مصطفی شریفی پور
گفتمان سَلفی با نپذیرفتن عقل بهعنوان منبعی در عرض نقل، عملاً از این سنخ معرفت بیبهره بوده و آن را به حد یک مؤید برای یافتههای نقلی تقلیل داده است و از این روسی که این جریان عقل را در طول نقل و دلیلی غیرمستقل فرض میکند.
چکیده مقاله:
معرفتشناسی جریانتکفیر درصدد فهم منابع دانشی جریان سلفی ـ تکفیری است. گفتمان سَلفی با نپذیرفتن عقل بهعنوان منبعی در عرض نقل، عملاً از این سنخ معرفت بیبهره بوده و آن را به حد یک مؤید برای یافتههای نقلی تقلیل داده است و از این روسی که این جریان عقل را در طول نقل و دلیلی غیرمستقل فرض میکند. دلیل نقلی مهمترین منبع دانشی این نحله به شمار میرود که خود شامل کتاب، سنت و اجماع میشود. حجیت خبر واحد در عقاید حتی باوجود ضعف سند از چالشیترین مباحث معرفتشناسانهی این جریان است. در این جریان، روش شهودی با اینکه از اساس انکار نمیشود اما قرار گرفتن آن در عرض دلیل نقلی و یا تقدم آن بر ادلهی سمعی بهشدت مورد اعتراض و انکار سلفیه قرار میگیرد و منازعات سلفیه با متصوفه شاهدی بر این مدعاست.
نویسنده:
مصطفی شریفی پور
دو فصلنامه مطالعات اندیشه معاصر مسلمین - شماره 1,دوره اول بهار و تابستان 1394
دیدگاه ها