دغدغه ها و اظهار نظرات انتخاباتي در اجلاس يک حزب

محمدرضا باهنر: برخي ها خواب هاي آشفته اي براي مجلس خبرگان ديده اند و به دنبال تعبيرآن هستند تا بتوانند اقليتي را به مجلس خبرگان وارد کنند و از آنجا ساز نا کوکي را عليه نظام بزنند که ما اميدواريم خواب آنها تعبير نشود...

با نزديک شدن به اسفندماه 94 که همزمان شاهد برگزاري دو انتخابات مجلس شوراي اسلامي  و مجلس خبرگان رهبري خواهيم بود، تلاش‌ها و برنامه‌ريزي‌ها براي موفقيت در انتخابات توسط گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي در حال شدت گرفتن است. به هر حال انتخابات بهار فعاليت و رقابت سياسي است و اين بهار در حال سر رسيدن است تا بار ديگر مردم نمايندگاني را که گمان دارند بهتر از ديگران براي قانون گذاري و اداره کشور مفيد هستند را به بهارستان بفرستند.

در اين بين اردوگاه اصولگرايان که در سال‌هاي اخير از تشتت و تفرق رنج برده است، سياست همگرايي را در پيش گرفته تا شايد بتواند با نزديک شدن به وحدت، حاکميت در بهارستان را همچنان در اختيار داشته باشند. اخبار منتشره از اجلاس دبيران استان‌هاي حزب مؤتلفه اسلامي که در روز ابتداي مردادماه آغاز گرديد، حکايت از آن دارد که اصولگرايان به مساله وحدت بطور راهبردي توجه داشته و فتح مجلس دهم را در گرو وحدت خود ارزيابي مي‌کنند.

در اين نشست چندتن از فعالين سياسي کليد اصولگرا اظهارات مهمي در مورد انتخابات داشتند که مروري بر آنها مي‌تواند فضاي گفتماني اردوگاه اصولگرايان و دغدغه ها و مسايل آن را بازگو نمايد.

 

نگراني از تکرار مجلس ششم

يکي از مهمترين دغدغه هاي اصولگرايان تکرار مجلس ششم و حاکميت مجدد افراطيون ساختار شکن بر مجلس است. غلامعلي حدادعادل نماينده مردم تهران و رئيس فراکسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي که در اجلاس دبيران استان‌هاي حزب مؤتلفه اسلامي سخن مي‌گفت، در اين باره اظهار مي‌دارد: «اصولگرايان بايد همه توان خود را بر اين بگذارند که مجلس آينده مجلسي اصولگرا باشد و مهم نيست از هر کدام از تشکل‌ها و جريان‌هاي اصولگرا چند نفر به مجلس بروند بلکه مهم پيروزي اصولگرايان است. اگر کسي دلش براي انقلاب مي‌سوزد در شرايط فعلي نبايد دم از اختلاف بزند... انتخابات مجلس آينده انتخاباتي بسيار حساس و مهم است و بايد مراقب باشيم نتيجه‌اش مانند انتخابات مجلس ششم نشود و اصولگرايان نبايد اين موضوع را به هيج وجه ساده بگيرند.»

 وي تأکيد کرد: «بايد اگر اختلافاتي نيز وجود دارد کنار گذاشته شود. نبايد برخي را تندرو و افراطي و برخي را کُندرو خواند، بلکه بايد همه تلاش خود را براي وحدت اصولگرايان انجام داد...  آيا دوست داريم مجلسي مانند مجلس ششم به وجود آيد؟ من در مجلس ششم يادم است که اگر نماينده‌اي پشت تريبون مي‌آمد و سخن از رهبري مي‌گفت برخي‌ها ابرو در هم کشيده و ترش مي‌کردند که چرا به سخنان رهبري استناد شده است و حالا مي‌بينيم همان نماينده‌ها و کساني که حضور داشتند به پاريس و لندن رفتند.»

 

خواب‌هاي آشفته‌اي براي مجلس خبرگان

نگراني‌ها تنها منحصر به انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيست، بلکه در مورد مجلس خبرگان نيز دغدغه‌هايي وجود دارد که اصولگرايان را رنج مي‌دهد. سخنران ديگر نشست موتلفه، محمدرضا باهنر دبير کل جبهه پيروان خط امام و رهبري نيز دغدغه‌هايش نسبت به انتخابات پيش رو را برشمرده و تاکيدمي‌دارد: «راهي جز وحدت و همدلي اصولگرايان وجود ندارد.»

وي اظهار داشت: »برخي ها خواب هاي آشفته اي براي مجلس خبرگان ديده اند و به دنبال تعبيرآن هستند تا بتوانند اقليتي را به مجلس خبرگان وارد کنند و از آنجا ساز نا کوکي را عليه نظام بزنند که ما اميدواريم خواب آنها تعبير نشود.»

