افزایش تعداد مخالفان توافق هسته‌ای در کنگره

روزنامه گاردین 16 آگوست 2015 (۲۵ مرداد) در مقاله‌ای به شدت و روند مخالفت‌ها در کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: ...

 

جف فلیک، سناتور جمهوریخواه که تاکنون حامی توافق هسته‌ای ایران بود، روز شنبه (دیروز) مخالفت خود را با این توافق اعلام کرد. این تصمیم ضربه‌ای جدی به تلاش‌های کاخ سفید برای جلب حمایت دوحزبی بود. سناتور فلیک که تلاش‌های اوباما برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک به‌منظور حل‌وفصل بلندپروازی‌های ایران را ستوده بود، تصمیم خود را علنی اعلام نکرده بود که این موضوع وی را به هدف مهمی برای لابی‌گری‌های کاخ سفید تبدیل کرده بود، البته هم‌حزبی‌های سناتور فلیک با اطمینان گفته بودند که وی با توافق مخالفت خواهد کرد.

در ادامه مقاله آمده است: سناتور فلیک روز شنبه اعلام کرد: «نمی‌توانم در حمایت از این توافق رأی دهم». درحالی‌که کنگره در تعطیلات ماه آگوست به‌سر می‌برد، سناتور فلیک طی بیانیه‌ای اعلام کرد، وی نگران بوده است این توافق به‌شدت توانایی اعضای کنگره را برای تحریم ایران به‌دلیل فعالیت‌های غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای محدود کند. اوباما استدلال کرده است، تحریم‌های چندجانبه زیر چتر سازمان ملل مطابق این توافق برداشته خواهد شد؛ اما آمریکا تحریم‌های ایران برای سایر مسائل، از جمله حقوق بشر و حمایت ایران از گروه‌های افراطی، مانند حزب‌الله را حفظ خواهد کرد. سناتور فلیک گفت: «همان‌طور که مشخص است این توافق به ایران اهرم فشاری می‌دهد که در حال حاضر آن را در اختیار ندارد». مخالفت سناتور فلیک با توافق، تقریباً به‌طور کامل تضمین می‌کند، هیچ جمهوریخواهی (حداقل در سنا) از توافق حمایت نخواهد کرد. اوباما امیدوار است جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای پس از یک دهه، رکن مهم میراث سیاست خارجی وی باشد. کاخ سفید واکنش خاصی به بیانیه سناتور فلیک نشان نداده؛ اما متذکر شده است، در هفته گذشته هفت دموکرات حمایت خود را اعلام کرده‌اند.

در پایان مقاله آمده است: درکل، 20 دموکرات سنای آمریکا از این توافق حمایت کرده‌اند و تنها سناتور چاک شومر از نیویورک با این توافق مخالفت کرده است. 46 دموکرات مجلس نمایندگان از این توافق حمایت و 10 عضو دیگر این مجلس با آن مخالفت کرده‌اند. سناتور فلیک که در دوره اول حضورش در سنا در مسائل مختلفی با رهبری جمهوریخواهان مخالفت کرده است، به دولت آمریکا توصیه کرده بود به‌دنبال جایگزین‌هایی به غیر از اقدام نظامی باشد؛ این موضوع این خوش‌بینی را در کاخ سفید به‌وجود آورده بود که وی احتمالاً از توافق هسته‌ای ایران حمایت خواهد کرد. درست یک روز پیش از آن، سناتور فلیک به همراه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به‌منظور شرکت در مراسم افراشتن پرچم در سفارت تازه بازگشایی‌شده آمریکا در هاوانا (کوبا)، به کوبا سفر کرده بود. عادی‌سازی روابط آمریکا و کوبا ازسوی دولت اوباما نیز با مخالفت بیشتر جمهوریخواهان روبه‌رو شده است. باوجوداین، سناتور فلیک هدف حملات تبلیغاتی قرار گرفته است. یکی از این تبلیغات، سربازی را نشان می‌دهد که از ناحیه صورت به‌شدت زخمی است و در عراق با بمب ساخت ایران زخمی شده است. این سرباز می‌گوید، آنهایی که به این توافق رأی بدهند، «مسئول خواهند بود».

بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.