاب و ائتلاف‌ها، یا به وجود آمدن جبهه‌هایی از تفکرات مختلف سیاسی در کشور، بستر را برای کارهای تشکیلاتی آماده می‌کند و این تجربه‌ها به فراموشی سپرده نمی‌شود. بنده به شخصه از هر تشکیلاتی که در راستای نظام و اهداف آن باشد استقبال می‌کنم چرا که برای کشور می‌تواند مفید باشد.

 

* ارزیابی شما از این اعضا چیست؟ و این جریان بیشتر چه هدفی را دنبال می کند؟

اعضای دولت نهم و دهم افرادی بودندکه بیشتر به دنبال زنده کردن گفتمان انقلاب بودند. آنها می‌خواستند فرمایشات امام و مقام معظم رهبری را به خود و جامعه یادآوری کنند و از آن فرمایشات در اجرای قوانین و برنامه‌ها استفاده کنندکه به نفع عزت و اعتلای کشور باشد. آنها با این هدف دور هم جمع شدند و در دولت ماندند. حال در این میان ممکن است عده‌ای باشند که تجربه کار اجرایی نداشته باشند که به صورت اجتماعی در یک مجموعه قرار می‌گیرند و سرانجام به دلیل اختلاف نظر و سلیقه از هم جدا می‌شوند. عده‌ای هم هستند که یکدیگر را نمی‌شناسند و با معرفی دیگران در یک مجموعه و کار تشکیلاتی قرار می‌گیرند که دوستی بین آنها بیشتر می‌شود. این اجتماعاتی که در حال حاضر به وجود آمده حاصل این است که افراد به واسطه تجربه‌هایی که در گذشته کنار هم داشتند می‌توانند بار دیگر در یک تشکیلات با هم فعالیت کنند، حتی با وجود اینکه ممکن است نسبت به برخی مفاهیم اختلاف نظر و اختلاف برداشت هم داشته باشند ولی در چارچوب انقلاب و نظام با هم همسو هستند و می‌توانند کنار هم قرار بگیرند.

 

* فعالیت این جبهه چه تاثیری در فعالیت کلی اصولگرایان دارد؟ آیا اصولگراین ادغام خواهند شد؟

همچین هدفی وجود ندارد که بین اصولگرایان ادغامی صورت گیرد. وحدت کردن و همگرا شدن با ادغام متفاوت است. باید این تنوع را بپذیریم و این تنوع موجب واگرایی نشود و دنبال این باشیم که در راستای حفظ منافع کشور و برنامه های راهبردی همگرایی ایجاد کند.

 

* آیا برای همکاری با مجموعه یکتا تمایل نشان داده‌اید؟

شخصا فعالیت علمی، اجتماعی و سیاسی زیادی دارم. فعالیت اقتصادی نداشته‌ام چون از ابتدای انقلاب در نهادهای انقلابی کار کردم و به دنبال کار شخصی نرفتم، پس همان روش قبل را می توانم با افراد مختلفی ادامه دهم و با آنها همراه باشم و کار کنم. دیدگاه من این است که با افراد در جناح های مختلف سیاسی که در چارچوب نظام باشند می‌توان کار کرد. در گذشته هم همین کار را انجام داده ام. قاعدتا با جریان‌هایی که در جامعه وجود دارند که خطاب هم جریان های اصولگرا هستند، اختلاف آنچنانی نداریم و این همگرایی که میان آنهاست موجب می‌شود ما هم با آنها همکاری داشته باشیم.

 

* نظر مجموعه یکتا نسبت به وحدت اصولگریان چیست؟ آیا مرجعیت آقایان یزدی، مصباح و موحدی برای این مجموعه قابل تایید است؟

افراد این جریان مرجعیت دینی را قبول دارند و با علما در ارتباط هستند، حتی به نحوی مجوز فعالیت خود را از برخی علما و چهره‌های برتر جامعه گرفتند. آنها خط مشی خود را توضیح دادند و نظر مثبت علما را نسبت به این جریان که گفتمان ولایت است را جلب کرده اند. هم با جامعه روحانیت مبارز تهران در ارتباط هستند و هم جامعه مدرسین و علما در این مساله راهگشای این جمع بودند.

 

* شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه دکتر احمدی نژاد با این مجموعه در ارتباط است، نظر شما در این باره چیست؟

آقای احمدی نژاد 8 سال مدیریت کشور را به عهده داشته اند و در حوزه اجرایی تحت نظارت مراجع قانونی همچون مجلس و سازمان بازرسی بوده اند. در طول این 8 سال عده ای به دولت آمدند که یا خود از دولت استعفا کردند یا به دلیل اختلاف در خط مشی، آقای احمدی نژاد آنها را کنار گذاشته‌اند یا عده‌ای پس از دولت نهم در دولت دهم نبوده اند. به هر حال برخی از افرادی که در این دو دولت مسئولیت اجرایی داشتند با این جریان‌ها در ارتباط هستند که نه از طرف آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌شوند، نه با هم جلسه دارند. این جریان خط فکری خودش را دارد و به دنبال اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری است. ضمن اینکه سلیقه آقای احمدی نژاد در انتخاب آقای مشایی برای انتخابات مورد قبول این جریان نبود و هنوز هم نیست. آقای احمدی نژاد در تفکرات خود به سمتی رفته که با این افرادی که در دولت های نهم و دهم وزیر او بوده اند زاویه پیدا کرده است یعنی اگر شروعی که با هم داشتند مبنا قرار دهیم، این مبنا به مرور زمان تغییر کرده است.

 

* آیا یکتا در بحث انتخابات مجلس و بعد ریاست جمهوری وارد خواهد شد؟

اینطور نیست که بخواهند لیست واحد ارائه دهند، هر چند که ممکن است از این جمع کسانی بخواهند داوطلب نمایندگی مجلس شوند. این محتمل است، چون افراد قابلی هستند. البته بیشتر معطوف به نظر جامعتین هستند و بعید است که دوستان بخواهند لیست جدا ارائه دهند.

 

تهیه و تنظیم: سید محمد مشکوة الممالک

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.