باهنر با اشاره به ضرورت وحدت اصولگرايان اظهار داشت: جريان هاي مختلف اصولگرايي به اين جمع بندي رسيده اند که در اين دوره از انتخابات با توجه به فضاي کشور چاره اي جز وحدت و همدلي و همراه شدن با هم ندارند... در حال حاضر بيش از گذشته به وحدت عملياتي و ائتلاف نياز داريم. نقاط مشترک ميان جريان هاي اصولگرايي بايد بيشتر تقويت شود .

دبيرکل جبهه پيروان خط امام و رهبري خاطر نشان کرد: سياست راهبردي جبهه پيروان خط امام و رهبري و تشکل هاي عضو آن اين است که مجلس آينده مجلسي اصولگرا باشد هر چند يک نفر از ما نيز در مجلس حضور نداشته باشد.

وي افزود: در حال حاضر جامعتين تلاش هاي بسيار خوبي انجام داده اند و جبهه پيروان خط امام و رهبري نيز به جامعتين براي انتخابات مجلس خبرگان کمک خواهد کرد .

وي در ادامه با اشاره به اينکه در سه دوره قبلي انتخابات مجلس اصلاح طلبان فرصت خودنمايي و روحيه و انرژي نداشتند و رقابت ميان اصولگرايان بود گفت: اصلاح طلبان براي انتخابات مجلس آينده ترديدي نيست که جدي و قوي کار خواهند کرد و وارد انتخابات مي شوند و اين نقطه تهديدي است زيرا سياستهاي راهبردي تنظيم کرده اند.

دبير کل جبهه پيروان خط امام و رهبري بيان داشت: رفتار اصلاح طلبان نسبت به گذشته عوض شده اما اعتقادات آنها عوض نشده است. وحدت و انسجام و همدلي توصيه هاي کلي آنها براي انتخابات است و در دستشان منشورهايي دارند که مورد به مورد در حال کار کردن هستند که اصولگرايان با همدلي و وحدت بايد مراقب باشند.

 

ائتلاف حداکثري از جليلي تا لاريجاني

يکي از مهمان‌هاي اين نشست حسين فدايي دبيرکل جمعيت ايثارگران بودکه به اعلام مواضع خود در قبال انتخابات و وحدت اصولگرايان پرداخت. وي با صراحت اعلام کرد: «راهبرد و راهکار ما ائتلاف حداکثري اصولگرايان از جليلي تا لاريجاني است.»

وي در ادامه با بيان اين سوال که چرا با وجود اينکه موتلفه و پايداري و ايثارگران در اصول يکي هستند، اما مشکلاتي در راه وحدت به وجود مي‌آيد، تصريح کرد: متاسفانه برخي متدينين و نيروهاي انقلاب، تحليل مشترکي از شرايط ندارند و تحليل‌ها يکي نيست. برخي يک مساله را تهديد و برخي مسائل ديگري را تهديد مي‌دانند.

فدايي گفت: چون تحليل مشترکي نيست، نقشه راه مشترکي به وجود نيامده است و اين در صورتي است که همه ما خود را سرباز رهبري مي‌دانيم و بايد تلاش کنيم به عنوان بسط يد رهبري عمل کنيم.

دبيرکل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي تأکيد کرد: مهمترين شاخص و ميزاني که مي‌تواند ميان اصولگرايان هماهنگي به وجود آورد، تبعيت از ولايت است.

وي ادامه داد: نظام سلطه به اين جمع‌بندي رسيده تا از انتخابات آينده براي هدف خود که ايجاد تغيير است استفاده کند، لذا نياز به مراقبت جدي وجود دارد. دشمنان مي‌خواهند بيشترين بهره را از انتخابات ببرند و از ظرفيت فتنه نيز استفاده کنند.

فدايي گفت: ما بايد به دنبال راهي باشيم که ائتلاف و وحدت حداکثري اصولگرايان را تسريع ببخشد.

 

پايبندي به تصميم‌گيري فصل الخطاب اردوگاه اصولگرايان

سخنران ديگر اين نششت صادق محصولي قائم مقام جبهه پايداري بود که با صراحت اعلام کرد: رقابت در بين اصولگرايان باعث پيروزي دشمن مي شود.

قائم مقام جبهه پايداري با اشاره به جلسات مشترک موتلفه اسلامي، ايثارگران و پايداري گفت: جلسات سه جانبه بسيار پر بار و پر برکتي تشکيل شده است. ما در اصول ثابت هستيم و اين مسير را ادامه خواهيم داد. برخي شياطين هستند که نمي خواهند بگذارند اصولگرايان به وحدت برسند.

