سناریوهایی برای عبور از صافی شورای نگهبان

تاکتیک دیگر به صحنه آوردن برخی «بازنشستگان سیاسی» است که عملا مدتهاست از عرصه رقابتهای انتخاباتی و فعالیت‌های اجرایی کشور خداحافظی کرده‌اند، اما از وجاهت و سوابق سیاسی لازم برای عبور از نظارت شورا نگهبان برخوردارند...

در طول سال‌های اخیر یکی از مسائل پرمناقشه اردوگاه اصلاح طلبی در عرصه انتخابات، عبور از فیلتر نظارتی شورای نگهبان بوده است. بخشی از فعالین این اردوگاه از آنجا که به دلیل مواضع و رفتار سیاسی افراط‌گرایانه خود، بخشی از صلاحیت‌های قانونی برای تصدی پست‌های کلیدی را از دست داده‌اند، با مشکل احراز صلاحیت مواجه بوده و همواره تلاش داشته‌اند تا با فشار بر شورای نگهبان جبران مافات کرده و با عبور از نظارت این شورا، وارد میدان رقابت انتخاباتی شوند.

با توجه به حوادث تلخ سال 88 و درگیر بودن بخشی از فعالین اردوگاه اصلاح‌طلبی در آن ماجرا و دستگیری و محکومیت و فرار برخی از منسوبین آنان، حساسیت‌های شورای نگهبان نسبت جریان اصلاح‌طلبی بیشتر گردیده و کار بر افراطیون سخت شده است.

این معضل موجب شده تا اصلاح‌ طلبان برای تحقق اهدافشان که کسب بیشترین کرسی در مجلس شورای اسلامی است، چاره‌اندیشی کنند. در همین راستا بنظر می‌رسد ضمن آنکه همچنان سناریو "فشار بر شورای نگهبان" به عنوان راهبردی کلیدی دنبال خواهند شد، صلاح‌طلبان در حال طرحریزی و اجرایی کردن سناریوهای دیگری نیز هستند.

در همین راستا روزنامه اعتماد در گزارشی آورده است: «اصلاح‌طلبان به جای مقابله با موانع، پرش از روی آن را به عنوان راهبرد انتخاباتی خود در پیش گرفته‌اند و نمی‌خواهند به بهانه رد صلاحیت گسترده میدان مسابقه را خالی کنند و پیش از سوت آغاز بازی شاهد پایکوبی رقیب باشند و این استراتژی را برگرفته از مدل پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ عنوان می‌کند.»

این روزنامه از استراتژی «نهضت ثبت‌نام حداکثری» خبر داده و نوشته است: «اصلاح‌‎طلبان این‌بار تصمیم گرفتند تا تنها به ثبت‌نام چهره‌های مشهور و رای‌آور بسنده نکنند و «نهضت ثبت‌نام حداکثری» را در پیش گیرند. در این فرآیند تمام اصلاح‌طلبانی که خود را واجد شرایط نمایندگی مردم می‌دانند در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند تا پس از اعلام نتیجه بررسی‌های شورای نگهبان هر چقدر هم از نیروهای این جریان رد صلاحیت شدند باز هم امکان رقابت وجود داشته باشد.»

همچنین تاکتیک دیگری نیز به خدمت گرفته شده است و آن به صحنه آوردن برخی «بازنشستگان سیاسی» است که عملا مدتهاست از عرصه انتخابات مجلس و فعالیت‌های اجرایی کشور خداحافظی کرده‌اند، اما از وجاهت و سوابق سیاسی لازم برای عبور از نظارت شورا نگهبان برخوردارند. به واقع آنچه برای این جریان اهمیت یافته عبور از فیلتر نظارتی است، و مسایلی چون کارآمدی و توانایی افراد اولویت خود را از دست داده است و حتی برای این امر مجوز بهره‌گیری از چهره‌هایی با سابقه اصولگرایی نیز صادر شده است! به عنوان نمونه گفته می‌شود اسامی چهره هایی چون آقایان عبدالله جاسبی، سیدمحمود دعایی و سیدعلی اکبرمحتشی پور در لیست تهران اصلاح طلبان قطعی شده است. این در حالی است که ظاهرا حضور محسن هاشمی و علی عباسپور هم برای نامزدی انتخابات مجلس قطعی است.

یادداشتی که در تاریخ پنج‌شنبه (14/8/94) در روزنامه آرمان و به قلم "احمد شیرزاد" فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشته شده است نیز موید مطالب فوق است. وی در این نوشته به همفکرانش چنین توصیه می‌کند: «واقعیت این است که یک ثبت‌نام چندلایه باید از طرف اصلاح‌طلبان صورت بگیرد، همچنین لازم نیست کسانی که می‌دانند حتما رد صلاحت خواهند شد در انتخابات ثبت‌نام کنند. اینگونه نام‌نویسی خواسته کسانی است که خواستار شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی هستند. اصلاح‌طلبان کسانی را باید تشویق به ثبت‌نام در انتخابات کنند که کمترین دلیل برای عدم‌احراز صلاحیت آنها وجود دارد. خوشبختانه دست اصلاح‌طلبان از نیروهای لایق و شایسته پر است. پس از گذشته سه دهه و اندی از انقلاب اسلامی نیروهای بسیار خوبی میان اصلاح‌طلبان تربیت ‌شده‌اند که می‌توانند به صحنه بیایند. البته به دلیل وضعیت خواص اصلاح‌طلبان باید چند برابر ظرفیت لازم، نیروهای خود را تشویق به نام‌نویسی کنند اما در انتها این نیروها باید باهم کنار بیایند.»

با توجه به اظهارات فوق باید منتظر باشیم تا با آغاز ثبت‌نام نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که مطابق با اطلاعیه وزارت کشور از 28 آذرماه و برای مدت یک هفته خواهد بود، چه کسانی از خیل اصلاح طلبان وارد میدان رقابت انتخاباتی خواهند شد و کدامیک خواهند توانست مهر تائید احراز صلاحیت را مبتنی بر قانون از شورای نگهبان کسب نمایند. بعد از گذر از این مرحله است که مرحله نهایی و حساس رقابت انتخابات صورت واقعی خواهد گرفت.

مهدی حسن زاده

پایگاه بصیرت 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.