دولت بسته اقتصادي پساتحريم ارائه كند

هجمه‌اي سنگين از واردات در راه است كه سر اصلي آن به دولت و شركت‌هاي دولتي وصل است...

نویسنده : ‌مهران ابراهيميان


دولت بسته اقتصادي پساتحريم ارائه كندهجمه‌اي سنگين از واردات در راه است كه سر اصلي آن به دولت و شركت‌هاي دولتي وصل است. از واردات ميلياردي هواپيما تا واردات تراكتورهاي سنگين از چك و اسلواكي و در سوي ديگر ثبت هزار ال‌سي در يك روز از سوي واردكنندگان! به نحوي كه شدت خرج كردن ارزهاي نيامده بازار دلار راه هم به هم ريخته و نمودار قيمتي دلار برخلاف روند منطقي ريال شكل صعودي به خود گرفته است.
آيا ما دچار وادادگي شده‌ايم؟ آيا در پس مذاكرات سياسي در عرصه بين‌الملل معاملات اقتصادي رخ داده است كه مثلاً فلان كشور شرط فروش هواپيمايش را منوط به حفظ چند 10 درصدي بازار خودروي داخلي و آن هم براي دو برند بكند يا فلان كشور‌ها مناطق نفت‌خيز را بين چند شركت نفتي بزرگ غربي تقسيم كرده‌اند و...
اين فضاي رسانه‌اي كه اين روزها خبر واردات سنگين را به طور رگباري منتشر مي‌كنند همه و همه نشان از برنامه‌ريزي هدفمند براي پول‌هاي باقيمانده‌اي است كه در آن سوي مرزها بلوكه شده بود، اما آيا اين با خواست و اراده دولت، با شعارها و سخنان رئيس‌جمهور در تضاد نيست؟ آيا قرار بود نتيجه توافق اين باشد يا به تعبير رئيس‌جمهوري چرخ اقتصاد بعد برجام به حركت واداشته شود؟
نگراني نگارنده از اين جهت است كه آنچه از فحواي سخنان رئيس‌جمهور برمي‌آيد با جرياني كه در حال وقوع است در تضادي آشكار است و اين تضاد نيز نه ساخته رقباي دولت يازدهم كه نتيجه ارتباط‌هاي قبلي شركت‌هاي غربي با بدنه دولت و شركت‌هاي وابسته به دولت است؛ خطري كه بار ديگر تجربه دوران پس از جنگ را گوشزد مي‌كند؛ خطري كه با نيت خير و شعارهاي خوب عده‌اي به دنبال كاسبي هستند. از ياد نبريم كه موج مصرف‌گرايي پس از جنگ يا حتي در دولت قبلي(‌در اثر افزايش ناگهاني درآمد نفت) چه آثار مخربي را بر اقتصاد و معيشت مردم گذاشت.
اگر رئيس‌جمهور محترم مدعي حركت بر مدار اقتصاد مقاومتي به معناي مقاوم‌سازي(درون‌زا و برون‌نگر كردن اقتصاد) است، علائم 48 ساعته پس از اجرايي شدن برجام چنين چيزي را اثبات نمي‌كند بلكه نشان از هجوم واردات كالا مغاير با مسيري است كه ترسيم كرده‌ايم.
حتماً نبايد دولت و مردم در فشار باشند تا اقتصاد نياز به برنامه‌ريزي و تدوين داشته باشد. اي كاش دولت اكنون با افق جديد پساتحريم و مبتني بر قوانين بالادستي اعم از اقتصاد مقاومتي و برنامه پنج ساله‌اي كه خود تدوين كرده است، بسته‌اي جامع براي پساتحريم تدوين و برايش همايش برگزار مي‌كرد تا براساس آن به حل مشكلات اولويت‌دار و توسعه پايدار فكر مي‌كرديم. ‌اي كاش بسته‌اي طراحي مي‌شد تا به جاي پيشخور دلارها(كه در برخي منابع 100 ميليارد دلار هم برآورد شده است) يا تقديم آنها به شركت‌هاي خارجي براي كشاورزي، براي توليد مفلوك، براي ميليون‌ها جوان بيكار و... راهكاري حداقلي ارائه مي‌كرد و در آن به درستي منابع هزينه‌اي را با اهداف و آثار مثبتش تدوين مي‌كرد.
اين بسته كه لابد اكنون قابليت اجرايي دارد بايد توسط دولت تدوين شود و يك افق قابل دسترسي به مردم ارائه و نشان دهد كه در فصل جديد اقتصادي پسابرجام دولت يازدهم داراي برنامه است. آيا كاسبان پساتحريم متصل به بدنه دولت اجازه چنين كاري را خواهند داد؟
منبع : روزنامه جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.