محصولي بيان داشت: موتلفه اسلامي تلاش هاي بسياري براي وحدت اصولگرايان انجام داده و ما نيز اين سياست را که به دنبال مجلسي اصولگرا هستيم اما يک نفر از ما نباشد را قبول داريم.

وي افزود: مجموعه اصولگرايان جلسات خوبي با هم داشته اند و به پيشرفتهاي خوبي رسيده ايم و اميدواريم به وحدت نهايي برسيم.

محصولي تاکيد کرد: آيت الله يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، آيت الله موحدي کرماني دبير کل جامعه روحانيت مبارز و آيت الله ومصباح در راس وحدت اصولگرايي قرار داشته و نقش پدري دارند و فصل الخطاب آنها هستند. ما بر وحدت اصولگرايان تاکيد داريم.

وي با اشاره به مواضع جبهه پايداري که برخي ها انها را افراطي مي خوانند بيان داشت: در جبهه پايداري نيز امکان اشتباه وجود دارد و ما خود را بري از اشتباه نمي دانيم زيرا معصوم نيستيم اما اينکه برخي دوستان يکسري از جريان هاي اصولگرايي را تندرو و يا کندرو معرفي مي کند براي ضربه به وحدت است.

 

مثلث همگرايي موتلفه اسلامي، ايثارگران و پايداري

محمدنبي حبيبي دبيرکل حزب موتلفه اسلامي که در اجلاس دبيران استانهاي حزب موتلفه اسلامي سخن مي‌گفت با تاکيد بر ضرورت وحدت اصولگرايان اظهار داشت: جلسات وحدت اصولگرايي ميان همه جريان ها و گروهها و شخصيت هاي اصولگرايي در حال پيگيري است و تاکيد ما بر وحدت و تجميع همه ظرفيت اصولگرايان است.

دبيرکل حزب موتلفه اسلامي بيان داشت: سه تشکل موتلفه اسلامي، ايثارگران و پايداري با احساس مسئوليت دور هم نشسته‌اند و جلساتي را براي ائتلاف اصولگرايان تشکيل داده‌اند.

به گفته وي اين سه تشکل همه هدفشان ائتلاف و وحدت همه اصولگرايان است و اصولگرايان با توجه به فضاي کشور بايد به وحدت برسند.

حبيبي با تاکيد بر اينکه به دنبال شوراي هماهنگي اصولگرايان هستيم اظهار داشت: اصولگرايان تجربيات خوبي از گذشته در وحدت و ائتلاف دارند و با استفاده از آن تجربيات به دنبال وحدت اصولگرايان هستيم.

وي افزود: جلسات بسيار مفيدي با جبهه پيروان و آقاي باهنر در زمينه وحدت اصولگرايان تشکيل شده و بسياري از شخصيت هاي کشور اين کاري که براي وحدت اصولگرايان در حال انجام است را ممتاز مي خوانند اما راه پر پيچ و خمي در پيش داريم و بايد از کل ظرفيت اصولگرايان براي ائتلاف و وحدت استفاده کرد.

دبير کل حزب موتلفه اسلامي در خصوص سياست اين حزب در وحدت اصولگرايان گفت: در شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي تصويب شده که سياست ما اين است که مجلس آينده مجلسي اصولگرا باشد حتي اگر يک موتلفه‌اي در آن حضور نداشته باشد، مهم براي ما پيروزي اصولگرايان است.

وي افزود: همه اصولگرايان امروز ضرورت وحدت را درک کرده اند و هيچ تشکلي با سهم خواهي به ميدان نيامده است.

دبير کل حزب موتلفه اسلامي تصريح کرد: اصلاح طلبان به گونه اي رفتار مي کنند تا مردم فتنه را فراموش کنند. متاسفانه اصلاح طلباني که خود را درون نظام تعريف مي کنند هيچ گاه در خصوص فتنه موضع گيري نکردند.

حبيبي تاکيد کرد: مردم رفتارهاي اصلاح طلبان در مجلس ششم را از ياد نخواهند برد و بايد مراقب باشيم مجلسي مانند مجلس ششم شکل نگيرد.

 

***

اظهارات سخنرانان اين نشست نشان داد که ضرورت ائتلاف براي موفقيت در انتخابات آتي به خوبي توسط اصولگرايان درک شده است، و اگر منيت‌ها و زياده خواهي‌ها و ... کنار گذاشته شود، مي‌تواند پيش بيني نمود که بعد از وقفه‌اي چند ساله، شاهد ائتلافي فراگير در اين اردوگاه خواهيم بود. هرچند بازي سياست بازي‌اي است که تا دقايق پاياني نمي‌توان با قاطعيت از تحقق امري در آن سخن گفت./م

بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.