ابعاد حل‌وفصل مسائل مربوط به ابعاد احتمالی نظامی

روزنامه واشنگتن‌پست 28 ژوئیه 2015 (6 مرداد) در مقاله‌ای به ابعاد توافق هسته‌ای ایران و فعالیت‌های گذشته آن پرداخت و نوشت: ...

 

درصورتی‌که کنگره توافق هسته‌ای را رد نکند، تقریباً سال آینده توافق اجرایی خواهد شد. ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است، «سال  2016» پس از تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌بر اینکه ایران تمام گام‌های مورد نیاز را برداشته است، لغو تحریم‌ها آغاز خواهد شد. این تأخیر نه‌تنها زمان زیادی برای تأیید گام‌های اولیه ایران در توافق را تأمین خواهد کرد، بلکه کنگره و افکار عمومی نیز می‌توانند طی آن واقعیت‌های مربوط به استدلال مخالفان توافق را بسنجند و درک کنند. یکی از مسائل، ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران است که در نهایت آژانس باید درباره اقدامات گذشته ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای، برای پرسش‌های خود به پاسخ‌هایی برسد. 

در ادامه مقاله آمده است: اطلاعات جاسوسی (عمدتاً ازسوی آمریکا) که بیش از یک دهه گذشته به آژانس داده شده است، نشان می‌دهد که ایران به دنبال کلاهک‌های جنگی، ماشه‌های انفجاری و سایر عناصری است که به تولید تسلیحات هسته‌ای منجر می‌شود. همچنین، اطلاعاتی درباره غنی‌سازی ایران و تلاش این کشور برای دستیابی به پلوتونیوم وجود دارد. سال‌های گذشته و حتی تا آگوست 2014، ایران به آژانس اعلام می‌کرد: «بیشتر مسائل مطرح در مورد ابعاد احتمالاً نظامی (PMD) صرفاً اتهام است و توجه به آن لزومی ندارد». برخی منتقدان از جمله باب کورکر، ریاست کمیته روابط خارجی سنا گفته‌اند: مسئله ابعاد احتمالاً نظامی ایران (PMD) باید حلّ‌وفصل و مشخص شود. سایر منتقدان تحقیقات مربوط به فعالیت‌های گذشته ایران را زیر سؤال برده‌اند؛ تحقیقاتی که قرار است مطابق تمهیداتی محرمانه میان ایران و آژانس انجام شود؛ درحالی‌که ایران در مراکز مشکوک خود به خاک‌برداری اقدام کرده است. سناتور جیمز ریچ در جلسه استماع روز پنج‌شنبه گفت: «قرار است در این مورد به ایران اعتماد کنیم؟ این موضوع کاملاً مضحک است». اگرچه در سند برجام به ابعاد احتمالی نظامی (PMD) اشاره مستقیمی نشده است؛ اما به‌طور غیرمستقیم به آن پرداخته است. آژانس روز 15 اکتبر مطابق متن توافق هسته‌ای باید تأیید کند که ایران تمام مسائل مربوط به ابعاد احتمالی نظامی (PMD) را پاسخ داده و حل‌وفصل کرده است.

در پایان مقاله آمده است: مطابق توافق، ایران باید تا 15 آگوست، اسناد و توضیحات مربوط به این مسائل را ارائه کند و پیش از 15 اکتبر به تمام پرسش‌های آژانس پاسخ دهد و تمام ابهامات موجود را روشن کند. افزون‌براین، آژانس و ایران درباره نحوه دسترسی به تأسیسات نظامی پارچین به توافق رسیده‌اند. گویا ایران در این تأسیسات آزمایش‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای انجام داده است. قرار است 15 دسامبر ارزیابی نهایی خود از پایان تمام ابعاد احتمالا نظامی را منتشر کند. به‌گونه‌ای‌که جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه در کنگره گفت: «پیش از آنکه حتی ذره‌ای از تحریم‌ها لغو شود، ابعاد احتمالی نظامی باید حل‌وفصل شود».

اخبار و تحلیل‌ها: از مجموع تحلیل این روزنامه آمریکایی و برخی سخنان مقامات آمریکایی، به‌ویژه نمایندگان جمهوریخواه کنگره و سنا چنین می‌توان نتیجه گرفت که آمریکایی‌ها با بزرگ‌نمایی دروغ مشکوک‌بودن مراکز نظامی و احتمالی ساخت سلاح هسته‌ای ایران به‌دنبال هواکردن حتی همین توافق نیم‌بند با ایران هستند و سعی دارند با مشکوک‌دانستن بحث صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، هم افکار عمومی خود و هم جهانیان را همچنان نسبت به ایران(برای میل به اهداف شوم خود) بدبین نگه دارند. همین مسئله است که اعتماد ایرانیان به غرب، به‌ویژه آمریکا را دچار خدشه کرده است./م

بصيرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.